کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چوبی‌که‌ فرانسه‌ لای چرخ توافق‌بزرگ گذاشت


کد خبر : ۱۸۴۸یکشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸:۳۸۵۷۲۳ بازدید

مذاکرات هسته‌ای ژنو با کارشکنی‌های فرانسه اینبار هم به نتیجه و توافقی مشخص نرسید.

 ژنو؛ شهر ساعت‌های دقیق؛ همچون یک ماه گذشته از صبح روز پنج شنبه هفته پیش تا اولین ساعات روز یکشنبه شاهد دور جدیدی از مذاکرات فشرده و حساس ایران و اعضای دایم شورای امنیت به اضافه آلمان بود تا شاید اینبار پرونده هسته‌ای ایران بعد از 10 سال سرگردانی پشت درهای بسته مقر سازمان ملل در ژنو حل و فصل و بسته شود.

نشستی که در روز دوم و با سفر یکباره جان کری وزیر امورخارجه آمریکا از تلاویو به ژنو و به دنبال آن سفر دیگر وزرای خارجه عضو گروه 1+5 وارد فاز متقاوتی شد و مذاکرات هسته ای برای دومین بار طی دو ماه گذشته در سطح وزرای امورخارجه برگزار شد.

اتفاقات چند روز گذشته و ارتقای سطح مذاکرات بود که انتظارات برای رسیدن به نتایج در این دور از مذاکرات را بالا برد و « توافق بزرگ» کلید واژه اظهارنظرها و تحلیل ها از رایزنی‌های هسته‌ای ژنو شد. امیدواری‌ها اما به یکباره با حضور وزیر خارجه فرانسه به ژنو و ابهام افکنی‌اش بر مذاکرات و متن توافقنامه تهیه شده، کمرنگ و کمرنگ تر شد تا در نهایت«توافق بزرگ» به تعلیق رود و چشم‌ها به دور بعدی مذاکرات در روزهای پایانی آبان دوخته شود.

چه آنکه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرنسه بر خلاف دیگر همتایان در اظهارنظرهایی دوپهلو بر طبل بی اعتمادی در این مذاکرات کوبید و مشخصا از صهیونیست‌ها حرف به میان آورد و منافع آنان و دیگر کشورهای منطقه را در این بین مهم خواند.

در همین راستا رسانه‌های خارجی طی روز گذشته و امروز با بازتاب گسترده مذاکرات هسته‌ای ژنو، فرانسه را عامل اصلی نرسیدن به توافق در این دور از مذاکرات عنوان کردند که در ادامه آمده است؛

رسانه

مطلب

شبکه روسیا الیوم

*فرانسه خواستار ضمانت‌های بیشتری از ایران شده است. پاریس از تهران خواست تا برخی از تاسیسات هسته‌ای خود را در نزدیک‌ترین زمان تعطیل کند.

رویترز

* در روز آخر مذاکرات اختلافات آشکاری بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش صورت گرفت و فرانسه به طور تلویحی گفت که پیشنهادی که مورد بحث قرار داشت به اندازه کافی تهدید یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی را خنثی نمی‌کرد.

*اظهارات فابیوس موجب ناخرسندی بقیه کشورهای کمپ غربی شد یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات گفت که فرانسوی‌ها در تلاشند بقیه قدرت‌های جهانی را تحت الشعاع قرار دهند و بدون دلیل در حال درست کردن دردسر برای سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات هستند.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل

*ائتلافی مهم متشکل از فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در همراهی با اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است. این توافق سری است.

* مواضع پاریس و تل‌آویو در ژنو 5 به یکدیگر نزدیک بود و تماس‌های مکرری بین ائتلاف اسرائیلی، فرانسوی و عربی در جریان است.

شبکه فرانس 24 فرانسه

* چشم‌انداز مذاکرات حاکی از توافقاتی اولیه بین ایران و آمریکاست.

*فرانسه و آمریکا تمایل زیادی به رسیدن به توافق داشتند ولی پاریس وسواسی داشت که آنرا به طرف آمریکایی انتقال داد. اختلافات بین فرانسه و آمریکا که در سخنان جان کری هم اشاره‌ای به آن شد، درباره مسائل مهم بوده است که مهمترین آن بحث درباره آمادگی ایران برای کاهش سطح غنی سازی به سطح 3.5 درصد است.

سی.بی.اس نیوز

مذاکرات برای مهار برنامه هسته ای ایران بدون هیج توافقی پس از مخالفت فرانسه با اقدامات پیشنهادی و اعلام اینکه آنها کافی نیستند، به پایان رسید.  هر دو طرف به شدت به دنبال توافق بودند، ولی فرانسه حاضر نشد نگرانی‌هایش درباره آن‌چه پروژه پلوتونیوم ایران خواند و نیز سطح برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران را کاهش دهد.

الشرق الاوسط

اتهاماتی متوجه فرانسه که در ساعات پایان مذاکرات ژنو تلاش های را صورت داد وجود دارد. در حالی که انتظار می رفت توافقی میان ایران و قدرت های جهانی در خصوص برنامه هسته ای ایران صورت بگیرد، وزرای خارجه ایران و 1+5 ماراتن مذاکرات را بدون کسب توافق نهایی به پایان رساندند.

سی.ان.ان

*حضور دیپلمات‌های عالی رتبه‌ای مانند ظریف‌، اشتون و وزیر امور خارجه آمریکا باعث شد برخی تصور کنند که دور جدید مذاکرات می‌تواند به دستاوردی ختم شود که تمایل جامعه بین‌المللی درباره دست نیافتن به سلاح هسته‌ای را تحقق بخشد و پس از آن به کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بیانجامد. ولی این اتفاق نیافتاد. اشتون و ظریف هر دو با سوالاتی روبه رو شدند که مبنای آن احتمال نقش فرانسه در جلوگیری از رسیدن به یک توافق بود،‌ ولی هیچ کدام به کشور خاصی اشاره نکردند و وزیر امور خارجه ایران گفت که اختلافات بین کشورها کاملا طبیعی است.

روزنامه واشنگتن پست

* اگرچه رسیدن به توافق تاچند ساعت قبل از آن تقریبا مطمئن به نظر می رسید، گفت‌وگوها بر سر مسائل فنی از جمله جزییات مصالحه هسته‌یی مطالبه شده از ایران و مشوق‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در ازای آن دریافت می‌کرد، متوقف شد. یکی از موانع اختلاف نظر بین فرانسه و سایر اعضای گروه 1+5 بود.

رادیو فرانسه

* وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پاریس از موضع ایران راضی نیست و حاضر نیست بخشی از یک توافق احمقانه باشد.ایران باید کار روی راکتور تولیدکننده پلوتونیومش را در شهر اراک متوقف کند و علاوه بر آن سطح غنی‌سازی در ایران را کاهش دهد.

خبرگزاری هند و آسیا

*ب ه دنبال اعتراض فرانسه به پیشنهادات ارائه شده، قدرتهای جهانی نتوانستند در زمینه برنامه هسته‌یی ایران به توافق دست یابد. یک دیپلمات غربی گفت که دور جدید مذاکرات باید با توافق در زمینه همه مسائل یک توافقنامه موقتی همراه باشد تا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز باقی می‌ماند.

/27220



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها