کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بدنبال کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی


کد خبر : ۱۷۹۰۴دوشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳:۴۷۲۶۹۲ بازدید

سقوط بهای جهانی نفت باید قیمت بنزین و فرآورده‌ها را در ایران کاهش دهد؟

با کاهش قیمت جهانی نفت و به تبع آن کاهش قیمت جهانی بنزین انتظار بر این است که قیمت بنزین در داخل کشور نیز کاهش یابد، اما این موضوع تا چه حد در اقتصاد ایران صدق می‌کند. با کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر و رسیدن قیمت طلای سیاه به حدود 34 دلار در هربشکه می توان گفت قیمت بنزین فوب خلیج فارس نیز کاهش پیدا کرده و به رقمی حدود 25 سنت در هر لیتر رسیده است.

با کاهش قیمت بنزین برخی از مصرف کنندگان این حامل پرمصرف انرژی انتظار دارند که قیمت بنزین نیز کاهش یابد و برای این گفته خود نیز به متن قانون هدفمند کردن یارانه ها استناد کرده و می گویند براساس قانون هدفمند کردن یارانه ها باید تا پایان برنامه پنجم قیمت بنزین در داخل کشور به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.


متن قانون هدفمند کردن یارانه ها در مورد قیمت بنزین

براساس قانون هدفمندکردن یارانه ها قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نباید کمتر از نود درصد (90%)  قیمت، بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس باشد.

همانطور که در متن قانون نیز آمده است و در متن استفساریه نیز وجود دارد باید قیمت بنزین فوب خلیج فارس با هزینه حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی اضافه شده و قیمت بنزین در داخل کشور به 90 درصد این قیمت برسد،بنابراین نمی توان گفت چون قیمت بنزین فوب خلیج فارس کاهش یافته در نتیجه قیمت بنزین در داخل کشور نیز براساس قانون هدفمندکردن یارانه ها کاهش یابد.


فروش بنزین همراه با مالیات در آمریکا و اروپا

همزمان با کاهش قیمت بنزین در فوب خلیج فارس این موضوع نیز در میان کارشناسان و تحلیلگران انرژی مطرح است که قیمت بنزین در ایران شناور شود،یعنی هر زمان قیمت جهانی بنزین افزایش یافت آنگاه قیمت بنزین در داخل کشور بالا رود و اگر قیمت جهانی این حامل انرژی کاهش پیدا کرد به تبع قیمت بنزین در داخل نیز ارزان شود و نحوه عرضه بنزین در اروپا و آمریکا را نیز بر ادعای خود شاهد آورند.

با تحقیقی که در نحوه قیمت گذاری بنزین در اروپا و آمریکا انجام شد،مشخص است که قیمت بنزین در این دو قاره به صورت شناور و همراه با نرخ مالیات عرضه می شود با این تفاوت که نرخ مالیات در امریکا کمتر از اروپا است به این نحو که اگر قیمت بنزین در آمریکا افزایش و یا کاهش یابد تنها مصرف کنندگان 25 درصد از این نوسانات را ملاحظه خواهند کرد.در اروپا نیز هزینه مالیات به گونه ای بر قیمت بنزین وضع می شود که با تغییر نرخ جهانی بنزین تقریبا شهروندان اروپایی قیمت ثابتی را در طول سال بابت بنزین پرداخت می کنند.


اقتصاد مقاومتی و قیمت بنزین

از سوی دیگر شناورسازی قیمت بنزین در کشور نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است، چنانکه به گفته خورشیدی معاون مبارزه با قاچاق سوخت هزینه تمام شده بنزین در ایران با لحاظ هزینه‌های جانبی حمل و نقل، انبارداری، مالیات و ... به 2500 تومان بالغ می‌شود، بر این اساس چنانکه قیمت جهانی نفت نیز کاهش یابد با احتساب هزینه‌های جانبی قیمت شناور بنزین را لحاظ کرد و دولت کماکان در بنزین در حال پرداخت یارانه به مردم است.

در عین حال از آنجا که معمولا اقتصاد ایران وابستگی غیرمستقیم با قیمت بنزین دارد و انتظار مردم بر این است که با افزایش فیمت بنزین برخی از هزینه های جاری نیز افزایش یابد باید از نوسانات قیمت بنزین جلوگیری شود و همانطور که در متن ابلاغیه اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد،باید اقتصاد داخلی از تکانه‌ها و نوسانات اقتصادی خارجی در امان باشد، بنابراین انتظار بر این است که قیمت بنزین با وجود کاهش قیمت جهانی ثابت باقی بماند تا مشکلات دیگر دامنگیر اقتصاد ایران نشود.

اگر قرار است قیمت بنزین در ایران نیز شناور شود باید قبل از آن مواردی از جمله مالیات بر مصرف و قیمت را براین حامل انرژی لحاظ کرد تا تقریبا قیمت بنزین در داخل کشور ثابت باقی بماند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها