طی سالهای اخیر بحث واردات خودرو با مسائل مختلفی روبهرو بوده است و واردات خودرو با آپشنهای تقلبی و غیراصلی یکی از معضلهای این حوزه شده است. در اینباره گفته میشود که واردکنندگان، با واردات خودروهای بدون آپشن حق گمرکی کمتری پرداخت میکنند و در داخل ایران اقدام به آپشنبندی خودروها میکنند.
با این روش قیمت فروش خودرو نیز پایینتر میآید اما مصرفکننده دقیقا نمیداند کدام خودرو با آپشن استاندارد و اصلی وارد و کدام خودرو به صورت دستی آپشنبندی شده است. علی حیدری، عضو انجمن مخترعان ایران در اینباره اعلام کرده که درحال حاضر، برخی واردکنندگان خودروها را بدون آپشن وارد کرده و در داخل اقدام به نصب آپشن میکنند. او خبر داده است که قیمت آپشنهای تولیدی شرکتهای داخلی حدودا 45 درصد ارزانتر از قیمت آپشنهای ارایه شده از سوی خودروسازان است، زیرا آپشنسازان داخلی خود تولیدکننده هستند و قیمت تمام شده را کنترل میکنند اما خودروسازان، آپشنها را از واسطهها خریداری میکنند و قیمت تمام شده آنها بالاتر است.
وی افزود: این درحالی است که خودروسازان خارجی هر 6 ماه یکبار اقدام به نظرسنجی از مشتریان کرده و با توجه به نیازهای آنها آپشنهای جدیدی ارایه میکنند اما در ایران، برخی مردم که خودرو داخلی خریداری میکنند در نخستین اقدام نسبت به تعویض سیستم صوتی خودرو اقدام میکنند زیرا آن سیستمها سلایق و نیازهای مختلف مردم را تامین نمیکند.حیدری با بیان اینکه در خودروهای خارجی مانند بنز قیمت خودرو فول آپشن 2 برابر قیمت مدل پایه این خودرو است، تصریح کرد: خودروسازان داخلی نیز باید وارد این حیطه شده و از توان آپشنسازان داخلی برای افزایش تنوع و کاهش قیمت آپشنهای ارایه شده از سوی خود استفاده کنند.