کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سيب درختی هم مثل سیب‌زمینی پف کرد


کد خبر : ۱۷۷۲۸یکشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۴۷۳۷۰۸ بازدید

پس از انتشار خبر معدوم‌سازي سيب زميني‌ها در استان فارس به بهانه تنظيم بازار يا فاسد شدن، اين بار نوبت به سيب درختي رسيده است، به طوري كه ...

پس از انتشار خبر معدوم‌سازي سيب زميني‌ها در استان فارس به بهانه تنظيم بازار يا فاسد شدن، اين بار نوبت به سيب درختي رسيده است، به طوري كه اخبار رسيده از انباشته شدن سيب درختي در انبار‌ها و فساد آنها حكايت دارد. 

متأسفانه كشاورزي در ايران به روش سنتي انجام مي‌شود و هرساله بازار محصولات كشاورزي با توليد انبوه يك محصول و كاهش توليد در محصول ديگر مواجه مي‌شود و اين روند همچنان تكرار مي‌شود. البته اين داستان بيشتر در محصولات سيب زميني، پياز و گوجه فرنگي تكرار مي‌شود. امسال نيز به دليل توليد بالاي محصول سيب زميني، تعاون روستايي اقدام به خريد تضميني اين محصول كرد اما به دليل استاندارد نبودن سردخانه‌ها، اين سيب زميني‌ها سبز شد و اين سازمان حدود ۱۷۰۰ تن آن را معدوم كرد. البته خبرهايي از دفن مقاديري سيب زميني در دماوند نيز رسيده است كه هنوز وزارت جهادكشاورزي حاضر به تأييد يا تكذيب آن نشده است. اكنون نوبت به سيب درختي رسيده است، امسال باغداران سيب قرمز را دير‌تر از موعد جمع‌آوري كرده‌اند به طوري كه ظاهر سيب قرمز بوده و د‌اخل آن سياه يا به اصطلاح پف شده است. حسين مهاجران رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار معتقد است كه سيب دماوند به دليل قند بالايي كه دارد زود از داخل سياه مي‌شود. 

وي در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: ما هرسال به سيب‌كاران دماوند توصيه مي‌كنيم كه سيب سر درخت را جمع‌آوري كنند اما سيب تنه درخت را همزمان با سيب زرد بچينند، اما متأسفانه رعايت نمی‌شود و منتظر سرخ شدن سيب تنه درخت مي‌شوند، پنج روز دير چيدن، يك ماه عمر سيب را كاهش مي‌دهد، به همين دليل سيب‌هاي موجود در بازار پف شده‌اند. 
وي تصريح می‌کند: از آنجايي كه محصولات درختي پيش از رسيدن به سلف‌خر فروخته مي‌شود، كسي براي سلامت ميوه تا پايان زمستان دلسوزي نمي‌كند، از اين رو متأسفانه سلف‌خر اين محصولات را در سردخانه نگه مي‌دارد تا شب عيد و در فروردين ماه با قيمت بالاتري بفروشد.  وي می‌افزاید: سيب‌هاي قرمز دماوند بايد تا برج ۱۱ وارد بازار شوند واگرنه فاسد شده و از بين مي‌روند و با توجه به اينكه امسال محصول سيب، پرتقال و كيوي بسيار فراوان است بايد به موقع عرضه شود تا فاسد نشوند. 

مهاجران تأكيد می‌کند: امسال نيز توليد كيوي فراوان است و بايد صادر شود، در غير اين صورت مانند سال گذشته فاسد مي‌شود. مهاجران درخصوص سيب زميني دفن شده در فارس می‌گوید: هنوز معلوم نشده كه تعاون روستايي استان فارس اين سيب زميني‌ها را از كشاورز خريده يا سلف‌خر، اما سيب‌زميني سبز شده كه فاسد نيست و قابل استفاده است اما مسئولان اين سازمان به دليل سبز شدن آنها را فاسد اعلام كرده و معدوم كردند. 

  شب عيد قيمت سيب درختي گران می‌شود 

همچنين نعمت رجبي، كارشناس كشاورزي در گفت‌وگو با «نسيم» در رابطه با مشكلات اين حوزه می‌گوید: سيب‌زميني‌ها همچنان در انباري‌ها انباشته شده و هيچ كس حاضر نيست از كشاورزان اين محصول را خريداري كند. 

وي اظهار می‌دارد: سيب‌زميني‌هاي جيرفت تازه از ماه بهمن وارد بازار مي‌شود و از آن جهت كه تناژ خوبي هم دارد بنابراين پيش‌بيني بنده اين است كه قيمت سيب‌زميني در آن زمان به 150 تومان نيز برسد. وي در رابطه با بالا رفتن قيمت گوجه‌فرنگي در چند هفته اخير می‌افزاید: كشت و كار اين محصول در حال حاضر كم است، البته مقدار گوجه فرنگي آن قدر در مرداد ماه و شهريور زياد بود كه با قيمت 100 تا 200 تومان عرضه مي‌شد اما الان به دليل عرضه كم قيمتش بالا رفته است. 

وي تصریح می‌کند: متأسفانه به دليل كمبود امكانات و نبود سردخانه كشاورزان نمي‌توانند گوجه فرنگي را انبار كنند و در زمان مناسب مانند الان كه عرضه كمتر است آن را وارد بازار نمايند همين باعث مي‌شود تا يك زماني مانند ماه 5 و 6 قيمت گوجه فرنگي بسيار پايين و الان نيز بالا باشد. رجبي تأكيد می‌کند: سال گذشته قيمت گوجه فرنگي در چنين زماني بسيار مناسب‌تر از امسال بود دليلش هم اين بود كه كشاورزان سال قبل گوجه فرنگي كال و نرسيده را چيدند و در انبار سنتي نگه داشتند تا قيمت كمي مناسب‌تر شود و بعد به مرور گوجه فرنگي را بعد از رسيدن وارد بازار كردند. 


دولت در گرانی گوجه مقصر است

اين كارشناس حوزه كشاورزي می‌گوید: از آن جهت كه سال گذشته بسياري از كشاورزان به دليل هزينه انتقال به انباري ضرر كردند بنابراين حاضر نشدند امسال نيز همان روند سال گذشته را تكرار كنند. لذا در همان زمان كه گوجه فرنگي‌ها رسيده شد، آن را به بازار وارد كردند. بنابراين مقصر گوجه 5 هزار توماني دولت است نه كشاورزان!
وي می‌افزاید: الان ديگر در انباري‌ها گوجه فرنگي نمانده و همين‌ها هم كه وارد بازار مي‌شوند بيشتر گوجه‌هاي گلخانه‌اي هستند كه كفاف بازار را نيز نمي‌دهند.  رجبي تصريح می‌کند: در كل الگوي نامناسب كشت نتيجه‎اي جز چنين بازاري نخواهد داشت، الان در سردخانه‌هاي شهرستان‌ها آن چنان سيب درختي انباشته شده كه كشاورز نمي‌داند با آن چه كند، اين سيب‌هاي درختي هم به زودي و به دليل عرضه زياد اما تقاضاي كم فاسد خواهند شد. 

وي در پايان خاطرنشان می‌کند: بدون شك اگر روال به همين صورت ادامه داشته باشد شب عيد سيب درختي قيمتش به 5 تا 6 هزار تومان هم مي‌رسد زيرا من كشاورز ترجيح مي‌دهم كه هر چه زودتر محصول خود را به فروش برسانم بنابراين نتيجه اين فروش محصول و عرضه كم در ايامي مانند عيد خواهد بود البته به شرطی که دلالان به فکر سودجویی شب عید نباشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها