اين روزها در پاريس سران كشورهاي مختلف جهان دور هم گرد آمدهاند تا در كنفرانس COP21 بتوانند همگرايي بيشتري براي رسيدن به سطح كمتر آلايندههاي زيستمحيطي پيدا كنند. مساله آلودگي محيطزيست ديگر موضوعي نيست كه توسط كشوري رد يا انكار شود و تمام كشورها به نحوي تلاش براي كاهش مخاطرات ناشي از اين مساله دارند. بهطور معمول وسايل حملونقل عمومي با سوزاندن سوختهاي هيدروكربوري نقش قابلتوجهي در ايجاد آلايندههاي جوي ايفا ميكنند. از اين رو انجمنها و نهادهاي مختلفي در سراسر دنيا بهصورت بينالمللي و منطقهيي تشكيل شدهاند تا بهدنبال پيدا كردن سوختهاي پاكتر براي استفاده در حملونقل عمومي باشند. انجمن وسايل حملونقل آسيا و اقيانوسيه(ANGVA) يكي از اين دست انجمنهاست كه بهصورت دو سالانه همايشهايي در رابطه با همين موضوع در سطح منطقه برگزار ميكند.
آخرين كنفرانس اين انجمن در سال2015 و به ميزباني چين برگزار شد و قرار است در سال2017 ميزباني اين همايش برعهده ايران باشد. ايراني كه در بيش از يك دهه گذشته توانسته به موفقيتهاي قابلقبولي در صنعت CNG دست يابد و آنطور كه مسوولان اين صنعت ادعا ميكنند رتبه اول جهان را دراختيار دارد. روز شنبه نشست خبري در محل سالن اجتماعات انجمنهاي صنفي CNG كشور براي اطلاعرساني درمورد اين همايش و وضعيت CNG كشور و جهان برگزار شد. اردشير دادرس رييس هياتمديره انجمن صنفي CNG كشور در ابتداي اين نشست اعلام كرد كه در كنفرانس ANGVA كه در سال2017 برگزار ميشود تعداد زيادي از بزرگترين توليدكنندگان و مصرفكنندگان نفت و گاز جهان حضور خواهند داشت.
وي اعلام كرد كه اين كنفرانس با هماهنگي شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران و حمايت نهادهايي مانند دولت، شهرداريها و حمايت مجلس شوراي اسلامي و كميسيون انرژي مجلس برگزار خواهد شد. وي اعلام كرد كه صنعت CNG ايران توانسته در بيش از يك دهه از آغاز به فعاليت خود در زمينههاي مختلف مانند خودروسازي، مخزنسازي، كمپرسورسازي، جايگاهداري و ساير زمينههاي مرتبط در اين صنعت به بلوغ و خوداتكايي برسد. به گفته رييس هياتمديره انجمن صنفي CNG در حال حاضر 4ميليون خودرو دوگانهسوز در ايران وجود دارد درحالي كه در حال حاضر كل خودروهاي كشور حدود 17ميليون دستگاه است. اين بدين معناست كه بيش از يكچهارم خودروهاي كشور از سوخت CNG استفاده ميكنند. وي اظهار كرد كه در حال حاضر 92درصد ارگان تاكسيراني كشور و بهطور كلي حدود 70درصد حملونقل عمومي كشور گازسوزند. وي ضريب نفوذ بالاي گاز در كشور ازجمله ضريب نفوذ 92درصدي در مناطق شهري، ضريب نفوذ 74درصدي در مناطق روستايي و بهطور ميانگين ضريب نفوذ 86درصدي در كل كشور و وجود 260هزار كيلومتر خطوط لوله انتقال گاز و 34هزار كيلومتر خطوط لوله فشار قوي را جزو حلقههاي زيربنايي صنعت CNG كشور دانست كه در داخل بومي شدهاند.
در ادامه اين نشست شهريار خاشع دبير هياتمديره انجمن سازندگان تجهيزات CNG و دبير همايش ANGVA تهران به پيشرفت قابلتوجه صنعت CNG ايران در سالهاي اخير اشاره كرد. وي ادعا كرد كه 15سال پيش كه صنعت CNG در ايران موردتوجه قرار گرفت ايران در اين صنعت وضعيت خوبي نداشت اما امروز ايران در دنيا رتبه اول را دارد. وي بااشاره به ظرفيت مصرف 42ميليون مترمكعب CNG در كشور رشد ايران را در مقايسه با ساير كشورها بسيار خوب توصيف كرد. خاشع در ادامه صحبتهاي خود به فعالتر شدن بازرسي جايگاهها اشاره كرد. وي همچنين درمورد فرآيند بازرسي خودروها آن را فرآيندي پيچيدهتر عنوان كرد كه در اين زمينه نيز بهبودهايي حاصل شده است. دبير هياتمديره انجمن سازندگان تجهيزاتCNG ايران را تنها كشوري معرفي كرد كه موتور پايه گازسوز توليد ميكند. وي بااشاره به موهبت گاز طبيعي موجود در كشور بر ضرورت تبديل آن به مزيت اقتصادي و خلق ارزش افزوده تاكيد كرد. خاشع، گاز طبيعي را سبكترين هيدروكربور موجود دانست.
وي بااشاره به كنفرانس COP21 پاريس و توجه به فاصلهگيري جهان از سوختهاي فسيلي، گاز طبيعي را بهعنوان سوخت مورداستفاده در دوران گذار از سوختهاي فسيلي دانست. در ادامه اين نشست شهرام اتفاق مديرعامل انجمن سوختهاي جايگزين كشور به صرفههاي اقتصادي و ارزي ناشي از استفاده از CNG در سالهاي اخير اشاره كرد. وي اعلام كرد كه به ازاي هر متر مكعب مصرف CNG بين 25 تا 30 سنت نسبت به مصرف بنزين صرفه دارد و به اين ترتيب روزانه 6ميليون دلار صرفهجويي ارزي نسبت به مصرف بنزين صورت ميگيرد. اتفاق، بااشاره به وضعيت صنعت جهاني CNG از وجود 22ميليون خودرو گازسوز و بيش از 26هزار جايگاه سوخت CNG در بيش از 80كشور جهان خبر داد. وي تاكيد كرد كه حتي كشورهاي بدون گاز طبيعي نيز در حال توسعه صنعت CNG هستند. بهطور مثال 70درصد كشورهاي اروپايي CNG موردنياز خود را از گازهاي حاصل از بيومتان استحصال ميكنند. وي اعلام كرد كه ايران نيز به موازات دنيا در حال تلاش براي رشد و توسعه بيش از پيش CNG است. امير خاكي نايبرييس انجمن خودروهاي گازسوز آسيا و اقيانوسيه (Asia Pacific Natural Gas Vehicles Association) محدوديتهاي ناشي از سوختهاي فسيلي را دليل تلاش كشورها براي يافتن سوختهاي جايگزين دانست. وي اعلام كرد كه هر كشوري باتوجه به ظرفيتها و منابع خود بهدنبال انواع مختلفي از سوختهاي جايگزين رفتهاند.
بهعنوان مثال در برزيل باتوجه به گستردگي صنعت كشاورزي و توليد نيشكر، برنامه توسعه سوختهاي الكلي را در دستور كار خود قرار دادهاند. در ايران باتوجه به ظرفيت عظيم ذخاير گازي و مزيتهاي اقتصادي آن، CNG بهترين انتخاب بهعنوان سوخت جايگزين محسوب ميشود. وي اعلام كرد باتوجه به آخرين گزارش BP ايران توانسته بالاتر از روسيه به رتبه اول كشورهاي دارنده ذخاير گازي در جهان دست يابد. البته وي توسعه زيرساختهاي مورد نياز صنعت گاز و بهتبع آن صنعت CNG را بسيار پرهزينه دانست. خاكي، بااشاره به آخرين حضور خود در جلسه انجمن جهاني خودروسازان گازسوز، اعلام كرد كه برخي شركتهاي امريكايي در آن نشست برنامههاي خود را براي گسترش استفاده از سوخت RNG) Renewable Natural Gas) اعلام كردند. سوخت RNG كه با نام گاز طبيعي پايدار نيز شناخته ميشود، نوعي زيستگاز محسوب ميشود كه پس از انجام يكسري فرآيندها كيفيتي شبيه گاز طبيعي معمول پيدا ميكند. بدين سان امكان توزيع اين گاز براي مشتريان از طريق خطوط لوله انتقال گاز موجود فراهم ميشود. RNG درواقع زيرمجموعهيي از گازهاي ساختگي SNG) Substitute Natural Gas) به حساب ميآيد.
اين مساله نشاندهنده دورنماي فعاليتهاي جهاني در زمينه توليد سوختهاي جايگزين سوختهاي فسيلي است. امير خاكي در ادامه صحبتهاي خود مدعي شد ايران و چين تنها كشورهايي بودند كه توانستند اين صنعت و تمام اقلام مورد نياز آن را بهطور كامل بومي كنند. نايبرييس ANGVA به اين نكته اشاره كرد كه متاسفانه باوجود گسترش چشمگير اين صنعت در داخل و توانمندي صنعت CNG ايران، فعاليتهاي برونمرزي و صادراتي اين صنعت چشمگير نبوده است. خاكي اظهار اميدواري كرد كه با رفع تحريمها و مهيا شدن شرايط شاهد گسترش صنعت CNG ايران در سطوح بينالمللي و صادرات محصولات و خدمات اين صنعت به كشورهاي منطقه و جهان باشيم. از اين رو همايش ANGVA كه در سال2017 در تهران برگزار خواهد شد فرصت بسيار مناسبي را براي اين امر فراهم خواهد آورد.