کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تمام میادین میوه صاحب غرفه ارگانیک می‌شوند


کد خبر : ۱۸۰۸۰یکشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴:۴۰۱۲۹۳ بازدید

تنها در یک‌درصد از مزارع کشور محصولات کاملا طبیعی به عمل می‌آید که در فرآیند تولید آن از هیچ‌گونه سم و کودشیمیایی استفاده ...

تنها در یک‌درصد از مزارع کشور محصولات کاملا طبیعی به عمل می‌آید که در فرآیند تولید آن از هیچ‌گونه سم و کودشیمیایی استفاده نمی‌شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که درعرصه تولید غذا، مصرف بی‌رویه کود شیمیایی و رعایت‌نشدن استانداردها به یکی از نگرانی‌های جدی ایرانیان تبدیل شده است. ازسوی دیگر نبود نظارت‌های کافی بر بازار مصرف و رواج گسترده تقلبی‌ها به بی‌اعتمادی مصرف‌کننده دامن زده است و انتخاب غذای سالم در بازار ایران را به یکی از دشوارترین فرآیندهای خرید تبدیل کرده است.

این درشرایطی است که دولت در سال‌های گذشته نه‌تنها هیچ‌گونه حمایت قابل توجهی از تولید محصولات ارگانیک و طبیعی نداشته که به کشاورزان برای خرید کودشیمیایی یارانه اختصاص داده و تعرفه یکسانی برای واردات موادغذایی ارگانیک و غیرارگانیک لحاظ کرده است. با این وجود تنها ٤٥ فروشگاه رسمی و صاحب مجوز در سراسر کشور وجود دارد که به عرضه موادغذایی ارگانیک می‌پردازد. این درحالی است که «عبدالحسین رحیمی» مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار تهران خبر می‌دهد که به‌زودی هر میدان میوه و تره‌بار محلی در تهران صاحب یک غرفه فروش محصولات ارگانیک می‌شود. ضمن این‌که هزینه اجاره غرفه‌های ارگانیک در میادین میوه و تره‌بار ٣٠‌درصد پایین‌تر از سایر غرفه‌هاست. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد که متولیان برنامه اجرایی برای افزایش عرضه محصولات ارگانیک دارند. البته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره ارگانیک تهران که دیروز در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد، انتقاد جالبی به وزارت کشاورزی مطرح کرد و گفت: شهرداری هیچ وظیفه‌ای در قبال عرضه محصولات غذایی سالم به بازار مصرف ندارد و این وظیفه سایر نهادهای متولی و ازجمله وزارت کشاورزی است اما ما داوطلبانه این موضوع را برعهده گرفته‌ایم.

تبعات تقلب، سلب اعتماد از کالای ایرانی

روغن‌گیری درحضور مشتری، کلینیک درمانی با گیاهان دارویی، عسل گل‌های ییلاقی، سیب‌زمینی ارگانیک با بسته‌بندی‌های جالب و سرو رایگان قهوه ترک ارگانیک... اینها بخشی از رخدادهای هشتمین جشنواره بین‌المللی ارگانیک تهران است. جشنواره‌ای که به گفته غرفه‌داران هرسال با استقبال قابل توجه شهروندان تهرانی مواجه می‌شود و سود سرشاری برای تولیدکنندگان غذای ارگانیک به ارمغان می‌آورد.  یکی از تولیدکنندگان روغن ارگانیک که در ضلع جنوبی نمایشگاه دستگاه‌های کوچک روغن‌کشی علم کرده است و درحضور مشتریان از دانه‌های روغنی، روغن استخراج می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: بعد از افشای ماجرای روغن پالم، روغن‌کشی درحضور مشتریان بازار خوبی به دست آورد. به همین دلیل با ارایه سفارش ساخت چند دستگاه روغن‌کشی به یک کارخانه صنعتی کار خود را شروع کردم و درحال حاضر از وضع درآمدزایی این کار راضی هستم. او ادامه می‌دهد: این موضوع زنگ هشدار به تولیدکنندگان بزرگ و صنعتی است که از بی‌اعتمادی مشتریان حکایت دارد. در ایران هنوز برندسازی و اصول حرفه‌ای تجارت به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و در این وضع که به راحتی اعتماد مشتریان را زیرپا می‌گذاریم، نباید انتظار داشته باشیم مشتری به کالای ایرانی متعهد باشد. مگر ما در قبال مشتری چقدر متعهد بوده‌ایم؟

یک‌سوم روغن‌زیتون مصرفی قاچاق است

«نادر جلالت» عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون را در یک غرفه فروش روغن‌زیتون ارگانیک می‌بینم و دقایقی با او به گفت‌وگو می‌پردازم. او وضع تقلب در روغن خوراکی را فاجعه‌بار توصیف می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: از ١٥‌هزار تن روغن‌زیتون مصرفی سالانه درکشور ٤ تا ٥‌هزار تن تولید داخل است و مطابق با آمار گمرک ٤‌هزار تن از مبادی رسمی وارد می‌شود و بقیه را که شامل حدود یک‌سوم روغن‌زیتون مصرفی کشور است، از راه قاچاق تأمین می‌شود.  جلالت با اشاره به فروش غیرقانونی روغن صنعتی پومیس به جای روغن خوراکی ادامه می‌دهد: پومیس به معنی تفاله است و چون روغن آن به روش‌های فیزیکی قابل استحصال نیست، توسط هگزان با درجه حرارت بالا، روغن تفاله زیتون استخراج می‌شود که به دلیل آن‌که هگزان یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است، روغن حاصل از آن تنها در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در ایران سودجویان آن را به جای روغن خوراکی به مردم عرضه می‌کنند. جلالت تأکید می‌کند: نکته تأسف‌بار ماجرا این است که مصرف‌کننده ایرانی هم هنوز اطلاعات کافی درباره موادغذایی ندارد و به توضیحات روی بسته‌بندی‌ها توجه نمی‌کند. براین اساس قاچاقچیان و سودجویان با علم به این موضوع، روغن پومیس را به راحتی با بسته‌بندی عرضه می‌کنند که روی آن عبارت لاتین پومیس آورده شده است.

در ایران به مشتری هشدار می‌دهند دست نزند!

او درتوضیح نشانه‌های روغن‌زیتون اصل به «شهروند» توضیح می‌دهد: روغن‌زیتون اصل باید سه نشانه به صورت همزمان داشته باشد. نخست این‌که بوی گوجه‌فرنگی یا علف تازه یا میوه زیتون می‌دهد. دوم این‌که رنگ آن زرد مایل به سبز است و روغنی که رنگ زرد آن غالب است، روغن‌زیتون آمیخته شده با روغن نباتی است و سوم این‌که وقتی چند ثانیه آن را در دهان نگه دارید، طعم تلخ همراه با سوزشی دارد که به سرعت برطرف می‌شود ضمن این‌که پس از قورت دادن آن، روغن اصطلاحا در دهان نمی‌ماسد. جلالت همچنین انتقاد می‌کند: مشتری ایرانی در اغلب موارد حق تست موادغذایی را ندارد. این درحالی است که در اروپا این حق مسلم مشتری است که موادغذایی را تست کند اما در فروشگاه‌های ایران روی کالا هشدار می‌دهد که: لطفا دست نزنید! همین مسأله به راحتی یک عامل مهم شیوع تقلبی‌ها در بازار ایران است.

نخست شناخت، بعد خرید!

کلینیک درمان با گیاهان دارویی یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه نمایشگاه است. موسس این کلینیک که درچند نقطه تهران شعبه دارد، مدیرعامل یک کارخانه فرآوری گیاهان دارویی است. غرفه فروش میوه‌های ارگانیک با بسته‌بندی‌های جالب و دیدنی چشم‌نواز‌تر از بقیه به نظر می‌رسند. در این غرفه‌ها یک شعار مهم و با قلم درشت به چشم می‌آید: نخست شناخت بعد خرید!  در این غرفه‌ها توضیحاتی درباره روش‌های شناخت موادغذایی ارگانیک ارایه شده است و تمام آنها به شما اجازه تست و مقایسه می‌دهند.  تنها مرجع صدور نشان ارگانیک سازمان استاندارد است در انتها به سراغ «رضا نورانی» رئیس انجمن ارگانیک می‌روم و از او درباره شیوه شناخت ارگانیک‌های تقلبی می‌پرسم. او به «شهروند» توضیح می‌دهد: هیچ انجمن و سازمانی مرجع صدور گواهینامه ارگانیک نیست و تنها سازمان استاندارد مرجع ذیصلاح شناخته می‌شود یا سازمان‌های بین‌المللی که استاندارد ایزو ١١٠٠٠ را با بازرسی‌های دقیق ارایه می‌دهند. بنابراین ادعای دریافت گواهی ارگانیک از سایر سازمان‌ها و نهادها کاملا کذب است. وی ادامه می‌دهد: برای تشخیص ارگانیک اصل، بررسی استاندارد ایزو ١١٠٠٠ و استاندارد ملی کافی است و قابلیت استعلام‌گیری هم از سازمان استاندارد و هم از سازمان‌های جهانی دارد و این کار با کد شناسه کالا و تطبیق آن با استاندارد مورد تأیید قابل انجام است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها