کمیسیون اروپایی در حال تلاش است که با تسهیل کردن قوانین مربوط به مالکیت شرکتهای هوایی در داخل این قاره، به صنعت هوایی داخل رونق ببخشد. این اتحادیه میتواند با قراردادهایی که یک به یک با کشورهای خارجی میبندد، اجازه دهد که شرکتهای این کشورها تا 49 درصد مالکیت شرکتهای داخلی شرکتهای اروپایی را دارا باشد.اما به دلیل قوانین ضد انحصار و مقرراتی برای رقابتپذیری شرکتها در داخل اتحادیه اروپا وجود دارد، شرکتهایی که در کشورهای خود از یارانه یا کمکهای دولتی برخوردارند، نمیتوانند از سقف حقوقی مالکیت 49 درصد شرکتهای داخلی اتحادیه استفاده کنند.
این شرکتهای برخوردار از یارانه، از نظارتهای شدیدتری برخوردار خواهند بود که بیشتر هم به شرکتهای واقع شده در کشورهای خاورمیانه مربوط هستند. شرکتهایی مثل قطر ایرلاین و امارات از جمله این شرکتها هستند که گفته شده است از حمایتهای دولتی بیشتری برخوردار هستند. این شرکتهای خاورمیانهای در ماجرای آزاد شدن صنایع هوایی آمریکا و ورود به خطوط هوایی داخلی آمریکا نیز مورد اعتراض شرکتهای آمریکایی یعنی امریکن ایرلانز، یونایتد ایرلاینز و دلتا، قرار گرفته بودند.
اتحادیه اروپا تلاش میکند که همزمان میزان سرمایهگذاریها در صنایع هوایی را در داخل کشورهای عضو خود افزایش دهد اما از سوی دیگر، این بازار را رقابتپذیر نیز نگه دارد. اما رقبایی که در مراکز هوایی خاورمیانه یا آسیا بیشتر فعالیت دارند، مثل شرکتهایی که در دوبی یا آسیای شرق مشغولند، با هزینههای کمتر و قیمتهای کمتر، مانع رونق گرفتن و رشد شرکتهای اروپایی میشوند.
در طی دهه گذشته، شرکتهای هوایی قطر، امارات و اتحاد نسبت به رقبای کوچکتر خود رشد بیشتری کردهاند و اکنون شرکتهای بزرگ هوایی را با چالش مواجه کردهاند. ایر فرانتس و لوفتهانزا دو شرکت بزرگ اروپایی هستند که در صورت تسهیل قوانین اروپایی و نفوذ بیشتر شرکتهای خارجی به اتحادیه اروپا، با شرکتهای آسیایی دچار مشکل خواهند شد.
خطوط هوایی امارات و قطر رقیب بزرگ ایرفرانس و لوفتهانزا
کد خبر : ۱۷۸۱۰ | جمعه، ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸:۴۷ | ۴۱۲۹ بازدید |
کمیسیون اروپایی در حال تلاش است که با تسهیل کردن قوانین مربوط به مالکیت شرکتهای هوایی در داخل این قاره، به صنعت هوایی داخل ...