کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی مناسب در محدوه 100 میلیون تومان


کد خبر : ۱۸۴۱یکشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶:۱۴۱۹۸۵۴ بازدید

بارها نوشته‌ایم و نوشته‌اند که صنعت خودروی کره بعد از ایران استارت زده است اما با سوء مدیریت کار به جایی رسیده که نه تنها کره‌ای‌ها از ما سبقت گرفته‌اند ...

بارها نوشته‌ایم و نوشته‌اند که صنعت خودروی کره بعد از ایران استارت زده است اما با سوء مدیریت کار به جایی رسیده که نه تنها کره‌ای‌ها از ما سبقت گرفته‌اند بلکه در این مسابقه 40 ساله، چند دور هم لپ شده‌ایم. اما باور کنید دست خودمان نیست، هر بار که یک محصول جدید از خودروسازان کره‌ای را معرفی یا تست می‌کنیم، این درد کهنه تازه می‌شود.

بگذریم! حالا هیوندای الانترای 2014 روانه بازار ایران شده است تا در کلاس سدان‌های کوچک خانوادگی هم نماینده هیوندای باشد. شاید این بخش از بازار که در سطح جهان نیز از فروش بالایی برخوردار است، در آینده پاشنه آشیلی برای موفقیت خودروسازان در بازار جهانی باشد. به همت یکی از دوستان و مخاطبین هفته‌نامه دنیای‌خودرو، فرصتی دست داد تا چند ساعتی را با الانترای جدید که رقیب کرولا و مزدا3 است سپری کنیم و ماحصل آن را تقدیم شما مخاطبین گرامی نماییم.

x1qqs7fzjk4pqpf11y6.png

طراحی

الانترا از سال 1990 تا به حال در پنج نسل تولید شده است و از این حیث خودروی کم سابقه‌ای نیست. یکی از نقاط قوت محصولات هیوندای در چند سال اخیر، روند رو به رشد طراحی آن‌هاست که استارتش با تولید جنسیس کوپه و سوناتا بود. هر چند در دهه‌های گذشته محصولات هیوندای و دیگر کره‌ای‌ها جذابیتی در مقوله طراحی نداشتند اما در سالیان اخیر در این حوزه حتی گوی سبقت را از بزرگان صنعت خودرو ربوده‌اند. نسل پنجم الانترا در سال 2010 به عنوان مدل 2011 وارد بازار جهانی شد. این خودرو شالوده زبان طراحی جدید هیوندای است. اگر از روبه‌رو نگاهش کنید، مانند یک موجود خشمگین است که با زبان بی‌زبانی می‌گوید: من هیوندای هستم، یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خودروسازان حال حاضر جهان. این صورت خشمگین حاصل گرافیک جالب چراغ‌ها و آن خط LED است که درون چراغ‌ها بکار رفته است.

حجم‌پردازی طراحان بر روی گلگیر و سپر هم با استفاده از خطوطی گرد و تیز، بیش از پیش بر خشم الانترا افزوده است.جلو پنجره و بخشی از سپر نیز در وسط نمای جلو به سبک آئودی در یک فضای خاص قرار گرفته‌اند. در نمای کنار خمیدگی زیاد ستون A رو به عقب را شاهد هستیم که در ستون C هم دیده می‌شود و در نهایت موجب بهبود آیرودینامیک این کره‌ای شده است. یک خط تیز از روی درب جلو آغاز می‌شود و با گذر از روی دستگیره‌های درها به بالای چراغ‌های زیبای عقب می‌رسد. در نمای جلو بخشی از چراغ‌ها از روی گلگیر به سمت عقب امتداد دارد به همین دلیل طراحان این رویه را در طراحی چراغ‌های عقب نیز رعایت کرده‌اند تا در نهایت، میان چراغ‌های جلو و عقب یک تناسب جالب برقرار شود. به نظر می‌رسد چراغ‌های عقب گویی با الگوبرداری از سوناتا طراحی شده‌اند.


70283g0uy249b72wa8.jpg

x1qqs7fzjk4pqpf11y6.png

کابین 

طراحی فضای کابین الانترا با استفاده از خطوطی شکل گرفته که در کابین دیگر محصولات هیوندای هم دیده می‌شود. در واقع بین طراحی بدنه و کابین نوعی هماهنگی برقرار است. در بالای داشبورد یک نمایشگر قرار دارد که علاوه بر نمایش اطلاعات مختلف در هنگام دنده عقب رفتن تصویر دوربین‌ها را به همراه خطوط راهنما نشان می‌دهد. دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی در کنار و زیر این نمایشگر قرار دارد. سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو و 2 تیوتر است. هیوندای در اقدامی عجیب یا به قول یکی از دوستان، ورودی‌های مختلف مثل USB و ... را در زیر یک کاور پلاستیکی قرار داده است که بیشتر شبیه آن را در کنار دوربین‌های عکاسی دیده بودیم.

در پایین داشبورد دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودکار در یک فضا مجتمع شده‌اند و دکمه دوار آن نیز در پایین قرار دارد. جمع‌آوری دکمه‌ها در یک فضا و ساختن اشکالی خاص با استفاده از ظاهر این دکمه‌ها سبکی است که ولوو نیز از آن استفاده می‌کند. شیفتر گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک در پایین‌ترین سطح قرار دارد. دو خط با نمای چوب که البته جنسی از پلاستیک دارند، از پایین کنسول میانی تا بالای داشبورد امتداد یافته‌اند، در بالای داشبورد عریض‌تر شده و ناگهان قطع می‌شوند. مونتاژ این قطعات پلاستیک آنقدرها هم با دقت انجام نشده است و در نقطه اتصال لبه‌های بالایی با داشبورد، تلورانس زیادی وجود دارد. فرمان برقی است و بسیار دقیق و تیز عمل می‌کند. البته با افزایش سرعت، فرمان کمی سنگین‌تر می‌شود تا مانورها متعادل‌تر باشند. روکش فرمان چرمی نیست و این در حالی است که روکش چرمی فرمان حتی در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت هم به صورت استاندارد وجود دارد. همچنین دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل هم روی فرمان نصب شده‌اند. سیستم روشنایی خودکار است و چراغ‌های روز درون آن‌ها جای‌گذاری شده است. در ضمن می‌توانید با استفاده از دکمه‌های سمت چپ فرمان میزان و ارتفاع نور چراغ‌ها را تغییر بدهید. در میان نمایشگرهای سرعت و دور موتور یک نمایشگر کوچک تعبیه شده است که اطلاعاتی از قبیل مصرف سوخت لحظه‌ای، دمای مایع خنک‌کننده و ... را نمایش می‌دهد. برف پاک‌کن‌ها نیز مجهز به سنسور باران هستند. الانترا در نسل قبل توانسته بود فقط 3 ستاره ایمنی از EuroNCAP (موسسه استاندارد ایمنی اروپا) دریافت کند. به همین دلیل در نسل جدید الانترا، هیوندای تمام تلاشش را کرده تا ایمنی این خودرو را به سطحی بالا برساند. مجهز کردن این خودرو به ایربگ‌های پرده‌ای دو جانبه، سرنشینان جلو و جانبی باعث شده ضریب ایمنی این خودرو افزایش چشم‌گیری نسبت به نسل قبل پیدا کند. سیستم ترمز ABS +EBD به همراه سیستم پایداری ESC و TCS یا ترکشن کنترل باعث شده این بار پنج ستاره در کارنامه الانترا نقش ببندد.

صندلی‌ها که با دست تنظیم می‌شوند روکشی از چرم مصنوعی دارند و باید گفت از صندلی‌های مزدا 3 راحت‌ترند و کیفیت آن‌ها با صندلی‌های دیگر رقیب سر سخت الانترا یعنی تویوتا کرولا برابری می‌کنند. شیشه‌ها اجازه نمی‌دهند اشعه مضر آفتاب وارد کابین شوند. اگر علاقه دارید از هوای تازه هم استفاده کنید، الانترا برایتان یک سانروف تدارک دیده که اگر پرده آن را کنار بزنید نور خورشید به داخل کابین می‌تابد اما اشعه مضر آن نمی‌تواند از فیلتر شیشه سانروف عبور کند. در بین دو صندلی جلو دو جالیوانی وجود دارد. اگر شما هم مثل بیشتر ایرانی‌ها زیاد چای می‌نوشید، این جالیوانی‌ها برایتان نعمتی هستند! هیوندای دکمه‌های قفل مرکزی و تنظیم آینه‌های برقی را روی درب سمت راننده الانترا قرار داده است و در سقف هم علاوه بر چراغ مطالعه جاعینکی هم وجود دارد. در قسمت عقب کابین صندلی‌ها راحت هستند اما اگر سرنشینان جلو صندلی‌ها را کمی در ریلشان به عقب بکشند، مجبور می‌شوید خودتان را با فضای کم تطبیق بدهید. در واقع فضای کابین عقب به راحتی پرفروش‌ترین خودروی تاریخ یعنی کرولا و دیگر کره‌ای بازار یعنی سراتو نیست و می‌توان گفت با مزدا3 قابل مقایسه است. ستون عقب به رغم زاویه روبه عقب زیادش مشکل‌ساز نیست. ادوات کنترلی در کابین کاملاً در دسترس است و ارگونومی کابین نمره قبولی می‌گیرد. نکته‌ای که در مورد کابین الانترا وجود دارد نه به کیفیت که به طراحی آن باز می‌گردد. به طوری که بیننده بیش از آنکه به کیفیت مواد و مونتاژ آن‌ها دقت کند، اشکال و طرح بکار رفته در ساخت قطعات و شمای کلی کابین است که نظرش را جلب می‌کند. هرچند طراحی کابین این خودرو هیجان‌انگیزترین در بین خودروهای موجود در این کلاس آن هم در بازار ایران است اما در مورد کیفیت مواد بکار رفته در کابین باید بعدها قضاوت کرد. البته به نظر می‌رسد با گذر زمان، تویوتا کرولا که کم هیجان‌ترین کابین را در این کلاس دارد، کیفیتش را بهتر از الانترای پر هیجان حفظ کند.
 

qrxqzkazg0w5m49m388.jpg


x1qqs7fzjk4pqpf11y6.png

میانه‌رو و کم هیجان

در کابین الانترا دیدتان نسبت به اطراف کافی است. برای کمبود دید رو به عقب هم می‌توانید از دوربین دید عقب استفاده کنید. دکمه استارت یکی از آپشن‌های این خودرو تلقی می‌شود و خودروی مورد نظر ما فاقد آن بود. شاید کابین عقب این خودرو زیاد جادار نباشد اما هیوندای صندوق باری به حجم 420 لیتر به خریدار هدیه می‌کند که در سفرهای طولانی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. با چرخاندن سوییچ، صدای خفیفی به گوش می‌رسد و موتور روشن می‌شود. پیشرانه‌ای که هیوندای در سینه این خودرو قرار داده است 1.8 لیتر حجم دارد و می‌تواند با بهره جستن از سیستم تزریق سوخت مستقیم در دور 6000 و پانصد 148  اسب‌بخار نیرو تولید کند که معادل نیروی تولید شده در پیشرانه 2 لیتری مزدا3 است. در ضمن اگر دور موتور را به 4 هزار و 700 برسانید، 178 نیوتن‌متر گشتاور در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته بازده پیشرانه الانترا نسبت به تویوتا کرولا با 132 اسب‌بخار نیرو و 175 نیوتن گشتاور، بالاتر است اما در پس هموطن 157 اسبی‌اش یعنی کیا سراتو قرار می‌گیرد. هر چند قدرت تولیدی الانترا با اندازه مزدا3 است اما، مزدا3 به دلیل بهره بردن از گیربکسی با ضرایب دقیق‌تر که هماهنگی خوبی هم با موتور دارد، می‌تواند پیروز پیکار با الانترا باشد. در هنگام رانندگی با این خودرو فرمان دقیقش را تحسین خواهید کرد.

ترمزها نیز به کمک سیستم‌های مختلف به نحوی چشمگیر خوب عمل می‌کنند. سیستم تعلیق نسبت به تویوتا کرولا کمی خشک‌تر عمل می‌کند اما به هیچ‌وجه مثل مزدا3 به اتاق ضربه نمی‌زند و از صداهای ناهنجار برخورد لاستیک‌ها با زمین نیز خبری نیست. در واقع سیستم تعلیق این خودرو ضربات بزرگ‌تر را بهتر جذب و یا دمپ می‌کند و این ضربات کوچک هستند که آن‌ها را احساس می‌کنید. شتابگیری الانترا از حالت سکون ناامیدکننده است و طبق اعلام سازنده 10.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعتش به مرز 100 کیلومتر در ساعت برسد. این زمان برای تویوتا کرولا 11 ثانیه است و از این نظر الانترا می‌تواند بر کرولا غلبه کند. البته اگر پدال گاز را تا انتها بفشارید، گیربکس با تأخیری زیاد دنده را معکوس می‌کند و شتابگیری آغاز می‌شود اما اگر می‌خواهید با مزدا وMG6 پیکار کنید بهتر است پیروزی را فراموش کنید! الانترا در پیچ‌ها نیز خوب عمل می‌کند که ناشی از تقسیم وزن مناسب و سیستم تعلیق مستقل آن است.الانترا به خوبی مزدا3 نمی‌پیچد اما اگر از دیگر حریفانش قوی‌تر نباشد ضعیف‌تر هم نیست. احساسی که از راندن الانترا به شما دست می‌دهد شبیه به راندن سوناتایی است که طول و عرضش کمتر شده و سیستم تعلیقش هم کمی خشک‌تر عمل می‌کند. مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی حدود 8.5 لیتر است که با توجه به شرایط آب و هوایی و ارتفاع در ایران باید دید چقدر قابل دستیابی است. برای پر کردن باک آن باید 48 لیتر بنزین ترجیحاً سوپر به خوردش دهید. 

این خودرو در بازار کشور کمتر از 108 میلیون تومان قیمت دارد که البته ممکن است با توجه به نوسانات بازار این رقم کمتر و یا بیشتر شود. در نهایت باید گفت: الانترا خودرویی است که در میانه جدول کلاس خود جای می‌گیرد. هر چند طراحی آن کمی اغواکننده و پر هیجان است اما، از نظر فنی این هیجان عملی نیست و شاید دلیلش عدم هماهنگی گیربکس اتوماتیک شش سرعته با موتور باشد. اگر به دنبال خودرویی هستید که سال‌ها آن را بدون مشکل برانید بهتر است به سراغ پیر دیراین کلاس یعنی تویوتا کرولا بروید و اگر دوست دارید کمی هیچان هم چاشنی رانندگی شما باشد، MG و مزدا3 گزینه‌های بهتری هستند.
 

itc443qdjeifnl1r1anc.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها