اكبر تركان، دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد با حضور در يك برنامه تلويزيوني در خصوص مسائل مرتبط با مناطق آزاد كه وي از ابتداي حضورش در اين مقام درباره تخلفات مديران قبلي آن اظهار كرده بود، به گفتوگو پرداخت. وي كه براي نخستينبار موضوع قطب سوم خودروسازي را نيز عنوان كرده است همواره از چهرههايي است كه مصاحبههايش حاشيهها و موارد مختلفي را شامل ميشود و نميتوان مصاحبه تكمحوري با وي داشت. تركان در اين گفتوگو در مورد موضوعات مختلف به اظهارنظر پرداخته است كه به جهت اهميت آن جملات خاص اين گفتوگو در پي ميآيد:
ژيگول بازي با ماشينهاي 500 ميليون توماني هدف ما در منطقه آزاد اروند نيست. نميخواهم به وزير كشور تعرض كنم ولي كار استاندارش، غيرقانوني است و بدم نميآيد كه واردات خودرو به مناطق آزاد را لغو كنيم؛ خودرو به چه دردمان ميخورد. ماشينهايي كه اكنون در خوزستان تردد ميكنند متعلق به منطقه آزاد اروند است و بايد در محدوده منطقه آزاد تردد كنند. اينكه اين خودروها در سراسر استان خوزستان تردد ميكنند جزو قوانين ما نيست. قوانين ما فقط متعلق به محدوده منطقه آزاد است. من مسوول تصميمي كه استاندار خوزستان گرفته نيستم. ژيگول بازي با ماشينهاي ٥٠٠ ميليون توماني هدف ما در منطقه آزاد اروند نيست.
هر منطقهاي يك نوع كاركردي دارد؛ محور كسب و كار منطقه آزاد كيش گردشگري، محور كسب و كار منطقه آزاد قشم صنايع انرژي، محور كسب و كار چابهار ترانزيت و محور كسبوكار اروند، صنعت نفت است كه در قلب صنعت نفت ايران و عراق قرار دارد. حوزه خزر نيز محور كسب و كار انزلي است، ارس محور كسب و كار قفقاز است و محور كسب و كار ماكو كار با تركيه است. هر يك از اين مناطق يك محور كسب و كار دارند ولي در نهايت در ساير حوزهها وارد ميشوند.
ما اكنون برنج، شكر و روغن را وارد ميكنيم و بعد از بستهبندي مجددا صادر ميكنيم. مجموع كالاهايي كه به سرزمين اصلي ميآيد سه ميليارد دلار است. اين كالاها، كالاهايي نيستند كه همراه مسافر باشد. در سال گذشته ارزش قيمتي كالاي همراه مسافر ٢٧٠ ميليون دلار بوده است؛ بنابراين رقم ٢٧٠ ميليون دلاري در مقابل يك گردش تجاري نزديك چهار ميليارد دلاري چيزي نيست.
اروند به دنبال بازار عراق است. اروند بزرگترين پايگاه فرا ساحلي ما است. سال گذشته ٢/١ ميليارد دلار از مرز شلمچه صادرات داشتيم و هدفگذاري امسال صادرات ٥/١ ميليارد دلاري از مرز شلمچه است. اين صادرات شامل همه توليداتي است كه ميتواند در عراق جنوبي مورد مصرف واقع شود.
ما ٢٧ روستا از مجموع ١٠١ روستاي آبادان را آسفالت كرديم، آبادان و خرمشهر جزو منطقه آزاد نبودند. در سفر رييسجمهور گفتوگو شد كه ما چگونه براي رفاه مردم آبادان و خرمشهر كاري بكنيم. نرخ بيكاري آنجا بيداد ميكرد و بچههاي آنجا همه مشكلات خود را انتقال ميدادند.
با هرگونه تخلفي در استخدام نيروي انساني در مناطق آزاد برخورد ميكنم. اگر نيروي متخصصي در منطقه است و از غيربومي استفاده كردند من خواهش ميكنم براي من بنويسند. اگر يك نفر در زمان من و آقاي زماني و حتي در ساير مناطق آزاد نيروي بومي بوده و از غير بومي استخدام كردهاند، به دبيرخانه مناطق آزاد كشور و من نامه بنويسند. اينكه اعلام شده يك سيكل استخدام كردند با وجودي كه ليسانس بوده، نميدانم كجاست ولي به من نامه بنويسند قول ميدهم كه پيگيري كنم.
واردات خودرو اصلا به نفع ما نيست كه اين ماشينها به فروش برسد، چون منطقه آزاد اروند خودش ماشين وارد نميكند و ما در هيچ كسبوكاري اجازه ورود مديران خود را نميدهيم بلكه فقط در مناطق آزاد بستر لازم را براي فعاليت بنگاههاي خصوصي فراهم ميكنيم. يعني آنهايي كه در مناطق آزاد نمايندگي خودرو دارند مديران ما نبوده و بخش خصوصي هستند. من موافق رفتن اين ماشينها به سرزمين اصلي در هيچ كدام از مناطق آزاد نيستم.
نگفتهام رسانهها حرامخوارند. من راجع به حرامخواري بحثي كردهام ولي نميدانم كجا استنباط از اين كردند كه روي سخنم با رسانههاست.