کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادامه قاچاق مرکبات به کشور به‌رغم افزایش تولید داخلی


کد خبر : ۱۸۲۱۱پنجشنبه، ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۵۳۱۵۵۹ بازدید

در حالی تولید مرکبات در سال جاری تا بیش از چهار میلیون و 300 هزار تن پیش بینی می شود که برخی از مسئولان اتحادیه مرکبات از واردات بی رویه ...
ادامه قاچاق مرکبات به کشور به‌رغم افزایش تولید داخلیادامه قاچاق مرکبات به کشور به‌رغم افزایش تولید داخلی

در حالی تولید مرکبات در سال جاری تا بیش از چهار میلیون و 300 هزار تن پیش بینی می شود که برخی از مسئولان اتحادیه مرکبات از واردات بی رویه این محصول انتقاد می کنند و اذعان دارند تولیدات کشور تا حدی فراوان است که علاوه بر تامین نیاز های داخلی، ایران می تواند نیاز های دیگر کشور‌ها را در این زمینه برطرف کند. اما با توجه به افزایش تولید مرکبات به ویژه پرتقال در سال 94 همچنان شاهد واردات محصولات باغی به کشور هستیم و علاوه بر آن میزان قاچاق در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.
 
بسیاری از باغداران و مسئولان از افزایش تولید مرکبات در سال 94 خبر می دهند، اما با این حال همچنان آمار مشخصی از میزان تولید نارنگی، پرتقال و کیوی وجود ندارد، زیرا بیش از نیمی از مرکبات هنوز به مرحله برداشت نرسیده اند. اما محرز و مشخص است که امسال نه تنها به واردات مرکبات نیاز نداریم، بلکه با توجه به پیش‌ بینی تولید بیش از چهار میلیون و 300 هزار تن مرکبات، دولت باید تمهیداتی برای صادرات در نظر گیرد تا باغداران و تولید کنندگان متضرر نشوند. در گذشته ، کشور ما در زمینه صادرات مرکبات نیز همچون دیگر محصولات کشاورزی ضعیف عمل کرده است، زیرا حمایت‌های لازم از سوی دولت انجام نگرفته است و همچنین تحریم‌های اتخاذشده علیه ایران تمام بخش‌های اقتصادی ایران را با چالش مواجه ساخته بود. حال با روی کار آمدن دولت روحانی و شرایط پساتحریم امید می رود دولت مشوق های لازم را به وجود آورد و با سرمایه‌‌گذاری در این بخش، فروش محصولات را برای کشاورزان تضمین سازد و همچنین صادرکنندگان را به فعالیت بیشتر ترغیب کند.


واردات مرکبات با وجود مازاد تولید

در حالی که بسیاری از باغداران و مسئولان تولید مرکبات امسال را بیش از نیاز های کشور تخمین می‌زنند، اما در این سال میوه ‌های وارداتی حتی چندین برابر قیمت سال‌‌ های گذشته وارد کشور می شوند که این امر نشانگر عدم آگاهی و نظارت کافی در این حوزه است. واردات مرکبات علاوه بر این که تولید داخلی را با مشکل مواجه می سازد، باعث شده که یک نوع میوه در دو مغازه کنار هم دارای اختلاف قیمت فاحشی باشند که این امر مصرف کننده را دچار چالش می سازد. باید اشاره داشت که مطمئنا واردات یک شبه انجام نمی ‌شود، بلکه نیاز به مجوز دارد. به نظر می رسد مجوز های وارداتی که وزارت بازرگانی در گذشته صادر کرده است، امروزه مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و بخشی از واردات میوه توسط همان مجوز‌ها انجام می ‌شود. این در حالی است که مسئولان به طور مکرر بر ممنوعیت واردات مرکبات تاکید می کنند. در نتیجه می توان ادعا کرد که تمام مرکبات وارداتی کشور به شکل غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شوند و عدم نظارت کافی از سوی مراجع ذی ربط به گسترش این امر دامن زده است.


افزایش قاچاق مرکبات

یکی دیگر از آسیب های جدی در کشاورزی و اقتصاد آن، گسترش قاچاق در این بخش است. با این که وزیر جهاد کشاورزی بار‌ها در اظهاراتش از ممنوعیت واردات میوه و مرکبات به داخل کشور خبر داده است، اما همچنان شاهد واردات قاچاق این محصولات هستیم. باید توجه داشت که کنترل واردات چندان کار دشواری نیست، اما به نظر می‌رسد همانند دیگر بخش های اقتصادی، مافیا و رانت‌های پشت پرده واردات به بخش کشاورزی هم نفوذ داشته است. نقش های حیاتی واسطه گران و دلالان در اقتصاد ایران باعث شده است که شاهد اختلاف قیمت نجومی از مرحله ورود تا مصرف مرکبات باشیم.

علاوه بر قاچاق، احتکار این محصولات بدون هیچ نظارتی انجام می شود، چنانکه در گذشته برخی از واردکنندگان اقدام به واردات حجم زیادی پرتقال کرده اند و به جای عرضه در آن مقطع، پرتقال‌ها را در سردخانه‌ها ذخیره کرده و در شرایط افزایش تقاضا با چند برابر قیمت وارد بازار می کنند. باید اشاره داشت که واردات بدون نظارت مرکبات، علاوه بر مشکلات اقتصادی باعث ورود آفت و لطمات جبران ناپذیری به کشاورزان می ‌شود و ممکن است تولیدکنندگان داخلی با این شرایط دست از فعالیت بکشند و بیش از پیش بخش کشاورزی را با مشکل مواجه سازند. آمار و شواهد نشان می دهد که بخش عمده میوه‌های قاچاق از زاهدان وارد کشور شده و در نهایت به پایتخت منتقل می شوند و در حال حاضر بیشترین میوه قاچاق در بازار پرتقال است که بخش عمده ای از پرتقال ‌های قاچاق از مصر و بخش کمی نیز از ترکیه وارد کشور می شوند. این در حالی است که فقط تولید مرکبات استان مازندران بیش از تولید این دو کشور است. تولیدات این استان علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور و عدم نیاز به واردات، صادرات این محصولات را نیز میسر می سازد. با این حال به دلیل نبود نظارت کافی همواره کشاورزان داخلی از وجود محصولات قاچاق در کشور رنج برده اند و هیچگاه آن طور که باید، از تولید خود سود نبرده اند و حتی در بسیاری از اوقات متحمل ضرر شده اند.


سرنوشت سیب زمینی در انتظار مرکبات

امروزه روند حرکت تجارت به سمتی است که تمام کشور های جهان همواره می‌ کوشند تا به طرق مختلف، منابع کسب درآمد های ارزی خود را افزایش دهند. می‌ توان گفت که مهمترین راه کسب درآمد ارزی بالا تر، بهبود و افزایش صادرات است و در این راه باید بر بخش‌ هایی از اقتصاد تکیه شود که در آن ها، کشور از مزیت نسبی بالایی در تولید و صادرات برخوردار باشد. کشور ما یکی از معدود کشورهای دنیا است که در بخش کشاورزی و محصولات باغی از مزیت نسبی بالایی برخوردار است. در سال‌های گذشته اقتصاد کشور ما متکی به نفت و صادرات آن بود و بیشترین منابع مالی و ارزی خود را از راه فروش نفت به دست می آورد و به همین سبب بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اقتصاد ایران دچار تنبلی شده است. اما در سال 2015 میلادی به یکباره شاهد افت شدید قیمت نفت شدیم. به طوری که این روز‌ها هر بشکه نفت حدود 35 دلار در بازار های جهانی مبادله می شود و دیگر چون گذشته برای کشور ما ارز آوری ندارد و پیش بینی می‌شود که سال آینده نفت حتی تا 20 دلار هم کاهش قیمت داشته باشد.

در نتیجه از این اتفاق می توان به عنوان یک توفیق اجباری یاد کرد، زیرا دولت و اقتصاد کشور به ناچار باید تنبلی و وابستگی به نفت را کنار گذاشته و صادرات غیرنفتی را افزایش دهند. حال در این شرایط تولیدات کشاورزی و باغی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است و دولت باید با حمایت از این بخش و افزایش تولید و صادرات آن تا حدودی دستیابی به رونق اقتصادی هشت درصد در پایان چشم انداز 20 ساله را میسر سازد. اما به نظر می رسد دولت کمترین توجه به این بخش را دارد، زیرا حتی زمانی که واردات مرکبات غیرقانونی اعلام شده است، شاهد افزایش واردات و قاچاق این محصولات به کشور هستیم. همچنین دولت هر ساله برای برخی از اقلام اساسی کشاورزی نظیر گندم نرخ خرید تضمینی اعلام می کند تا کشاورزان از فروش و عرضه محصول تولیدی خود اطمینان حاصل کنند و متحمل زیان نشوند، حال این که مرکبات و به‌ويژه پرتقال جزو این اقلام به حساب نمی‌‌آیند و هیچ حمایتی از تولید این محصول نمی شود. در این جا باید اشاره شود که عدم حمایت دولت از تولید و صادرات مرکبات برای بسیاری از باغداران و کارشناسان اقتصادی این نگرانی را به وجود آورده است که مرکبات نیز دچار سرنوشت سیب زمینی‌های مدفون‌شده شوند!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها