کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سد داريان در بی‌خبری وزير نيرو آبگيری شد


کد خبر : ۱۷۹۵۴سه شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳:۴۷۴۶۰۸ بازدید

چند روز پيش سد داريان کرمانشاه در بي خبری برخي مسئولان آبگيری شد. سدي که با آغاز عمليات ساختش در شهريور 88 ، نظرات موافق و مخالف بسياری ...
سد داريان در بی‌خبری وزير نيرو آبگيری شدسد داريان در بی‌خبری وزير نيرو آبگيری شد

چند روز پيش سد داريان کرمانشاه در بي خبری برخي مسئولان آبگيری شد. سدي که با آغاز عمليات ساختش در شهريور 88 ، نظرات موافق و مخالف بسياری را با خود همراه داشت و هر چه پيش مي رفت کفه نظرات مخالف سنگين و سنگين تر مي شد.

اگرچه تامين آب شرب و آب کشاورزي منطقه پاوه و اورامانات و همچنين توليد برق به عنوان اهداف اصلي احداث و آبگيري سد مذکور عنوان شده بود اما مخالفان طرح، عاقبتي چون وضعيت بحراني درياچه اروميه، سد گتوند و بحران سدهاي گاوشان کردستان را براي اين پروژه متصور بودند و بارها در مقابل تداوم ساخت اين پروژه ايستادند. با اين حال چند روز پيش، سد داريان در بي خبري بساري از مسئولان استاني و کشوري آبگيري شد!

ساخت سد داریان از شهریور ماه 88 آغاز و مقرر شد ظرف چهار سال به مرحله آبگيري برسد. اين پروژه هفت سال به طول انجاميد و در نهايت اوايل آذرماه سال جاري سد داريان با حجم 338 میلیون مترمکعب ذخیره آب و با 13هزارمیلیارد ریال هزینه در بي خبري وزير نيرو و معاون آب وزراتخانه مذکور آبگيري شد. از زمان اعلام اخباري در خصوص آبگيري احتمالي سد داريان، هزارها تن از اهالي، مسئولان و کارشناسان کرمانشاهي درخصوص کارشناسي نبودن مطالعات وعدم بررسي خسارات وارده به محيط زيست در اثر آبگيري اين سد، اعتراض خود را از طرق مختلف اعلام کردند تا انجا که حتي با نوشتن طوماري به رييس جمهور با امضاي بيش از سه هزار نفر و توضيح در باره عواقب ناخوشايند آبگيري اين سد از جمله غرق شدن چشمه بل يا به قول محلي ها کاني بل و چشمه تاريخي کردستان سعي کردند جلوي اين اتفاق را بگيرند.

اما درست چند روز بعد از اخرين تقلاي مخالفان، دريچه هاي رودخانه بسته و عمليات ابگيري آغاز شد. اين اتفاقات با چنان سرعتي انجام شد که حتي هيچ يک از مسئولان وزرات نيرو، سازمان حفاظت از محيط زيست و حتي فرماندار و استاندار هم به اين مراسم نرسيدند!


آبگيري ناگهاني در خارج از فصل آبگيري!

اقدام ناگهاني براي آبگيري اين سد شايعاتي را به دنبال داشت که متاسفانه چندي بعد با اظهارات برخي مسئولان از جمله نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو کميسيون عمران مجلس رنگ واقعيت گرفت. حامد قادرمرزی در اين خصوص مي گويد: بحث آبگیری ناگهانی سد داریان درحالی ‌که الان فصل آبگیری نیست، مطرح شد و دلیل این آبگیری ناگهانی را از وزیر و معاونانش جویا شدیم، اما وزیر نیرو و معاونانش اظهار بی‌‌اطلاعی کرده و اعلام کردند که از آبگیری سد خبری ندارند و این فصل، فصل آبگیری نیست! حاج رسولی‌ها معاون وزیر نیروهم از این آبگیری تعجب کرده و ‌گفت که سد وقتی آبگیری شود، باید به ما تحویل داده شود، اما ما بي خبريم!بنابه اظهارات اين نماينده مجلس سازه بتنی که قرار بود، بین دریاچه سد و کانی بل قرار بگیرد و از چشمه و آب آن حمایت کند، ترک برداشته و نشت می‌کند. پیمانکار برای این‌که به مشکل برخورد نکند و مبادا مسئولان جلوی آبگیری سد را بگیرند، آبگیری را زودتر آغاز کرده تا دیواره زیر آب برود و نشتی آن مشخص نشود!از آنجا که چشمه مذکور توان تامين آب شرب حدود چهار‌میلیون نفر را دارد با آبگيري سد داريان اين چشمه از بين خواهد رفت.

به همين دليل سازمان حفاظت از محيط زيست از همان ابتدا بارها مخالفت خود را با احداث اين سد از طرق مختلف ابراز کرده بود! اين اتفاق ناگهاني سبب شده برخي اهالي و مسئولان استان، وزرات نيرو را به اهمال کاري و تخريب محيط زيست محکوم کنند و با تشکيل کمپين، تمام قد در مقابل تداوم اين اقدام بايستند. اعضاي کمپين حمايت از نجات چشه بل با انتشار اخباري مبني بر کارشکني برخي مسئولان در اين خصوص اعلام کرده اند: عکس هاي تهيه شده از روز قبل از آبگيري سد نشان مي دهد که دیواره بتنی نشتی دارد و نمی‌تواند از چشمه بل حمایت کند. اما آبگیري آغاز شده و از همان روز اجازه نمی‌دهند که به محدوده دریاچه سد و نزدیکی چشمه بل برویم و وضع چشمه و سازه بتنی را ببینیم و بررسی کنیم. علاوه بر اين، کارگران سازنده سد، نشت سازه بتنی و مقاوم‌نبودن آن برای حمایت از کانی بل را تأیید می‌کنند اما کسی به این موضوع توجهی نمی‌کند. مختار ‌هاشمی سرپرست کمپین حمایت از نجات چشمه بل در اين مورد مي گويد: در دو‌سال اخیر، فشارهای بسیاری به کارفرمای ساخت سد داریان وارد شده و محیط‌زیست هم به دلیل تخریب چشمه بل با ساخت این سد و آبگیری آن موافق نبوده است، کارفرما متعهد شده بود که درجریان اجرای این پروژه، چشمه بل را نجات دهد و پس از نجات چشمه، آبگیری سد را آغاز کند اما معلوم نیست این دیواره بتنی تا چه حد می‌تواند از چشمه حمایت کرده و آن را نجات دهد.

با اظهارات کارگران و افرادی که درحاشیه سد حضور دارند، مطمئن هستیم که پس از آبگیری، فشاری که به بدنه این دیواره وارد خواهد شد، دیواره آسیب می‌بیند و به این ترتیب، جلوگیری از تداخل آب چشمه و آب سد، قابل کنترل نخواهد بود و آب چشمه با آبی که در دریاچه سد جمع می‌شود، تداخل پیدا خواهد کرد! در کنار بي توجهي متوليان ساخت سد در خصوص اعتراضات و نگراني هاي مردم، آنچه بيش از همه خودنمايي مي کند سکوت اين افراد در خصوص اظهارات مسئولان استاني و کشوري مبني بر اقدام خودسرانه اين افراد براي آبگيري از سدي است که در طي هفت سال مدام بر تعداد مخالفان ان افزوده شده و کارشناسان حوزه مختلف تداوم آبگيري اين سد را در گرو نابودي چشمه و بي توجهي به محيط زيست منطقه مي بينند! اينکه چه عواملي سبب شده اين افراد به ظاهر مسئول چشم خود را بر روي اين همه نارضايتي و اعتراض ببندند و به کار خود ادامه دهند در هاله اي از ابهام قرار گرفته است. آيا انجام اين اقدام به منظور توسعه کشاورزی و تامين اب شرب و تولید برق مي تواند نابودي شصت‌وچهارمین میراث طبیعی کشور را توجيه کند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها