کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه اقتصاد ونزوئلا زمین‌گیر شد ؟


کد خبر : ۱۷۷۲۵یکشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۳۱۳۷۱۰ بازدید

وضعیت وخیم اقتصاد ذهن مردم ونزوئلا را فرا گرفته است، به طوری که در انتخابات اخیر مجلس برای اولین بار در 16 سال اخیر، حزب مخالف ...
چگونه اقتصاد ونزوئلا زمین‌گیر شد ؟چگونه اقتصاد ونزوئلا زمین‌گیر شد ؟
وضعیت وخیم اقتصاد ذهن مردم ونزوئلا را فرا گرفته است، به طوری که در انتخابات اخیر مجلس برای اولین بار در 16 سال اخیر، حزب مخالف در رای‌گیری به پیروزی رسید. از زمان به قدرت رسیدن مادورو در سال 2013، وی ساده‌ترین اصول اقتصادی را با اقدامات خود از جمله مداخله سنگین دولت و دوبرابر کردن کنترل‌های ارزی به سخره گرفته است.
 
پایگاه بلومبرگ در پنج نمودار، خسارت‌های سیاست‌های مادورو بر اقتصاد ونزوئلا را به نمایش گذاشته است.
 
 بی‌ارزش شدن بولیوار
 
تمامی تعهدات دولت مادورو برای آزادسازی کنترل‌های ارزی سفت و سخت کشور منجر به سیستم جدیدی شد که باعث سرعت بخشیدن به کاهش ارزش واحد پولی این کشور (بولیوار) در بازار سیاه شد.
 

 خط فقر
 
با افت واحدپول، ونزوئلایی‌ها شاهد کاهش درآمد واقعی خود شدند. کمینه درآمد کشور 9649 بولیوار است. این مقدار در حدود 48 دلار در ماه در ضعیف‌ترین نرخ مبادله قانونی بوده ولی در حال حاضر و با توجه به نرخ مبادله در بازار سیاه این میزان حقوق تنها معادل 10 دلار خواهد بود. بانک آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که میزان دستمزد واقعی در دو سال گذشته 36 درصد کاهش یافته است.
 

 بالاترین نرخ تورم
 
در دولت مادورو، ونزوئلا به اقتصادی با بالاترین نرخ تورم دنیا تبدیل شد. افرادی که حقوقشان به بولیوار پرداخت می‌شود (یعنی اکثر ونزوئلایی‌ها) شاهد بلعیده‌شدن دستمزدشان توسط قیمت‌های فزاینده هستند و با صف‌های طولانی برای خرید محصولات قیمت‌گذاری‌شده مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، هر فردی که به ارزهای خارجی دسترسی داشته باشد، می‌تواند در فروشگاه‌های شیک خرید کند. قیمت بین اجناس تنظیم‌شده توسط دولت و اجناس آزاد در حال واگرایی است.
 

 بازار سیاه
 
در اقتصاد تنظیم‌شده، یک شانه تخم‌مرغ 420 بولیوار (با احتساب نرخ مبادله بازار سیاه، 50 سنت) به فروش می‌رسد. این قیمت برای اغلب ونزوئلایی‌ها قابل پرداخت است، ولی بعد از کاهش 65 درصدی قیمت توسط دولت، یافتن تخم مرغ در بازار به شدت سخت شده است. در اقتصاد موازی، خوردن غذا در رستورانی در کاراکاس 10 هزار بولیوار به ازای هر نفر هزینه خواهد داشت که این میزان بیش از درآمد یک ماه بسیاری از ساکنان ونزوئلا خواهد بود.
 

 کاهش ناشی از نفت
 
نفت 95 درصد از درآمد صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و مادورو معتقد است که به عنوان یک تولیدکننده قادر به تنظیم کف قیمت نفت خواهد بود. مادورو مشکلات کشور را ناشی از «جنگ اقتصادی» ایجاد شده توط الیگارشی‌ها در آمریکا و کلمبیا می‌داند و انها را مورد سرزنش قرار داده است. پس از این اظهارنظر، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور  به منفی 10 درصد کاهش داد که بیشترین کاهش در جهان بوده است.
 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها