کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه به بالاترین قیمت 50 روزه رسید


کد خبر : ۱۸۲۰۵پنجشنبه، ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹:۲۸۲۲۱۱ بازدید

روز چهارشنبه، قیمت دلار از سطح مقاومتی 3 هزار و 650 تومانی عبور کرد و به اوج قیمتی 8 آذر بازگشت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ...

روز چهارشنبه، قیمت دلار از سطح مقاومتی 3 هزار و 650 تومانی عبور کرد و به اوج قیمتی 8 آذر بازگشت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ثبت سومین افزایش متوالی و 10 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 660 تومان رسید، قیمتی که بالاترین قیمت سال 94 بود. به گفته فعالان بازار، «افزایش نرخ حواله درهم»، «انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت»، «کاهش عرضه ارز» و «افزایش معاملات بازیگران غیررسمی» از جمله عواملی بودند که قیمت دلار را تحریک کردند. در دومین روز دی ماه، سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با رشد دلار افزایش پیدا کرد و با 4هزار تومان رشد به قیمت 928 هزار تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش سکه از 13 آبان سال جاری بود که رکوردی 50 روزه را رقم زد. 


شروع افزایشی

در دومین روز دی ماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 655 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. معامله‌گران با عبور ابتدایی دلار از سطح 3 هزار و 650 تومانی به افزایش بیشتر قیمت دلگرم شدند؛ چراکه شاخص بازار ارز حدود 25 روز در زیر این سطح معامله شده بود. با این وجود، دلار تا انتهای روز تنها توانست 5 تومان دیگر افزایش ارزش را تجربه کند و نهایتا با قیمت 3 هزار و 660 تومان به کار خود پایان داد. این سومین افزایش پیاپی شاخص بازار ارز بود و تا حدودی نشان‌دهنده جابه‌جایی موقعیت معامله‌گران ارزی به سوی خرید بود. برخلاف افزایش دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی سیر نزولی به خود گرفته است. چهارشنبه دلار مبادله‌ای یک ریال دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 11 تومان و 6 ریال رسید تا چهارمین افت پیاپی آن ثبت شود. 

4 نیروی تحریک

روز گذشته قیمت دلار به کمک 4 نیرو توانست سطح 3 هزار و 650 تومانی را بشکند. به گفته فعالان، افزایش قیمت درهم در بازار دبی یکی از نیروهای افزایشی بود. چهارشنبه نرخ حواله درهم از مرز هزار تومان عبور کرد و تا قیمت 1003 تومان نیز بالا رفت. بالا رفتن قیمت درهم به طور سنتی انتظار معامله‌گران داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛‌ چراکه معمولا قیمت حواله درهم و دلار هم‌جهت با هم عمل می‌کنند. به گفته فعالان، با نزدیک شدن به ماه ژانویه و تسویه حساب شرکت‌ها با یکدیگر، تقاضا افزایش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد این عامل در تقویت نرخ حواله درهم و دلار تاثیر داشته است. انتظار معامله‌گران برای کاهش بیشتر قیمت نفت دیگر عاملی بود که موجب افزایش تقاضا در بازار شد. با آنکه بهای نفت اندکی از کف 11 ساله بالا آمده، اخباری که این روزها از بازار نفت به گوش بازار می‌رسد، حکایت از بالا رفتن فشارها بر قیمت طلای سیاه دارد. 

کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای ارزی این انتظار را در میان معامله‌گران ایجاد کرده که سمت عرضه در آینده تضعیف خواهد شد. البته معامله‌گران نیز پیرامون این کاهش، جوسازی‌های خود را داشته‌اند و سعی کرده‌اند با استفاده از آن نوسان‌گیری کنند. در حالی که هفته گذشته فعالیت معامله‌گران غیررسمی به حداقل رسیده بود، در 3 روز گذشته تحرکات این دسته بالا رفته و موجب شده که این نیرو نیز به تحریک قیمت کمک کند. نهایتا اینکه در روز چهارشنبه شایعه‌ای مبنی بر کاهش عرضه ارز صرافی‌های مجاز بازارساز نیز وجود داشت تا این عامل نیز قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته نشانه رسمی دال بر تایید این شایعه وجود نداشت، اما صرف وجود آن، جوی افزایشی را در بازار به وجود آورده بود.  رئیس‌کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه اعلام کرد: «در رابطه با صادرات به روسیه به صادرکنندگان اجازه داده‌ایم که ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند و این حمایت خوبی از صادرکنندگان است.» به نظر می‌رسد با این تاکتیک سمت عرضه تا حدی تقویت شود. با نزدیک شدن به ماه ژانویه و تسویه حساب شرکت‌ها با یکدیگر تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد.

سکه نزدیک کانال جدید

در پنجمین روز هفته، قیمت سکه تحت تاثیر رشد دلار به افزایش خود ادامه داد و با 4هزار تومان افزایش به قیمت 928 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه در این روز در حالی در آستانه کانال 930 هزار تومان قرار گرفت که آخرین بار در تاریخ 12 آبان در این محدوده قیمتی قرار داشت. رشد روز چهارشنبه سکه بیشتر ناشی از افزایش دلار در بازار آزاد بود. در کنار این نیرو،‌کاهش انتظارات معامله‌گران سکه برای افت اونس دیگر عاملی بود که پایه افزایش سکه را محکم‌تر کرد و احتیاط‌ها در بازار داخلی را پایین آورد. البته همچنان کمتر معامله‌گری تمایل دارد که خریدهای سفته‌بازانه انجام دهد و اکثر آنها به سرعت کالای خریداری شده خود را به فروش می‌رسانند.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها