کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکورد متناقض سکه و دلار در آبان


کد خبر : ۱۷۳۷۸یکشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۱۸۲۷۴۴ بازدید

کاهش قیمت دلار در آخرین روز آبان‌ماه نیز نتوانست از ثبت بیشترین رشد قیمتی ماهانه این ارز در 11 ماه گذشته جلوگیری کند. در اولین روز ...

کاهش قیمت دلار در آخرین روز آبان‌ماه نیز نتوانست از ثبت بیشترین رشد قیمتی ماهانه این ارز در 11 ماه گذشته جلوگیری کند. در اولین روز هفته جدید که آخرین روز آبان بود، شاخص بازار ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 570 تومان رسید. با وجود این، مقایسه قیمت انتهای ماه آبان با انتهای ماه مهر، نشان‌دهنده رشد 2/ 3 درصدی قیمت این ارز در دومین ماه پاییز بود. آخرین بار که دلار بازدهی‌ای بیشتر از این را تجربه کرده بود، آذر 93 بود. 

«افزایش تقاضای فصلی زائران عتبات عالیات»، «تحرکات معامله‌گران سکه در بازار ارز به‌واسطه ریزش اونس در بازارهای جهانی» و «نوسان‌گیری بازیگران فردایی پیرامون برخی اخبار»، سلسله عواملی بودند که دست به دست هم دادند تا دلار در دومین ماه پاییز چنین رکورد افزایشی‌ای را ثبت کند. 

اما برخلاف دلار، سکه در دومین ماه پاییز بیشترین کاهش ماهانه خود از تیرماه را تجربه کرد. در نتیجه، بازارهای داخلی در دومین ماه پاییز شاهد ثبت رکوردهای متناقض از سوی این دو دارایی گرانبها بودند. در آخرین روز آبان‌ماه سکه در ادامه روند کاهشی خود، 3 هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 906 هزار تومان رسید. این افت موجب شد که این فلز گرانبها در آبان‌ماه نزول 8/ 3 درصدی را تجربه کند که یک رکورد کاهشی 4 ماهه بود. آخرین بار سکه در اولین ماه تابستان، چنین کاهشی را تجربه کرده بود. میانگین قیمتی سکه و دلار نیز در آبان‌ماه راه ناهمسویی را در پیش گرفتند. دلار در این ماه با 67 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 525 تومان رسید، حال آنکه میانگین سکه تمام با کاهشی 7 هزار تومانی به قیمت 924 هزار تومان رسید.


4 هفته رشد متوالی 

شاخص بازار ارز در دومین ماه پاییز 4 هفته رشد متوالی را به ثبت رساند و با عبور از کانال 3 هزار و 400 تومان، در آخر ماه تا انتهای کانال 3 هزار و 500 تومان نیز بالا رفت. دلار در دومین ماه پاییز کار خود را در کانال 3 هزار و 400 تومان و با قیمت 3 هزار و 465 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به آخرین روز کاری مهرماه داشت. این ارز تا تاریخ 9 آبان به نوسانات خود در کانال 3400 تومان ادامه داد،‌ اما این آخرین روزی بود که دلار در این کانال قرار داشت؛ دلار در تاریخ 10 آبان با 20 تومان افزایش سطح 3500 تومانی را شکست و به قیمت 3510 تومان رسید. دو دلیل عمده رشد دلار در این روز،‌ خرید این ارز توسط معامله‌گران سکه و آربیتراژ ارزی تحت‌تاثیر قیمت‌های سلیمانیه عراق بود. دلار پس از این رشد تا میانه آبان نوسان خاصی را تجربه نکرد تا اینکه از 17 آبان بار دیگر نوسانات افزایشی آغاز شدند و در 2 روز پیاپی، این ارز بیش از 40 تومان رشد قیمت را ثبت کرد و به بالای سطح 3 هزار و 550 تومان رسید. به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله ارزی درهم»، «نزدیک شدن به ماه ژانویه میلادی»،‌ «اثرپذیری از بازارهای منطقه‌ای» و «افزایش تقاضای آتی‌بازان به‌واسطه کاهش عرضه درهم» سلسله‌ای از عوامل افزایشی بودند که به نوسان این ارز کمک کردند.

در ادامه روند افزایشی، دلار در 23 آبان به قیمت 3590 تومان رسید، ولی پس از این تاریخ و در هفته انتهایی آبان‌ماه، نوسانات افزایشی، کاهش یافتند. نهایتا روز شنبه شاخص بازار ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد تا با قیمت 3570 تومان کار خود را در این ماه خاتمه دهد. به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران ارزی در خرید ارز و کاهش حجم نقدینگی موجود در بازار دو عامل مهمی بودند که به ثبت این افت کمک کردند. 


سناریوهای آذرماهی 

در دومین ماه پاییز، دلار توانست2/ 3 درصد رشد قیمت را به ثبت برساند تا بیشترین رشد ماهانه این ارز از آذر 93 رقم بخورد. برخی فعالان انتظار دارند که دلار این روند افزایشی را در ماه جاری تکرار و خاطره نوسانی آذر سال 93 را زنده کند. دلار در آذر سال 93 پرنوسان‌ترین ماه خود در آن سال را پشت سر گذاشت و از قیمت 3 هزار و 250 تومان ابتدای ماه به 3 هزار و 520 تومان در انتهای ماه رسید؛‌ امری که نشانگر رشد حدود 8 درصدی این ارز در آن مقطع زمانی بود. در حالی که کمتر کسی در بازار ارز فعلی انتظار ثبت چنین نوساناتی را دارد، برخی معامله‌گران با توجه به افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات و نزدیک شدن به ماه ژانویه و افزایش تقاضای تجاری در انتهای پاییز با خوش‌بینی زیادی امیدوارند که این ارز راه افزایشی آذر سال گذشته را تکرار کند.

این در حالی است که اکثر فعالان، با توجه به بهبود انتظارات بازار، توقع چنین رشدی را ندارند. به گفته آنها،‌ هر چقدر به اجرایی شدن برجام نزدیک شویم، ظرفیت نوسان‌گیری و تحرکات بازیگران ارزی کاهش خواهد یافت. در واقع با وجود تقاضای واقعی در آذرماه، آنها اعتقاد دارند دلار به دلیل فضای روانی مثبت، کشش رشد قیمتی چندانی را نخواهد داشت و بازار احتمالا در یک دامنه مشخص نوسان خواهد کرد. 

سکه بر مرز 900 هزار 

سکه تمام بهار آزادی در ادامه روند کاهشی خود در آخرین روز آبان‌ماه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 906 هزار تومان رسید. این کاهش قیمت موجب شد که این فلز گرانبها 8/ 3 درصد از ارزش خود را در این ماه از دست بدهد و به لبه کانال 900 هزار تومانی نزدیک شود. آخرین بار سکه در اواخر مردادماه در کانال 800 هزارتومانی حضور داشت و ممکن است در صورت ادامه افت اونس،‌ سکه بار دیگر به زیر این مرز سقوط کند. عامل اصلی سقوط این فلز گرانبها در آبان‌ماه نیز نزول طلای جهانی بود.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها