کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا حذف بنزین پتروشیمی آسمان آبی تهران را قرمز کرد؟


کد خبر : ۱۷۹۲۹دوشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲:۳۹۳۵۳۰ بازدید

علی‌رغم حذف بنزین پتروشیمی که به‌زعم دولت یازدهم مهمترین عامل آلایندگی هوا بود، امروز هوای تهران برای همه افراد جامعه در شرایط قرمز ...

علی‌رغم حذف بنزین پتروشیمی که به‌زعم دولت یازدهم مهمترین عامل آلایندگی هوا بود، امروز هوای تهران برای همه افراد جامعه در شرایط قرمز قرار گرفت.

"بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا است". این را معصومه ابتکار هشت ماه پیش در نخستین نشست هم اندیشی محیط زیست و رسانه ملی گفت.

به گزارش تسنیم،‌ با فشارهای سازمان حفاظت محیط زیست و خودزنی وزارت نفت در پذیرش آلایندگی بنزین پتروشیمی، دولت طی مصوبه‌ای دستور حذف ریفرمیت پتروشیمی‌ها را ــ که به‌اشتباه از آن به بنزین پتروشیمی یاد می‌شود ــ از تیرماه سال 93 به وزارت نفت ابلاغ کرد.

تقریباً بعد از آن بود که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت دائماً با استناد به شاخص کیفی هوا بر صحت «بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا "بود"»، تأکید می‌کردند.

حدود یک هفته است که دوباره آلایندگی هوا تهران را دربر گرفته است؛ به‌طوری که امروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است که "هوای تهران به‌دلیل افزایش غلظت آلاینده وارد وضعیت قرمز شده است و ناسالم برای همه افراد جامعه است".

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است که شرایط کنونی هوای تهران عجیب نیست؛ چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است، علی‌رغم این شرایط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز تأکید کرد: "بهبود وضعیت هوا را به‌طور تدریجی در شهرهای بزرگ شاهد هستیم".

مدت زمان زیادی نیاز نبود تا غیرکارشناسانه بودن این مدعا مشخص شود؛ چرا که چند روزی است که دوباره نفس تهران بند آمده است. به‌گفته کارشناسان بهترین راه ارزیابی "بهبود هوای کشور به‌ویژه تهران  بعد از حذف بنزین پتروشیمی" معیار قرار گرفتن شاخص‌های کیفی هوا در زمان وارونگی هواست نه در روزهای گرم سال که این پدیده رخ نمی‌دهد. با توجه به اینکه بیش از یک سال است که بنزین یورو4 در تهران توزیع می‌شود، اگر بنزین عامل اصلی آلایندگی هوای این شهر بود نباید امروز نفس پایتخت‌نشینان تنگ می‌شد.

هوای این روزهای تهران به‌خوبی گواهی می‌دهد که نه‌تنها حذف بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوای پایتخت نبوده است بلکه حذف این مؤلفه پتروشیمی در چرخه تولید بنزین، موجب واردات محموله‌های بنزینی شد که فاقد استانداردهای یورو4 و حتی مصوب کشور است.شرایط کنونی هوای کلان‌شهر تهران بیش از بیش، شبه حذف سیاسی بنزین پتروشیمی از چرخه تولید بنزین را ثابت می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها