کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بی‌رغبتی سازندگان به خرید املاک کلنگی


کد خبر : ۱۷۴۰۵دوشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴:۳۹۲۰۱۹ بازدید

تعداد خرید و فروش واحدهای کلنگی در پایتخت کاهش یافته است. این در حالی است که به طور معمول در نیمه فصل پاییز سازندگان مسکن ...

تعداد خرید و فروش واحدهای کلنگی در پایتخت کاهش یافته است. این در حالی است که به طور معمول در نیمه فصل پاییز سازندگان مسکن اقدام به خرید املاک کلنگی می‌کنند.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه قبل 40.1 درصد کاهش داشته است. در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده حدود 88357 هزار ریال در منطقه 3 و کمترین آن حدود 14097 هزار ریال در منطقه 20 بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل یک‌میلیون و 33هزار تومان در منطقه 20 و حداکثر 25میلیون تومان در منطقه یک بوده است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقه یک با 9.4 درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 21 با 8/ 0 درصد دارای کمترین سهم هستند.

محمد مهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسكن استان تهران در گفت‌وگو با «روزنامه دنیای اقتصاد» با بیان اینکه عمر خانه‌های کلنگی در کشور کم است، گفت: عمر آپارتمان در کشور ما 20 تا 30 سال است که این نوع استفاده از واحدهای مسکونی هدر دادن منابع ملی است. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های گذشته در این حوزه نادرست بوده به طور مثال در گذشته اسراف‌کاری‌های زیادی در حوزه استفاده از زمین وجود داشت و برخی از تخریب‌های کنونی به دلیل استفاده بیشتر از زمین است.

به گفته وی برای آنکه این نوع مشکلات در آینده به وجود نیاید باید در حوزه ساخت‌وساز آینده‌پژوهی کرد تا عمر آپارتمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند به دو دهه ختم نشود. مافی در خصوص کاهش خرید املاک کلنگی در فصلی که به طور معمول سازندگان اقدام به خرید زمین و ملک کلنگی می‌کنند، گفت: به جز فصل خرید باید به ویژگی‌های دیگر بازار هم توجه کرد. وقتی بازار دچار رکود است و بازاری برای عرضه تولیدات حوزه مسکن وجود ندارد، سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود دوباره به بازار ساخت‌وساز ندارند. وی با تاکید بر اینکه منابع تولیدکنندگان مسکن در بازار کنونی قفل شده است، گفت: تا دو سال آینده به دلیل افت پروانه‌های ساخت دچار مشکلاتی در بازار عرضه مسکن خواهیم شد.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها