کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخاب یک شاسی‌بلند در محدوده 200 میلیون تومان


کد خبر : ۱۸۲۲۹پنجشنبه، ۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷:۱۷۲۶۸۳۵ بازدید

بازار خودروهای شاسی‌بلند با آمدن فصل سرما داغ‌تر از قبل شده است، اگرچه این نوع خودروها در همه فصول سال بیشتر از هر خودروی دیگری در بازار ...

بازار خودروهای شاسی‌بلند با آمدن فصل سرما داغ‌تر از قبل شده است، اگرچه این نوع خودروها در همه فصول سال بیشتر از هر خودروی دیگری در بازار ایران با اقبال روبه‌رو هستند. خودروهایی که البته همانند دهه 90 میلادی زمخت نبوده و حالا رنگ و روی شهری‌تری به خود گرفته‌اند شاید بهتر است بگوییم کاربرد suvها همانند گذشته نبوده و بیشتر از اینکه در بیابان تردد کنند در آسفالت‌های شهر و جاده تردد دارند، اما هنوز هم ویژگی‌هایی دارند که آنها را به‌خصوص در فصل سرما جذاب‌تر از دیگر خودروها نشان می‌دهد. در این گزارش به سراغ سه خودروی سایز متوسط در کلاس شاسی‌بلند‌ها رفته‌ایم. خودروهایی که انتخاب را برای خریداران سخت می‌کنند؛ چراکه هریک از آنها داشته‌هایی دارند که خریدار را به سمت خود می‌کشاند. این سه خودرو شامل تویوتا روفور، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه می‌شوند.
 

qo4ks9l05qpzg92sk4va.jpg


442rgh0x09kxot4ov8oo.png

میتسوبیشی اوتلندر

 

mtz6w3w2492xr8aofwl.jpg

 

از آن دسته خودروهایی است که ظاهرشان به دل برخی‌ها می‌نشیند و به دل برخی دیگر نه، اما خاصیت میتسوبیشی، خاص بودن آن است این را به‌راحتی می‌توان در طراحی خودروهایی چون پاجرو و اوتلندر مشاهده کرد. در مورد طراحی اوتلندر بهتر است سخن نگوییم؛ چراکه این خودرو از نظر ظاهری بسیار جذاب است، اما برخی دیگر کاملا این حرف را نقض می‌کنند. این خودرو از موتوری با حجم 2400 سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید 167 اسب‌بخار قدرت است. انتقال قدرت در این خودرو از طریق یک گیربکس cvt که قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی را نیز دارد انجام می‌گیرد.

شاید به جرات می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های راندن با اوتلندر همین تعویض دنده به‌صورت دستی است البته این مورد برای همه خودروها امروزه به امری عادی بدل شده و تقریبا همه خودروها از آن بهره می‌برند، اما نکته جذاب پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان اوتلندر است که می‌تواند رانندگی جذابی را برای شما رقم بزند شاید به جرات بتوان گفت که تنها suv این کلاس در رده قیمتی 200 میلیون تومان اوتلندر باشد که این شیفتر‌ها را دارد این شیفتر‌ها بیشتر در خودروهای سواری دیده می‌شوند و میتسوبیشی هم برای اوتلندر و هم برای برادر کوچک‌ترش یعنی asx نیز این پدال‌های پشت فرمان را در نظر گرفته است؛ اگرچه گیربکس‌های cvt گزینه جذابی برای لذت بردن از رانندگی اسپورت نیستند اما اقتصادی‌تر بوده و در پایین آوردن مصرف سوخت نیز موثر هستند.کابین این خودرو نیز با کیفیت بوده و پوشیده از چرم است، به‌طوری‌که تمامی قطعات داشبورد و رودری‌ها، همه و همه چرمی هستند صندلی‌های راحت و البته کابینی جادار نیز آسایش خوبی را برای سرنشینان به همراه دارد اوتلندر در مسیرهای لغزنده عملکردی مناسب از خود نشان می‌دهد، اما همانند دیگر شاسی‌بلند‌های این کلاس برای مسیرهای آفرود ساخته نشده است. لذت راندن با این خودرو نیز در نوع خود مثال زدنی است این در حالی است که اوتلندر از استهلاک پایینی برخوردار بوده و خودرویی اقتصادی به حساب می‌آید. شاید بازار ایران برای این خودرو، کم‌لطفی‌های زیادی داشته است؛ چراکه آنطور که باید مردم به آن روی خوش نشان نداده‌اند و همانند همتاهای ژاپنی خود پرفروش نیست. اما خودروهای میتسوبیشی همیشه خریداران خاص خود را دارند.شتاب‌گیری در این خودرو به‌رغم داشتن گیربکس cvt و داشتن وزن زیاد خوب بوده و صفر تا صد را در 10.5 ثانیه طی می‌کند. به‌طور کلی می‌توان به اوتلندر از نظر فنی نمره خوبی داد به‌خصوص اینکه نمونه‌های 7 نفره آن نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت باشد. 
 

442rgh0x09kxot4ov8oo.png


هیوندای سانتافه


p91omypp43s70jye7jif.jpg


یکی از جذاب‌ترین‌های این کلاس از نظر ظاهری است. اغلب کارشناسان هم به این موضوع اذعان دارند که سانتافه به واقع یک خودرو زیباست.همین زیبایی هم یکی از عوامل تاثیرگذار در پرفروش بودن این خودرو است. خودرویی که از زمان حضور خود در بازار ایران در دو نسل این کلاس را در تسخیر خود در آورد. سانتافه از یک موتور 2.4 لیتری بهره می‌برد، موتوری که قادر به تولید 190 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت در این خودرو توسط یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک انجام می‌گیرد.سانتافه با وزن 1640 کیلوگرم از شتاب‌گیری خوبی برخوردار است به‌نحوی‌که صفر تا 100 را در مدت زمان 9 ثانیه می‌پیماید.

طراحی کابین سانتافه نیز همانند ظاهرش جذاب و زیباست، اما مواد به کار رفته درون کابین همانند دو رقیب ژاپنی با کیفیت نبوده و در سطح پایین‌تری نسبت به آنها قرار دارد، اما در عوض سانتافه از انبوهی از آپشن‌ها سود می‌برد که قابل‌قیاس با دو خودروی دیگر نیست. این در حالی است که از نظر سواری نمی‌توان لقب جذاب را به آن داد اگرچه سانتافه از هر نظر شما را راضی نگه می‌دارد، اما از نظر کیفیت سواری، خودرو توانمندی نیست به‌خصوص اینکه قطعات به کار رفته در سیستم تعلیق به‌خوبی نشان از شهری بودن این خودرو دارند. سانتافه در مسیرهای ناهموار به‌طور یقین ناتوان است؛ چراکه اگر زیر بندی محکمی هم داشت باز هم فاصله کم سپر‌ها تا زمین برای این خودرو مشکل‌ساز می‌شد. عملکرد گیربکس این خودرو مناسب است، اما همانند روفور بدون اشتباه نیست. مصرف سوخت آن نیز چیزی بیشتر از کاتالوگ خودرو است، اما برای راندن در شهر یک خودرو شاسی‌بلند مناسب تلقی می‌شود به‌خصوص اینکه سانتافه همچون پول نقد است و تا اراده کنید به فروش می‌رسد آن هم با کمترین افت. سانتافه نیز در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که نمونه‌های 7 نفره نیز در آنها وجود دارد حتی می‌توان نمونه‌های تک دیفرانسیل را نیز خریداری کرد. 


442rgh0x09kxot4ov8oo.png

تویوتا RAV4
 

sdvbzsyo5l2ivciwc1.jpg


خودرویی پرفروش که در بازار با اقبال خوبی همراه است. سواری این خودرو به واقع جذاب است. خودرویی که اگرچه چهره‌ای قابل توجه ندارد و در میان مردم به عنوان خودرویی زیبا شناخته نمی‌شود، اما از نظر فنی می‌توان به آن نمره بالایی داد. تویوتا روفور از موتوری به حجم 2500 سی‌سی بهره می‌برد؛ موتوری که قادر است 177 اسب‌بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل کند. گیربکسی که به واقع یکی از بهترین‌ها در کلاس خود بوده و با کمترین تاخیر دنده‌ها را تعویض می‌کند و به‌خوبی به پدال گاز عکس‌العمل نشان می‌دهد، اما این گیربکس کاملا بی‌عیب نبوده و مشکل بزرگش این است که برای حرکت دادن اهرم تعویض دنده به دنده‌عقب هیچ گونه قفلی وجود ندارد.

به زبان ساده‌تر این‌طور باید گفت که همه خودروهای اتوماتیک هنگامی که در حالت d یا حتی n هستند باید با فشردن پدال ترمز اهرم دنده را در حالت r یا دنده عقب قرار داد این در حالی است که روفور از این قاعده مستثنا بوده و همین امر باعث می‌شود تا حتی هنگامی که خودرو در حال حرکت به جلو است بتوان اهرم تعویض دنده را در حالت دنده عقب قرار داد که البته آسیب زیادی به گیربکس وارد می‌شود و حتی ممکن است که گیربکس خرد شده یا قفل شود. لازم به ذکر است که در برخی خودرو‌های اتوماتیک با فشردن کلید یا اهرمی که روی اهرم تعویض دنده وجود دارد می‌توان آن را در دنده عقب قرار داد و نیاز به ترمز کردن ندارد به هر ترتیب برای جلوگیری از هر گونه اشتباهی شرکت‌های خودروساز قفلی برای دنده عقب لحاظ می‌کنند که در تویوتا rave4 این مورد وجود ندارد، اما این نکته را فراموش نکنید که گیربکس روفور به‌خوبی انتقال قدرت را انجام می‌دهد و این خودرو را در این کلاس به یکی از پرشتاب‌ترین‌ها در میان رقبایش بدل ساخته است.

روفور در درون کابین داشبوردی پوشیده از چرم دارد؛ داشبوردی که البته بی‌شباهت به تویوتا کرولا نیست و البته جذابیت فراوانی دارد به‌خصوص اینکه متفاوت‌تر از دیگر خودروهای موجود در بازار است.صندلی‌های خودرو به‌خوبی راننده و سرنشینان را در بر گرفته و از راحتی زیادی برخوردارند. فرمان خودرو نرم بوده و راندن با آن به‌خصوص در مسیرهای طولانی سخت نمی‌کند. ترمز‌ها عملکرد خوبی داشته و به‌خوبی پاسخگوی وزن 1600کیلوگرمی روفور هستند. در هنگام راندن با این خودرو متوجه خواهید شد که سواری آن بیش از آنچه تصور می‌کردید جذاب است. در مسیرهای لغزنده هم این خودروی شهری تویوتا عملکرد خوبی دارد، اما همیشه باید مراقب سراشیبی‌ها بود؛ چراکه سیستم‌های پایداری قادر به ثابت نگه داشتن این خودرو بعد از ترمز کردن نخواهند بود. روی هم رفته می‌توان به این خودروی 5 نفره نه چندان زیبا نمره خوبی داد؛ چراکه لذت راندن با آن در این کلاس و در بازار ایران ستودنی است.این خودرو در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که از نظر فنی کاملا یکسان بوده و تنها تفاوت آنها در آپشن‌های آنها خلاصه می‌شود.

5iuc9bb9t23h07g4mde.jpg

در پایان باید گفت که هر یک این خودروها گزینه های مناسبی برای خرید هستند چراکه هیوندای سانتافه از امکانات بسیار زیاد و البته ظاهری زیبا برخوردار است و در بازار نیز خودرویی با اقبال فراوان است. در سوی دیگر میتسوبیشی اوتلندر با چهره ای خاص و البته کیفیتی بالا در انتظار شماست اما تویوتا روفور با امکانات نه چندان زیاد اما سواری خیلی خوب همه چیز را برای رانندگی لذت بخش فراهم کرده است.دو خودروی ژاپنی از نظر کیفیت سواری برای خریداران سنگ تمام گذاشته‌اند و هیوندای سانتافه نیز برای خریداران انبوهی از امکانات رفاهی را به همراه دارد حال انتخاب باشماست.

* عمادالدین جعفری



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها