کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتظار 10 ساله ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی


کد خبر : ۱۸۰۷۳شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸:۴۷۴۷۰۶ بازدید

افغانستان تازه‌ترین عضو سازمان تجارت جهانی است. ایران در همسایگی این کشور با جمعیت نزدیک به 80 میلیون نفر و رتبه بیست و نهم جهانی در تولید ...
انتظار 10 ساله ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانیانتظار 10 ساله ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

افغانستان تازه‌ترین عضو سازمان تجارت جهانی است. ایران در همسایگی این کشور با جمعیت نزدیک به 80 میلیون نفر و رتبه بیست و نهم جهانی در تولید ناخالص ملی همچنان به عنوان عضو ناظر در انتظار پیوستن به این سازمان است.

افغانستان به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد. تولید ناخالص سالانه این کشور 31 میلیون نفری در حدود 20 میلیارد دلار است. این سازمان بین‌المللی قوانین جهانی تجارت را تنظیم می‌کنند.سازمان تجارت جهانی اول ژانویه 1995 تاسیس شد. مقر این سازمان در ژنو سوئیس است و در حال حاضر 164 کشور عضو آن هستند. ایران، عراق، آذربایجان، الجزایر و یونان از جمله کشورهای ناظر این سازمان هستند.

در میان 20 کشور ناظر که در انتظار پیوستن به این سازمان هستند، کشورمان با نزدیک به 80 میلیون جمعیت و رتبه جهانی 29 در تولید ناخالص داخلی اهمیت قابل توجهی دارد.
این کشور می‌تواند بازاری بسیار مناسب برای سایر کشورها باشد و با توجه به منابع غنی نفت و گاز، نقشی قابل توجه در تامین انرژی سایر کشورها بازی کند. اما به نظر می‌رسد به دلایل سیاسی، پیوستن کشورمان به سازمان تجارت جهانی بیش از حد معمول طولانی شده است. تنها پذیرفتن ایران به عنوان عضو ناظر 9 سال به طول انجامید.

در داخل کشورمان نیز مخالفت‌هایی با پیوستن به سازمان تجارت جهانی وجود دارد. مخالفان می‌گویند که در کوتاه‌‌مدت احتمالا واردات افزایش خواهد یافت، تراز تجاری منفی خواهد شد و اقتصاد با کمبود منابع ارزی روبرو می‌گردد.

با این وجود موافقان می‌گویند که منافع بلند‌مدت پیوستن به این سازمان غیر قابل چشم‌پوشی است. افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دسترسی شرکت‌های ایرانی به موسسات مالی و اعتباری جهان، ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های نو و رفع موانع بازاریابی از حداقل محاسن پیوستن به این سازمان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها