کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همکاری اقتصادی نامتعارف میان زنجانی و مرتضوی


کد خبر : ۱۷۸۵۴جمعه، ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵:۵۱۵۴۶۰ بازدید

به گفته قاضی صلواتی، متهم ردیف دوم دادگاه بابک زنجانی پای متهم اصلی را به شرکت نفت باز کرده است. یک نماینده مجلس هم می‌گوید شرکت‌های ...
همکاری اقتصادی نامتعارف میان زنجانی و مرتضویهمکاری اقتصادی نامتعارف میان زنجانی و مرتضوی

به گفته قاضی صلواتی، متهم ردیف دوم دادگاه بابک زنجانی پای متهم اصلی را به شرکت نفت باز کرده است. یک نماینده مجلس هم می‌گوید شرکت‌های شستا و سازمان تامین اجتماعی در دوران سعید مرتضوی لقمه چرب و نرمی برای زنجانی بوده‌اند.

همزمان با برگزاری بیستمین جلسه دادگاه موسوم به "پرونده فساد نفتی"، امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «به نظر می‌رسد شرکت‌های شستا و سازمان تامین اجتماعی در دوران سعید مرتضوی بهترین انتخاب و لقمه چرب و نرمی برای بابک زنجانی بوده است.»

به گفته این نماینده مجلس، در سازمان تامین اجتماعی در دوران سعید مرتضوی، تلاش‌های زیادی برای واگذاری بدون ضابطه و طی کردن مراحل قانونی و بدون برگزاری مزایده و انجام استعلام‌های لازم میان شرکت شستا و بابک زنجانی صورت گرفته است.

سلطانی که در این پرونده متمرکز بوده است و از طرف مجلس شورای اسلامی بر روی این پرونده پیگیری‌هایی را انجام داده، می‌گوید: «در مورد اینکه میان بابک زنجانی و سعید مرتضوی و وابستگان وی ارتباط‌هایی بوده، شکی نیست، البته باتوجه به این‌که بنده شخصاً در حوزه تخلفات نفتی بابک زنجانی متمرکز بودم، نمی‌توانم همه جزئیات تخلفات صورت‌گرفته از سوی زنجانی در سازمان تامین اجتماعی در دوران سعید مرتضوی را بگویم٬ اما می‌توانم تایید کنم که تخلف‌هایی صورت گرفته است.»
وی افزود: «با این حساب هیچ دفاعی از سعید مرتضوی ندارم چراکه بده‌بستان‌هایی میان بابک زنجانی و سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته که تلاش مرتضوی برای واگذاری بدون ضابطه و طی کردن مراحل قانونی و همچنین بدون برگزاری مزایده و انجام استعلام‌های لازم درخصوص هلدینگ و شرکت‌های شستا به بابک زنجانی نشان از این تخلف‌ها دارد.»

در بیست جلسه گذشته دادگاه، تنها شکایت‌هایی از طرف بانک و شرکت نفت مطرح شده و هنوز موضوعات تخلف زنجانی در سازمان تامین اجتماعی مطرح نشده است. با وجود این، چندی پیش چند وزیر دولت احمدی‌نژاد در این رابطه بازجویی شدند.بر اساس گفته مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، بابک زنجانی دو میلیارد و ششصد میلیون یورو به وزارت نفت بدهی دارد و از بازپرداخت آن سر باز می‌زند. وزیر دادگستری دارایی‌های او را حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده و گفته بود که دارایی‌های او به گرد نجومی بدهی‌هایش هم نمی‌رسد. بابک زنجانی در جلسات قبلی دادگاه مدعی شده بود که هم اینک ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارد.

جزئیاتی از بیستمین جلسه دادگاه زنجانی

در بیستمن جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، نوبت به متهم ردیف دوم رسید و قاضی صلواتی خطاب به او گفت: «شما پای بابک زنجانی را به شرکت نفت باز کردید.» به گفته قاضی پرونده، تعریف‌ها و تمجیدهای متهم ردیف دوم پرونده که با عنوان اختصاری "م.ش" از او یاد شده، سبب شده تا صندوق بازنشستگی شرکت نفت به بابک زنجانی نفت بدهد. بنا به گزارش برخی سایت‌های خبری، متهم ردیف دوم "مهدی شمس" است که دارای تابعیت ایرانی - بریتانیایی بوده و پیش از این نیز در دبی و استانبول فعالیت‌های تجاری داشته است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، "م.ش" در دادگاه با رد این اتهام گفته که ورود بابک زنجانی به شرکت نفت از طریق شرکت نیکو بوده است. او تاکید دارد در ازای فروش هر بشکه نفت تنها یک دلار کارمزد می‌گرفته است.

در هجده جلسه گذشته رسیدگی به پرونده موسوم به "فساد نفتی"، بابک زنجانی متهم ردیف نخست این پرونده تفهیم اتهام شد و سپس دفاع از خود را شروع کرد. در جلسات گذشته دادگاه، همچنین شکایت‌هایی از سوی شرکت "اچ.کا"، بانک مسکن، وزارت نفت و سایر بانک‌ها مطرح شد. در هجدهمین جلسه برگزاری دادگاه، نوبت به متهم ردیف دوم پرونده رسید و او هم تفهیم اتهام شد. "م.ش"، متهم ردیف دوم پرونده، با رد تمام اتهامات وارده خودش را "از اتهامات کاملا مبرا" دانست و گفت که نمی‌داند به چه دلیلی شریک جرم شده است.

او در دفاع از خودش گفت که تنها کارگزار عملیاتی در موضوع شرکت فال بوده و هیچ محموله نفتی دریافت نکرده است. این متهم خطاب به قاضی صلواتی درباره اتهام تحویل و فروش نفت به خانم "یو" گفت که "بحث‌هایی که مطرح می‌شوند باید مستند باشند". قاضی صلواتی هم به متهم ردیف دوم پرونده گفت: «موضوع مستند است؛ شما هم صداقت داشته باشید.»

در ادامه دادگاه، قاضی صلواتی ارقام پشت ‌پرده هزینه‌کرد دریافتی از شرکت فال را اعلام کرد و یادآور شد که بر اساس ایمیل "م.ش" به بابک زنجانی، او مبلغی معادل ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد دریافت کرده است. خرید سهام شرکت اونور ایر، خرید هواپیما برای قشم ایر، خرید دو کشتی و پرداخت هزینه انبارداری و پرداخت پول به افراد مختلف از محل فروش نفت از جمله هزینه کردهای شرکت فال بود که توسط قاضی صلواتی با ذکر ارقام به دلار در این جلسه دادگاه عنوان شد.

"م.ش" تائید کرد که ۷۰۰ میلیون دلار به شرکت فال بدهکار است اما قاضی صلواتی رقم دقیق بدهی او را ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد که تنها مدیریت سهام شرکت "اونور ایر" به نامش بوده و کل سهام به نام او نبوده است و دو کشتی خریده شده هم به نام زنجانی و با کپی پاسپورت دانمارکی صورت گرفته است.

بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده هم در این جلسه دادگاه تصریح کرد: «شرکت فال گفت ما ضمانتنامه داریم و من هم به «م.ش» گفتم درگیرشان کن و از آن‌ها ضمانت‌نامه بگیر که پس از آن ۲۵۵ میلیون دلار ضمانتنامه دادند که به «م.ش» گفتم آن را خرج کن و او هم رفت «اونور ایر» را خرید.»
به گفته زنجانی، شرکت فال ۴۰۰ میلیون دلار به "م.ش" پول داده بود و مدارک بارش را می‌خواسته است. او افزود: «متهم ردیف دوم پرونده به من زنگ زد، گفتم مدرک نمی‌دهند درگیرشان کن. «م.ش» با فال دعوا راه انداخت و قرار شد کل بار فال را برگرداند و ما هم پول را برگردانیم.»

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها