کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

محصولات کشاورزی مازندران روی ریل صادرات


کد خبر : ۱۸۵۶۳جمعه، ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۴۷۱۳۴۰ بازدید

امسال استان مازندران روند توسعه و جهش صادراتی خوبی را در بحث صادرات محصولات کشاورزی داشته است.

امسال استان مازندران روند توسعه و جهش صادراتی خوبی را در بحث صادرات محصولات کشاورزی داشته است.

به گفته مسئولان کشاورزی مقدار 151 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 252 میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای بازار هدف عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، فدراسیون روسیه و کشورهای اروپایی صادر شده و نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

 

صادرات 151 هزار تنی

مدیرتنظیم بازارمحصولات و نهادهای کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران می‌گوید: بر اساس آمار اداره کل گمرک استان مازندران مازندران در ۹ ماهه امسال مقدار ۱۵۱ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار از گمرکات به کشورهای بازار هدف صادر شده است. این میزان صادرات در مقایسه بامدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۹/۹۷درصد و ازلحاظ ارزشی ۲۳/۷۶ درصد با رشد مواجه شده است. 

حسین نگهدار در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: در ۹ ماهه امسال با توجه به ظرفیت و توانمندی که استان مازندران در تولید فرآورده‌های لبنی در سطح استان دارد ۱۳۵میلیون و ۶۵۴ کیلوگرم محصولات لبنی به ارزش ۲۰۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که از لحاظ وزنی با رشدی معادل ۲۳درصدنسبت به ۹ ماهه سال گذشته مواجه شده است. 
مدیرتنظیم بازارمحصولات و نهادهای کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران تصریح می‌کند: همچنین در حوزه محصولات شیلات و آبزیان، صادرات استان معادل ۹درصد رشد داشته است. علاوه بر مواردی که گفته شد صادرات سایر محصولات کشاورزی مثل پیاز، کلم، سیب زمینی، فلفل، سیب درختی و هندوانه از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به طوری که از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۴۴ درصد رشد مواجه شد. نگهدار بیان می‌کند: در زمینه صادرات مرکبات، محصول کیوی و گل و گیاه با توجه به اینکه خودروهای ترانزیت مخصوص حمل کالا اجازه ورود به مرز استان گیلان را دارند محصولات مرکبات از استان مازندران به استان گیلان می‌رود و از گمرکات استان گیلان صادر می‌شود. خوشبختانه امسال روند توسعه و جهش صادراتی خوبی را در بحث صادرات مرکبات، گل و گیاه و کیوی شاهد بودیم.

مدیرتنظیم بازارمحصولات و نهادهای کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران اظهار می‌کند: صادرات محصولات کشاورزی باعث شد از کاهش بی‌رویه قیمت مرکبات با توجه به افزایش ۵۰ درصدی تولیدی که نسبت به سال گذشته داشتیم، در سطح استان جلوگیری شود. وی تاکید می‌کند: در سطح استان مازندران ۱۱۳هزار هکتار باغ‌های بارور وجود دارد و امسال در این باغ‌ها ۲/۲ میلیون تن مرکبات تولید شده است که از این مقدار به طور تقریبی ۱/۶ میلیون تن تولید پرتقال بود. نگهدار تصریح می‌کند: همان‌طور که می‌دانید ۵۰درصد از کل تولید مرکبات کشور مربوط به استان مازندران است. و همچنین درحوزه صنعت طیور ۱۱ درصد مرغ گوشتی آماده پخت در استان تولید می‌شود. 

مدیر تنظیم بازارمحصولات و نهادهای کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران بیان می‌کند: صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان با مشکلاتی مثل تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای هدف، مشکل ارتباطات بانکی و نقل و انتقال ارز، پایین بودن نقدینگی صادرکنندگان، ورود رقبای جدید به کشورهای سی‌آی‌اس، وجود کشورهای رقیب در امر صادرات محصولات کشاورزی و مشکلات حمل‌ونقل کالاهای کشاورزی به منظور صدور به بازارهای هدف روبه‌رو هستند. 

وی اظهار می‌کند: صادرکننده سایر استان‌ها محصولات کشاورزی را از استان مازندران خریداری کرده ومحصولات خریداری شده را از استان‌های دیگر وارد می‌کنند. بنابراین بخش اعظمی ازتولیدات محصولات کشاورزی استان، ازگمرکات استان‌های دیگر صادر می‌شود.

 

مجوز صادرات لبنیات به روسیه

همچنین معاون اموربازرگانی سازمان توسعه تجارت استان مازندران می‌گوید: استان مازندران در ۹ماهه امسال به ارزش ۲۵۲میلیون دلارصادرات انجام داده که نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. 

ابراهیم یعقوبی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: باتوجه به موقعیت و مزیت‌هایی که استان ماندران دارد عمده محصولات صادراتی استان را می‌توان آب معدنی، محصولات کشاورزی، آب‌میوه، گل وگیاه، سیب درختی، مصالح ساختمانی و لوله و پروفیل نام برد. معاون اموربازرگانی سازمان توسعه تجارت استان مازندران تصریح می‌کند: همان‌طور که می‌دانید بخش اعظم صادرات استان فرآورده‌های لبنی است که ارزش صادراتی این کالاها حدود ۲۰۰ میلیون دلار است و مابقی صادرات استان مازندران شامل سیمان و فرآورده‌های گوشتی می‌شود. همچنین در زمینه صادرات دیگرمحصولات، انتظار ما این است که در ۳ماهه پایانی سال صادرات مرکبات افزایش پیدا کند. 

یعقوبی بیان می‌کند: خوشبختانه مجوز صادرات لبنیات استان مازندران به روسیه توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده است. روسیه کشور خوبی برای صادرات است و گرایش بیشتری برای صادرات محصولات ایران به ویژه مازندران دارد. بنابراین انتظار می‌رود در پایان سال توانایی صادرات بیشتری به این کشور داشته باشیم. مابقی محصولات استان به کشورهای سی‌آل‌اس، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و سایر کشورهای دیگر صادر می‌شود. معاون اموربازرگانی سازمان توسعه تجارت استان مازندران اظهار می‌کند: مشکلات صادرکنندگان مازندران از استان‌های دیگر بیشتر است. یکی ازاین مشکلات نداشتن نقدینگی لازم است. عمده محصولات صادراتی استان محصولات کشاورزی است وچون زمان برداشت بسیار کمی هم دارند، بنابراین در این زمینه احتیاج به نقدینگی بسیار است که صادرکنندگان محصولات مورد نیاز را خرید و انبار و به مرور زمان به کشورهای هدف صادرکنند.

یعقوبی تاکید می‌کند: مشکل دیگرصادرکنندگان بحث حمل‌ونقل دریایی بود که خوشبختانه سازمان توسعه تجارت با همکاری و هماهنگی سازمان کشتیرانی، ۷۰۰کانتینر یخچال‌دار به استان مازندران برای بنادرامیرآباد و نوشهراختصاص داد. صادرکنندگان از این یخچال‌ها برای کالاهای فاسدشدنی و یا یخ‌زده استفاده می‌کنند. اما این برای حجم صادرات استان کافی نبود ولی می‌تواند شروع خوبی برای صادرات بیشتر باشد. 

معاون اموربازرگانی سازمان توسعه تجارت استان مازندران می‌افزاید: نداشتن پرواز مستقیم به کشورهای مشترک‌المنافع (سی‌آی‌اس) و روسیه از دیگر مشکلات صادرکنندگان استان است. تاجران برای حوزه صادرت و مطالعات بازار، نیاز به رفت و آمد با کشورهای هدف دارند. که در این زمینه بایدمسئولان سازمان توسعه تجارت، همکاری لازم را با صادرکنندگان داشته باشند و بخشی از هزینه‌های سفر را به عهده بگیرند تا مقدمات پروازها انجام شود. 

وی تصریح می‌کند: به دلیل مسائل دیپلماتیک کشور محدویت‌هایی مثل انتقال ارز وجود دارد. در این زمینه ارز را از طریق کشورهای واسطه انتقال می‌دهند و صادرات انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانیدحمل ارز درکشورهای دیگر به صورت غیرقانونی قاچاق به شمار می‌رود. درحال‌حاضر صادرکنندگان روش‌های سنتی و واسطه‌ای را پیش گرفته‌اند. اجرای برجام و برقراری مسئولیت می‌تواند این مشکل را حل کند. 

معاون اموربازرگانی سازمان توسعه تجارت استان مازندران اظهار می‌کند: موضوع دیگری که باید توجه بیشتری به آن شود، نشان(برند)سازی محصولات است. صادرکننده‌های استان نباید به صورت جزیره‌ای، بلکه باید باعنوان یک نشان(برند) تشکل یا اتحادیه‌ای خاص صادرات داشته باشند. گفتنی است؛ به گفته کارشناسان کشاورزی، بعداز لغوتحریم‌ها، مشکل ارتباطات بانکی و نقل و انتقالات ارز، یکسان‌سازی تعرفه‌های ترجیحی و بسیاری از مشکلات دیگر برطرف و انگیزه‌ای برای توسعه صادرات ایجاد می‌شود. بنابراین با رفع این موانع مشوق‌های صادراتی و نقدینگی مورد نیاز صادرکنندگان هم فراهم خواهد شد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها