کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبریز، پیشتاز طراحی و نقش‌آفرینی میدان‌های مهم کشور


کد خبر : ۱۷۵۸۱دوشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۵۷۴۳۴۵ بازدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش تاریخی میدان‌های شهری گفت: بازخوانی نقشه تبریز در دوره قاجار نشان می‌دهد که میدان‌های این ...
تبریز، پیشتاز طراحی و نقش‌آفرینی میدان‌های مهم کشورتبریز، پیشتاز طراحی و نقش‌آفرینی میدان‌های مهم کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش تاریخی میدان‌های شهری گفت: بازخوانی نقشه تبریز در دوره قاجار نشان می‌دهد که میدان‌های این شهر، در بر گیرنده بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ارتباطی و شهری از قبیل کارکردهای عمومی، نظامی و محلی بوده است.

محمدسعید ایزدی در آیین گرامیداشت روز جهانی شهرسازی در تبریز با بیان این مطلب، اضافه کرد: میدان تاریخی صاحب‌الامر تبریز از اولین فضاهای شهری ایران است که امروز، نیاز به باز زنده‌سازی دارد. با احیای این میدان مهم کشورمان، می‌توانیم تاریخ افتخارآمیز شهر تبریز را به آیندگان انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه فضای شهری می‌توانند محرک توسعه باشد، گفت: تبریز پیشتاز طراحی و نقش‌آفرینی میدان‌های مهم ایران بوده و در دوره معاصر نیز، محدوده‌های تربیت و ولیعصر، از اولین محورهای پیاده شهری بوده‌اند که نقش تعیین‌کننده در حیات اجتماعی شهر داشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نام‌گذاری مناسبت‌های مرتبط با شهر و شهرسازی از قبیل روز جهانی اسکان بشر، روز شهرهای جهانی و روز جهانی شهرسازی، گفت: واژه کلیدی و مشترک این مناسبت‌ها، دو مفهوم مهم بازآفرینی شهری و فضاهای عمومی است؛ در واقع، این مناسبت‌ها، بهانه‌هایی هستند برای هماهنگی سیاست‌ گروه‌های مختلفی که در حوزه‌های شهری فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: انتخاب این دو واژه، باید حساست ما را در مفهوم‌ و جایگاه‌ برنامه‌های شهری بیشتر کند.

ایزدی با اشاره به اهمیت فضاهای عمومی در شهرها گفت: فضاهای عمومی، عرصه‌هایی برای تعامل و پیوند اجتماعی افراد است. در واقع، رخدادهای شهر و عملکردهای مذهبی و سیاسی آن، همواره در فضاهای عمومی شهرها، بررسی و تبیین می‌شوند. افزایش ارزش املاک، ارتقای فعالیت‌های خرده فروشی و بهبود ایمنی و امنیت از دستاورهای مهم توجه به فضاهای عمومی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که متاسفانه فضاهای شهری ما، تا حدود زیادی از این مفهوم اجتماعی فاصله گرفته‌اند، گفت: این نقص مهم ایجاب می‌کند رویه‌های شهرسازی، در راستای احیا و باززنده‌سازی میادین مهم و ایجاد فضاهای جدید، تدوین شوند.

وی «میدان» را مهم‌ترین نمود فضاهای عمومی شهرها خواند و گفت: در مجموعه فضاهای عمومی، میدان نقش ویژه و حساسی دارد. میدان یک شهر، نقش ویژه در روح و روان انسان دارد و همه خصوصیات مهم شهر را در برگرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از دموکراسی یونان گرفته تا تاریخ ایرانیان و حتی رخدادهای سال‌های اخیر کشورهای عربی، همواره کانون تحولات تاریخی بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها