کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تنها سدان چهار چرخ متحرک بازار ایران / تصاویر


کد خبر : ۱۷۳۵۶شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۴۵۱۹۹۷۰ بازدید

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به‌بالا درکشورمان داشت رشد بازار خودروهای 2500 سی‌سی به پایین ...

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به‌بالا درکشورمان داشت رشد بازار خودروهای 2500 سی‌سی به پایین بود. چند سال پیش پس از ممنوعیت واردات خودرو هایی که پیشرانه‌شان بالای 2500 سی‌سی حجم داشت باعث شد که سرمایه داران داخلی که در زمینه خودرو فعالیت می‌کردند سرمایه خود را صرف واردات خودروهای 2500 سی‌سی به پایین کنند که ثمره این اتفاق تاسیس نمایندگی های جدید خودروهای خارجی و بالا رفتن تنوع این خودرو ها در بازار ایران بود.

یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی در بازار ایران و حتی بازار جهانی سدان‌های متوسط هستند. کلاسی که در سطح جهانی تنوع بسیار زیادی داشته و اکثر کمپانی های خودروسازی جهان در آن کلاس خودرو تولید می‌کنند. در بازار خودرویی ایران نیز کلاس سدان های متوسط به انحصار آسیایی‌ها در آمده است و تا چندی پیش در آن چهار خودروی آسیایی برای انتخاب وجود داشت. اما به تازگی این کلاس مهم شاهد ورود پنجمین عضو خود است. باز هم یک آسیایی دیگر این بار از ژاپن به نام سوبارو لگاسی. ژاپن با ورود لگاسی به ایران توانست کلاس سدان‌های متوسط را در بازار کشورمان هتریک کند. پس از تویوتا کمری و هوندا آکورد اکنون سوبارو لگاسی نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید در ایران باشد. به شرطی که دو رقیب ارزان قیمت کره‌ای یعنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا اجازه کار را به آن بدهند. برای بررسی موقعیت این خودرو در بازار ایران بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم لگاسی در برابر حریفان قدر خود چه چیزی در چنته دارد؟


تاریخچه سوبارو 

26 سال پیش یعنی زمانی که تویوتا داشت کمپانی لوکس‌ساز خود یعنی لکسوس را در شهر ناگویا تاسیس می‌کرد نزدیک به 400 کیلومتر آن طرف تر در شهر اوتا کمپانی سوبارو نیز محصول جدید خود را برای فروش آماده می کرد. کمپانی سوبارو در سال 1989 همزمان با راه‌اندازی کمپانی لکسوس محصول جدید خود را که یک سدان متوسط بود راهی بازار کرد. لگاسی در دو مدل سدان متوسط و استیشن توسط سوبارو عرضه می‌شد. نسل اول این سدان ژاپنی تا سال 1993 یعنی به مدت 4 سال با کد BC تولید شد. در همان سال سوبارو نسل دوم این خودرو را با کد BD روانه خط تولید خود کرد. نسل دوم لگاسی تا پایان قرن بیستم یعنی سال 1999 تولید شد. از سال 1998 زمینه های تولید نسل سوبارو فراهم و برنامه‌ریزی شده بود و پس از آن با کد BE پا به خیابان‌ها گذاشت. چهار سال بعد در سال 2003 سوبارو کار روی نسل بعدی لگاسی را آغاز کرد و یک سال بعد با کد BL جایگزین نسل پیشین خود شد. تولید لگاسی BL تا سال 2009 ادامه داشت تا این که نسل پنجم لگاسی از راه رسید و روی خط تولید این کمپانی ژاپنی نشست. نسل پنجم لگاسی با کد BM به مدت 5 سال تولید شد. سال گذشته سوبارو لگاسی به 25 سالگی رسیده بود و به عبارتی دیگر هم سن با کل کمپانی لکسوس تجربه فراوانی داشت و 5 نسل از خود را پشت سر گذاشته بود. در این سال نسل پنجم این خودرو نیز به کار خود خاتمه داد تا نسل ششم با تکیه بر 25 سال دانش و تجربه‌ای که از تولید پنج  نسل پیشین خود کسب کرده بود پا به خیابان‌ها بگذارد. در همین سال تولید نسل ششم یعنی جدید ترین نسل لگاسی با کد BN آغاز و به‌عنوان محصول 2015 راهی بازار جهانی شد. اکنون لگاسی پخته‌تر از همیشه پا به عرصه رقابت گذاشته و در ایران نیز قابل خریداری است.


طراحی بی‌نقص و جذاب

کمپانی سوبارو به سبک طراحی با خطوط تیز و شکسته روی‌آورده و همین سبک طراحی در ظاهر سوبارو لگاسی جدید نیز به وضوح قابل لمس است. دو سال پیش کمپانی سوبارو یک خودروی کانسپت با نام لگاسی را در نمایشگاه خودروی سال 2013 لس‌آنجلس به نمایش درآورد. این کانسپت که زیبایی و جذابیت بسیار زیادی داشت دریچه‌ای برای نمایش آینده لگاسی بود. جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگ چراغ های جلو LED به شکل که خط بالایی آن کمی کشیده‌تر است خبر از یک لگاسی بسیار جذاب و متفاوت داشت. یک سال گذشت و در همان کشور اما این بار در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2014 کمپانی سوبارو پرده از چهره واقعی لگاسی خود برداشت. لگاسی تولید انبوه با این که تغییرات زیادی نسبت به مدل کانسپت خود داشت اما المان‌های همان لگاسی کانسپت را می‌شد در چهره‌اش دید. از جلوپنجره بزرگ شش ضلعی که ارتفاع آن از پایین کشیده‌تر از قبل شده بود تا چراغ‌های جلو و عقب همه یادآور لگاسی بودند که سال گذشته به نمایش درآمده بود. طراحی لگاسی جدید در حالت کلی بسیار زیبا و جذاب است و در عین تهاجمی بودن کامل پخته به نظر می‌رسد. درباره کابین این خودرو نیز باید گفت با این که طراحی زیبایی دارد اما به پای طراحی بیرونی آن نمی‌رسد. درمورد امکانات مورد استفاده در آن نیز باید گفت لگاسی به امکاناتی همچون کروز کنترل، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، سیستم ترمز ناگهانی، صندلی راننده قابل تنظیم در 10 جهت به صورت برقی، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، گرمکن برف‌پاک‌کن، سیستم استارت بدون سوئیچ، ترمز پارک الکتریکی، صفحه نمایش 7.7 اینچی، سان‌روف، دوربین دنده عقب، سنسور باران، چراغ روشن در روز، سنسور نور، بلوتوث، برقراری ارتباط تلفنی، درگاه USB و AUX، سیستم هشدار نقطه کور و ... مجهز است.


 سدانی متفاوت از هر نظر!

سوبارو لگاسی در بازار ایران، یک خودروی کاملا متفاوت است. با همه خودروهای وارداتی موجود در بازار فرق دارد. شاید باور این دو جمله کمی سخت باشد زیرا این جمله زمانی گفته می‌شود که در این بازار خودروهای رده بالایی چون محصولات لکسوس، ولوو، آلفارومئو و ب‌ام‌و نیز در آن حضور دارند. اما لگاسی قابلیتی دارد که هیچ‌کدام از خودرو های بازار به آن مجهز نیست! سوبارو لگاسی تنها خودروی شاسی کوتاه بازار خودرویی ایران است که به سیستم چهار چرخ متحرک منحصر به فرد سوبارو مجهز است. یعنی این سدان همچون خودروی شاسی‌بلند برای به حرکت درآمدن به هر چهار‌چرخ نیرو منتقل می‌کند. البته این پایان کار لگاسی نیست. زیرا لگاسی با پیشرانه 2948 سی‌سی دارد تنها 2 سی‌سی کمتر از حداکثر حجم پیشرانه‌ای است که می‌تواند در ایران پلاک ملی دریافت کند. به‌عبارت دیگر یکی از حجیم‌ترین پیشرانه‌های موجود در بازار خودرویی کشورمان متعلق به سوبارو لگاسی است. 


رقبای لگاسی در ایران

همان‌طور که در ابتدا گفتیم سوبارو لگاسی، تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 5 سدان متوسط حال حاضر بازار خودرویی کشورمان هستند. در ادامه این پنج خودرو را به صورت مختصر در چند بخش مقایسه خواهیم کرد.

پیشرانه: دو خواهر کره‌ای یعنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا هر دو به پیشرانه چهار سیلندر 2.4 مجهز‌اند که توانایی تولید 185 اسب‌بخار قدرت و 241 نیوتون‌متر گشتاور را دارند. پس از آنها هوندا آکورد با پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری به بازار عرضه می‌شود که توان تولید 188 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. پس از آن نیز تویوتا کمری با پیشرانه‌ای حجیم‌تر نسبت سه خودروی نام‌برده و با مشخصات 4 سیلندر 2.5 لیتری در بازار قابل تهیه است که 180 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. در نهایت نیز سوبارو با پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری حجیم‌تر از همه پیشرانه‌های نام‌برده است 177 اسب‌بخار قدرت و 236 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.
انتقال نیرو: در میان این پنج‌ خودرو؛ اپتیما، سوناتا و کمری هر سه از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو بهره می‌برند. این در حالی است که دو خودروی آکورد و لگاسی برای انتقال نیرو از گیربکس CVT که بسیار نرم‌تر و کم‌مصرف‌تر است بهره می‌برند. هرچند گیربکس‌های CVT در مقابل، پیچیدگی بیشتر و لذت سواری کمتری دارند. همچنین به‌جز لگاسی که نیرو را به همر چهار چرخ منتقل می‌کند دیگر سدان متوسط‌های بازار همگی دیفرانسیل جلو هستند.

گارانتی: در بخش گارانتی باید گفت که نمایندگی خودرو های کمری، آکورد، سوناتا و اپتیما در کشورمان دوره گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری را ارائه می دهند. اما به گفته سیف خودرو که نمایندگی سوبارو در ایران بوده دوره گارانتی لگاسی 6 سال است. البته درمورد نامحدود بودن یا نبودن کاکرد خودرو در این مدت 6 ساله چیزی نگفته‌اند. هر چند در حالت کلی برخورد مسئولان این نمایندگی در برخورد با مشتریان و خبرنگاران در نمایشگاه‌های خودرویی اصلا خوب نبوده و اطلاعات مناسبی در اختیار آن ها قرار نمی‌دهند. امید است که عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی در کشورمان بتوانند سطح مشتری‌مداری و برخوردشان را نیز در حد برندشان بالا ببرند!

قیمت: باید گفت که هیوندای سوناتا در حال حاضر با قیمت 166 میلیون تومانی توسط آسان‌موتور، نمایندگی هیوندای در ایران عرضه می‌شود ارزان‌ترین سدان متوسط بازار است. پس از آن هم‌وطنش یعنی کیا اپتیما که توسط اطلس‌خودرو عرضه می‌شود 173 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین تویوتا کمری جدید نیز به قیمت 190 میلیون تومان توسط ایرتویا در ایران عرضه می‌شود. اما در نهایت سوبارو لگاسی با اختلاف زیاد نسبت به رقبا برچسب قیمت 223 میلیون تومانی را به خود می‌بیند و شرکت فامیلی موتور هم‌وطن این خودرو یعنی هوندا آکورد را به قیمتی تقریبا برابر با آن یعنی 224 میلیون تومان به‌فروش می‌رساند که گران‌ترین سدان متوسط ایران لقب گرفته است.

 

tdfei95eiuwp3ciovqea.jpg

gb9gh0ka6bq9ym9v3ny.jpg

z105glxi2a6gpft9d3us.jpg

nxqjjsdal69ba0su5512.jpg

thqea2n2frk0hw3yh7.jpg

g9aeojdur4x01iwm9r8r.jpg

posu8y493q9a0aplhwk.jpg

* روزنامه دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها