کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خبری از زمان اتمام راه آهن بوشهر - شيراز نيست


کد خبر : ۱۷۷۹۳پنجشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳:۴۷۲۷۲۶ بازدید

پروژه راه آهن بوشهر - شيراز - عسلويه از جمله مصوبات مهم سفر دوم هيات دولت وقت به استان بوشهر بود تا اين استان را به شبکه ريلي متصل ...
خبری از زمان اتمام راه آهن بوشهر - شيراز نيستخبری از زمان اتمام راه آهن بوشهر - شيراز نيست

پروژه راه آهن بوشهر - شيراز - عسلويه از جمله مصوبات مهم سفر دوم هيات دولت وقت به استان بوشهر بود تا اين استان را به شبکه ريلي متصل کرده و زيرساخت هاي حمل و نقل آن را به حد استاندارد نزديک کند.

اين پروژه به طول 647 كيلومتر كه 300 كيلومتر آن در حوزه استان بوشهر در قالب 18 قطعه قابل اجرا بود کليد خورد و ساخت 30 تونل و 25 دستگاه پل براي اين مسير پيش بيني شد. همچنين در برآوردهاي اوليه مبلغ 700 ميليارد تومان به صورت مشاركت 50 درصدي توسط وزارتخانه هاي راه و ترابري و نفت به عنوان منبع مالي پروژه در نظر گرفته شد. با اين وجود تا سال 90 کمتر از 100 کيلومتر از اين پروژه احداث شد و مابقي بنا به دلايلي از جمله بي اعتباري در حالت تعليق باقي ماند.

بالاخره پس از گذشت يک سال روند کند و لاک پشت وار پروژه از سر گرفته شد و اخبار منتشر شده در اوايل سال 93 از سرمايه گذاري 503 میلیارد ریالی براي اين خط آهن و رسيدن اين پروژه به پيشرفت 50 درصدي خبر مي داد. اما درست همان زمان معاون امور عمرانی استانداری بوشهراعلام کرد: به دلیل محدودیت منابع مالی اجرای پروژه راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه متوقف شده و از سرگیری آن در انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

شاپور رستمی با تاييد اينکه از سال 89 تاکنون اعتبارات تخصیصی به این پروژه فقط در حد نگهداشت برخی کارگاه ها بوده افزود:

این پروژه دردولت های گذشته به عنوان مصوبات سفرهای استانی مقرر شد با مشارکت وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی به صورت 50 درصد سهم هر وزارتخانه اجرا شود. براساس فهرست بهای زمان آغاز عملیات اجرایی، این پروژه به هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که تا سال 89 وزارت نفت از مبلغ چهار هزار میلیارد ریالی سهم خود فقط 126 میلیارد ریال پرداخت کرد. از مجموع سهم وزارت راه و شهرسازی نیز تا سال 89 در مجموع 918 میلیارد ریال پرداخت شده است.

آنچه از اظهارات مسئول اين ساتان برمي آيد اين است که تداوم عمليات ساخت پروژه مذکور تنها در گرو تزريق اعتبار بوده و در غير اينصورت شايد بتوان کفت اين پروژه نيز چون صدها پروژه ديگر، برخلاف تمام اهميتش در رونق اقتصادي و اجتماعي استان بوشهر، به فراموشي سپرده خواهد شد.


وعده اي ديگر!

اواخر سال گذشته بالاخره پيگيري اهالي استان بوشهر به نتيجه رسيد و وعده‌های مطرح شده توسط مسئولان، رنگ اجرايي شدن به اين پروژه پاشيد و روزنه اميدي در دل بوشهري ها روشن شد. همان زمان جلسه اي با حضور معاون اول رييس جمهور و استاندار بوشهر و ديگر مسئولان مربوطه تشکيل و قرار شد با حمایت‌های معاون اول رئیس جمهور و فراهم شدن تسهیلات صندوق توسعه ملی طرح راه آهن بوشهر- شیراز اجرایی شده و این استان بالاخره به شبکه ریلی متصل شود. همچنين قرار شد در صورت ورود سرمايه گذار به اين طرح صندوق توسعه ملي هم پاي کار بيايد و مشکل مالي اين طرح را پوشش دهد.

پس از جلسه مذکور وزيرراه و شهرسازي هم وعده داد راه آهن بوشهر را در اولويت طرح هاي وزارتخانه قرار دهد و بطور مرتب این مسئله پیگیری خواهد شد.

وی همچنين به تشکیل کمیته سه نفره ترک تشریفات متشکل از دارایی، معاونت برنامه ریزی و راهبردی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته طي چند روز مجوز ترک تشریفات مناقصه راه آهن بوشهر صادر می‌شود و برای بحث تامین فاینانس خارجی هم مذاکرات خوبی انجام شده است!

از آن زمان حدود يک سال و نيم مي گذرد و گزارشات رسيده حاکي از آن است که وعده ها آنطور که بايد محقق نشده است. چرا که هنوز راه آهن بوشهر شيراز به پيشرفت قابل قبولي نرسيده و حتي تزريق اعتبار و ورود سرمايه گذار هم نتوانسته انگونه که شايسته اين طرح مهم است مراحل اجرايي آن را پيش ببرد.

چندي پيش مجددا استاندار بوشهر از برنامه ريزي براي تکميل طرح هاي در دست اجرا و ارتقاي حمل و نقل هوايي، دريايي، جاده اي و ريلي اين ستان خبر داد. سالاري با بيان اينکه ارتقای حمل و نقل هوایی، دریایی و جاده‌ای در استان بوشهر یکی از مهمترین برنامه‌های ما در استان بوده گفت: راه‌آهن که همچنان یکی از مطالبه‌های اصلی مردم و نیازهای ضروری استان و از طرح‌های مصوب دولت است، در مرحله قرارداد با سرمایه‌گذار چینی متوقف شده و اکنون به‌دنبال پیمانکاران با کیفیت و مناسب هستیم.

وي در خصوص چگونگي پيشبرد ساخت اين طرح و همچنين زمان اتمام و بهره برداري از راه آهن بوشهر- شيراز صحبتي نکرد!

سالاري با اظهار اينکه "نگران بودجه نباشید، استان در وضعیت بد اقتصادی کشور هم بودجه خوبی را جذب خواهد کرد" بر نبود منابع مالي به عنوان مانع اتمام پروژه هاي نيمه کاره خط باطل کشيد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها