کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش درآمدهای نفتی چگونه سَر یارانه های نقدی را می بُرد؟


کد خبر : ۱۷۹۸۹چهارشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳:۴۷۲۳۷۰ بازدید

نفت در دو سال گذشته کولاک کرده و قیمت جهانی اش به حدود یک سوم رسیده است. از سوی دیگر قیمت نفت ایران نیز در بازارها پا به پای سایر ...

نفت در دو سال گذشته کولاک کرده و قیمت جهانی اش به حدود یک سوم رسیده است. از سوی دیگر قیمت نفت ایران نیز در بازارها پا به پای سایر کشورهای تولید کننده طلای سیاه کاهش یافته و در معاملات هفته جاری به حدود 33 دلار رسیده است. این در حالی است که برخی از تحلیلگران بازار نفت بر این باورند که افت قیمت نفت باز هم ادامه دار خواهد بود.

سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در تازه ترین اظهارت خود عنوان کرده که به احتمال بسیار زیاد قیمت نفت به بشکه ای ۲۰ دلار خواهد کرد. اما با کاهش قیمت نفت جهانی و افت و خیزهای فراوانی که در این بازار در حال رخ دادن است، تکلیف کشورهای نفت محوری که سهم بودجه شان از درآمدهای نفتی بالاست چیست؟ اقتصاد ایران در حالی سالیان سال به درآمدهای منابع زیرزمینی تکیه کرده است که اگر افت قیمت های جهانی نفت همچنان ادامه دار شود حتی با فروش هر بشکه نفت 33 دلاری هم نمی تواند از پس پرداخت یارانه های نقدی مردم برآید.

کسری 3321 میلیارد تومانی در پرداخت یارانه های نقدی

دولت هرماه و براساس قانون هدفمندسازی یارانه ها، بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند. با ادامه افت قیمت نفت میزان درآمد ماهانه نفتی کشور حتی کمتر از این رقم شده است. با توجه به فروش روزانه یک‌ میلیون بشکه نفت و با قیمت هر بشکه 33 دلار روزانه 33 میلیون دلار درآمد عاید کشور می‌شود که با ضرب کردن این رقم در دلار رسمی بانک مرکزی هر ماه 2979 میلیارد تومان از محل فروش نفت درآمد عاید کشور می‌شود.از سوی دیگر با احتساب حذف 3میلیون نفر یارانه ‌بگیر هر ماه باید 45500 تومان به حساب 73 میلیون نفر واریز شود که رقمی بالغ بر 3321 میلیارد تومان می‌شود. بر این اساس تمام پول نفت صرف پرداخت یارانه به مردم می‌شود و حتی تأمین بودجه یارانه‌های نقدی از محل درآمد نفتی با 342 میلیارد تومان کسری مواجه می‌شود.

پرداخت 200 هزار میلیارد یارانه

از زمان اجرایی شدن پرداخت یارانه نقدی در 28 آذر 1389 طی پنجاه و هفت مرحله بیش از 200هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است. براساس قانون بودجه امسال، سقف منابع توزیع نقدی یارانه 39هزار میلیارد تومان است و دولت موظف بوده حدود 6 میلیون نفر را از مجموع 76میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند، حذف کند. تا امروز یارانه نقدی 3میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها