کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشکلات شهر جدید صدرا، دامن شيراز را هم گرفت


کد خبر : ۱۸۴۳۳دوشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۳:۴۷۵۲۲۵ بازدید

حدود دو دهه پيش شهر جدید صدرا در فاصله 18 کيلومتري شمال‌غربی شیراز طراحي و احداث شد تا علاوه بر کاستن از مشکلات اين کلانشهر و ...
مشکلات شهر جدید صدرا، دامن شيراز را هم گرفتمشکلات شهر جدید صدرا، دامن شيراز را هم گرفت

حدود دو دهه پيش شهر جدید صدرا در فاصله 18 کيلومتري شمال‌غربی شیراز طراحي و احداث شد تا علاوه بر کاستن از مشکلات اين کلانشهر و جلوگيري از تجمع جمعيت در شيراز، شهري با امکانات و ساختار جديد به گستره استان فارس اضافه شود. شهر جديد صدرا بدون زيرساخت و امکانات اوليه گسترده شد و به مرور جمعيت بسياري را در خود جاي داد تا آنجا که حالا عدم تناسب بين جمعيت و امکانات شهري نه تنها زندگي را بر اهالي اين شهر سخت کرده بلکه براي شهرهاي مجاور از جمله شيراز هم مشکلاتي ايجاد کرده است.

پس از گذشت چند سال از احداث اين شهر ساکنان اين منطقه با مشکلاتي دست و پنجه نرم مي کنند که هر روز با افزايش جمعيت بزرگ تر شده وزندگي را براي مردم اين شهر سخت و سخت تر مي کند. شهر جديد صدرا با مشكلاتي چون آب، برق، فاضلاب، سيستم حمل و نقل درون‌شهري، نبود فضاهاي مناسب مرتبط با مبلمان شهري، معابر و گذرهاي سواره و پياده، مواجه است. دراين ميان نبود سيستم مناسب دفع و تصفيه فاضلاب در صدر معضلات اين شهر جديد قرار دارد و اثرات مخرب آن بربهداشت و سلامت صدرانشينان و حتي ساکنان شيراز هم قابل کتمان نيست. از زمان احداث اين شهر و افزايش تعداد ساکنين، مشکل فاضلاب اين منطقه و هشدارهايي از بروز مشکلات اساسي و تهديد سلامت اهالي مطرح بوده اما برخلاف ادعاي برخي مسئولان شهر و حتي استان، تاکنون اقدام اساسي در اين مورد صورت نگرفته است.


فاضلاب، مشکل ديروز و امروز!

زمان احداث اين شهر جديد، سيستم فاضلاب اين شهر به صورت لاگون‌هاي سرباز دفع فاضلاب طراحي شده بود که رفته رفته با افزايش جمعيت، کارايي خود را از دست داد در زمان طراحي اين لاگون‌ها، قرار بود ايستگاه تصفيه فاضلاب ايجاد شود و پسآب هاي اين شهر براي مصارف كشاورزي و صنعتي مورد استفاده قرار بگيرد اما ناديده گرفتن اين موضوع مهم به ضايعه‌ زيست محيطي و بهداشتي تبديل شد. تا آنجا که حالا بوي تعفن، جاري شدن فاضلاب روي سطح، فراهم شدن زمينه براي آلوده شدن آب‌هاي سطحي و زيرزميني، ايجاد محيط مناسب براي تخم‌ريزي و تكثير حشراتي نظير پشه‌ي خاكي و آنوفل و ... مشكلات دفع فاضلاب واحدهاي جديد مسكوني و تجاري ساخته شده و در حال احداث بخشي از معضلات نبود سيستم جامع دفع فاضلاب صدرا به‌شمار مي‌رود. مشکلاتي که حالا دامنگير سلامت شهروندان شيرازي هم شده است چرا که چند روز پيش فاضلاب شهر جدید صدرا پس از آلوده کردن منابع زيرزميني و آب شرب اهالي اين شهر، به محل اصلی قنات‌های شیراز هم رسید.

تا آنجا که اعضاي شورای شهر شیراز را به تشکيل جلسه و چاره انديشي وادار کرد. در اين جلسه رئیس شورای شهر شیرازگفت: سلامت مردم شهر درخطر است و طی جلسه مشترک با همکاری شورا، شهرداری شهر صدرا و شرکت آب و فاضلاب باید هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود!

احسان اصنافی عضو شورای شهر شیراز نیز با تاييد اینکه فاضلاب صدرا به شهر شیراز رسیده، اعلام کرد: فاضلاب شهر صدرا اکنون به سمت تنگ قره پیری و قنوات موجود سرریز شده و اندک‌اندک به منازل مسکونی نزدیک می‌شود ضمن اينکه فاضلاب وارد رودخانه خشک خواهد شد و مشکلات را بیشتر خواهد کرد!

اين چندمين بار است که مشکل فاضلاب صدرا جدي شده و مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است اما ظاهرا اين بار شرايط به مرز بحراني رسيده و پاي مسئولان شهر صدرا و شيراز از شوراي شهر و شهرداري گرفته تا فرمانداري و نمايندگان مجلس را به ميان آورده است. بنا به گفته اعضاي شوراي شهر شيراز فرماندار شیراز وارد موضوع شده و طی جلسه‌ای با حضور شهردار و برخی از اعضای شورا این موضوع موردبررسی قرار گرفته وگويا تنها مشکلی که عنوان‌شده مباحث مالی است که با توجه به تأکید مسئولین شهر شیراز رفع این مشکل به‌عنوان اولویت اول در نظر گرفته می‌شود!

همچنين گفته شده به دنبال اعتراض گسترده یاوران شورا در شهرک جوادیه و دینکان و برگزاری جلسات مشترک در کمیسیون خدمات شهری، شورا و شهرداری شیراز، اعلام آمادگی می‌کنند تا فاضلاب رهاشده در دشت مابین صدرا و جوادیه و خطرات زیست‌محیطی را کنترل و ساماندهی کرده و بازیافت‌های به‌دست‌آمده را در ایجاد فضای سبز در ارتفاعات مورداستفاده قرار دهد!


مشکل سازي مسکن مهر

تامين واحدهاي مسکوني موردنياز جمعيت صدرا از جمله مواردي بوده که از زمان طراحي و احداث اين شهر مورد توجه قرار گرفته است. در اين ميان، اضافه شدن واحدهاي متعدد مسكن مهر به عنوان واحدهايي کم متراژ با قيمت متناسب با سطح درامد ساکنان اين شهر براي سکونت بيش از 30هزار جمعيت، هم در دستور کار قرار گرفت. اقدامي که بدون توجه به زيرساخت هاي موردنياز، خود به عاملي براي بر هم خوردن نظم توسعه شهري در اين منطقه تبديل شد.

علاوه بر عدم جانمايي مناسب براي احداث واحدهاي مسکن مهر، بي توجهي به ايجاد زيرساخت هايي در خصوص دفع زباله، فاضلاب و راه هاي دسترسي، عدم پيش بيني فضاهاي فرهنگي و آموزشي لازم براي جمعيت ساکن در واحدهاي مسکن مهر ، در کنار بي‌توجهي مسئولان تعاون و تعاوني‌هاي مربوطه در خصوص تكميل تعهداتشان، دامنه‌مشكلات اين شهر را وسيع‌تر كرده است. طبق گزارشات رسيده در حال حاضر بسياري از واحدهاي مسکن مهر صدرا برخلاف سکونت جمعيت بسيار،فاقد اشتراک گاز، استانداردسازي آسانسور، محوطه سازي بوده و با مشکل قطعي مکرر آب و برق روبروست.

اين د رحالي است که برخلاف پروژه هاي ديگر که غالبا کمبود بودجه و منابع مالي به عنوان مانعي براي تکميل آن عنوان مي شود بنابه ادعاي خودمسولان شيراز مسکن مهر صدرا به هيچ وجه با کمبود منابع مالي روبرو نيست و متاسفانه به دليل عدم نظارت مسئولان، پيمانكاران مسكن مهر، تسهيلات و مبالغ دريافتي اين پروژه‌ها را در پروژه هاي ديگري سرمايه‌گذاري و هزينه كرده‌اند و حالا براي تکميل و تجهيز واحدهاي اعطا شده به مشکل برخورده اند!

* مریم احمدی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها