کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات واگذاری بزرگ‌ترین فرصت تبلیغاتی ایران برای 3 سال


کد خبر : ۱۸۵۲۹چهارشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۲۶۳۶۲۲ بازدید

عدم موفقیت اداره کل بازرگانی صداوسیما در جذب آگهی در حدی که توان تامین هزینه‌های رسانه ملی را داشته باشد، باعث شد تا رسانه ملی بار ...
جزئیات واگذاری بزرگ‌ترین فرصت تبلیغاتی ایران برای 3 سالجزئیات واگذاری بزرگ‌ترین فرصت تبلیغاتی ایران برای 3 سال

عدم موفقیت اداره کل بازرگانی صداوسیما در جذب آگهی در حدی که توان تامین هزینه‌های رسانه ملی را داشته باشد، باعث شد تا رسانه ملی بار دیگر به سمت واگذاری کل آگهی‌های سازمان صداوسیما به یک کنسرسیوم برآید و در ازای این واگذاری رقمی در حدود چهار هزار میلیارد تومان را برای مدت سه سال به دست آورد که تحول جدی در وضعیت اقتصادی این سازمان به وجود خواهد آورد.

به گزارش تابناک، بحران مالی سازمان صداوسیما در چند سال اخیر به اوج رسیده و محمد سرافراز سازمانی به شدت بزرگ را تحویل گرفت که بخش قابل توجهی از بدنه آن، فاقد کارایی بالایی بودند اما در مقابل هزینه حفظ این ساختار بسیار قابل توجه بود، به گونه‌ای که عمده هزینه‌های صداوسیما به جای آنکه صرف تولید شود، صرف حوزه‌های پرسنلی و همچنین پشتیبانی فنی این سازمان می‌شد.

در دوران مدیران جدید، سیاست انقباطی در رسانه ملی در پیش گرفته شد و از گسترش کمی صداوسیما چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه توسعه حوزه‌های مدیریتی و شبکه‌ها مشهود بود. این رویکرد با واکنش‌هایی نیز همراه شد که سرافراز را واداشت تا با ریتم کندتری اصلاحات در این سازمان را در پیش بگیرد اما همه این اصلاحات تنها منجر به کاهش هزینه‌های رسانه ملی می‌شود و تامین کننده منابع ملی این سازمان نیست.

در مقطعی که دولت نیز توان و حتی انگیزه کمک‌های کلان چندصد میلیارد تومانی به صداوسیما را ندارد که موتور محرک تازه‌ای برای این مجموعه بزرگ باشد، آگهی‌های سازمان صداوسیما مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع درآمد و حیات رسانه ملی محسوب می‌شود. با این وجود صداوسیما نتوانسته از محل آگهی‌های بازرگانی، منابع مورد نیازش را تامین کند و احتمالاً حتی نتوانسته درآمدی یک هزار میلیارد تومانی در طول هر سال داشته باشد.

این در حالی است که محاسبه آگهی‌های برخی برنامه‌ها نظیر برنامه نود با تکیه بر تعرفه صداوسیما و حتی با در نظر گرفتن تخفیف، رقم‌های چندصد میلیارد تومانی را نشان می‌دهد و منطق حکم می‌کند با این حجم آگهی که تلویزیون و رادیو پخش می‌کند، درآمد رسانه ملی از چند هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته باشد اما این اتفاق چند سال اخیر رخ نداده است.
 

با 2600 تا 3900 میلیارد تومان، کل تبلیغات صداوسیما را صاحب شوید!


حال رسانه ملی درصدد برآمده تا با واگذاری کل ظرفیت‌های پخش آگهی‌اش به بخش خصوصی، به جای آنکه از طریق اداره کل بازرگانی این سازمان، درگیری جذب آگهی شود، با برون سپاری این بخش صرفاً اقدام به پخش آگهی و دریافت رقم‌های کلان از طرف‌های قرارداد نماید؛ طرف‌هایی که دو یا سه شرکت تبلیغاتی خواهند بود و مجموعاً آگهی‌های صداوسیما به آنها واگذار می‌شود.

درباره رقم واگذاری سه ساله آگهی‌های صداوسیما که آگهی برگزاری مزایده‌اش در روزنامه جام جم منتشر شد، خبرهای متفاوتی منتشر شده که از ۲۶۰۰ میلیارد تومان تا ۳۹۰۰ میلیاردتومان در نوسان بوده است. با وجود آنکه چنین رقم‌های بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد اما اگر با ۲۲ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی تلویزیون و ۱۰ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی رادیو همراه باشد و این پخش آگهی با محدودیت‌هایی نظیر پخش آگهی محصولات غیرایرانی همراه نشود، همچنان برای گروهی که این مزایده رو ببرند سود بسیار کلانی قابل تصور خواهد بود.

بر اساس آگهی رسمی این مزایده همه زمان‌های پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری، شبکه آی فیلم، مراکز استان‌ها و محلی شامل آگهی مستقیم، زیرنویس، تقویم برنامه، آرم آگهی، حک آرم و گزارش آگهی برای مدت سه سال از ابتدای سال ۹۵ تا آخر سال ۹۷ بصورت کامل و انحصاری به یک یا چند شرکت واگذار می‌شود و بر همین اساس، برنده این مزیده در مجموع سه سال، ۹۶ میلیون ثانیه فرصت تبلیغ در رادیو و تلویزیون ایران خواهد داشت!

در دورانی که هنوز آگهی بازرگانی ابعاد امروزی را در رسانه ملی نیافته بود و مفتح مسئولیت اداره کل کالا و معاون بازرگانی داخلی سیما را بر عهده داشت، این سازمان یک بار اقدام به واگذاری آگهی‌های بازرگانی به یک کنسرسیوم کرده بود که برادران مشهور آقاگلیان یکی از سه ضلع این کنسرسیوم بودند اما پس از آنکه موفقیت و سود کلان این کنسرسیوم از آگهی‌های بازرگانی مشخص شد، مدیران صداوسیما تصمیم گرفتند راساً به جذب آگهی بپردازد و پس از پایان قرارداد این سازمان با بخش خصوصی، پذیرش آگهی مستقیم توسط زیرمجموعه‌های این سازمان آغاز شد.

اکنون صداوسیما با توجه تجربه شکست خورده جذب مستقیم آگهی، بار دیگر این بخش را واگذار نماید و به جای درگیر شدن در پروسه جذب آگهی، تنها با شرکت‌هایی که برنده این مزایده می‌شوند و چک‌هایی که برای تسویه رقم نهایی این مزایده پرداخت می‌کنند، طرف باشد. این اقدام طبیعتاً می‌تواند بسیاری از حرف و حدیث‌های سال‌های اخیر درباره نوع فعالیت بخش بازرگانی رسانه ملی را نیز پایان بخشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها