کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تلاش دلار برای عبور از مانع سوم


کد خبر : ۱۷۱۹۴دوشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰:۵۲۱۶۷۷ بازدید

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش ...

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



اقبال به کوچک‌ترهای بورس

دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک 02/ 0 درصدی در 63 هزار و 83 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با 46/ 0 درصد افزایش همراه شد. در شرایط کنونی، رکود اقتصادی داخل کشور، علاوه بر نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی (کاهش قیمت جهانی کالاها) و فرصت‌های امن سودآوری، سرمایه‌گذاران را از بازار سهام دور نگه داشته است. از سوی دیگر، چشم انداز گشایش‌های هسته‌ای، تسهیل تجاری و ورود سرمایه‌های جدید، علاوه بر احتمال کاهش نرخ سود بانکی خوش‌بینی‌هایی را نسبت به این بازار به‌وجود آورده است. تقابل این خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها روند کم رمق بورس را رقم زده است؛ به‌صورتی که حداکثر بازه نوسان شاخص کل از ابتدای آبان حدود نیم درصد بوده است. اما نوسانات شاخص کل هم‌وزن در مقابل نوسانات اندک شاخص کل، حاکی از فعالیت سفته‌بازان در نمادهای کوچک‌تر در شرایط رکودی فعلی است. 
 



حرکت دلار نزدیک به مرز 3600 تومان

دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 3585 تومان معامله شد. رشد 25 تومانی روز شنبه، با شناسایی سود توسط معامله‌گران روز یکشنبه همراه و افزایش عرضه توسط این نوسان‌گیران در ساعات ابتدایی معاملات دیروز، موجب کاهش نرخ دلار شد. در ادامه اما، تداوم رشد تقاضا، مجددا نوساناتی را در نرخ دلار رقم زد. با این حال، نزدیک شدن به 3600 تومان که از 25 خرداد 92 بی‌سابقه است، معامله‌گران را در شرایط احتیاطی فرو برد. رشد تقاضای ارز مسافرتی و احتمال افزایش تقاضای دلار با ناآرامی‌های ژئوپلیتیک می‌توانند از نرخ‌ها حمایت کنند. مشاهده می‌شود پس از بازگشت تقاضا از اواخر شهریور به بازار ارز، دلار ابتدا سقف 3400 تومانی، سپس 3500 تومانی و اکنون در حال عبور از مرز 3600 تومانی است که در تمامی این مراحل با مقاومت‌های جدی مواجه بوده است.
 



خوش‌بینی سکه به اونس

دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر 918 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی و با وجود افت 5 تومانی نرخ دلار، قیمت سکه بدون تغییر ماند. عدم کاهش قیمت‌ها در بازار سکه حاوی دو نکته مهم است. نخست آنکه خوش‌بینی قابل توجهی به افزایش نرخ‌ها در بازار اونس به علت ناآرامی‌های ژئوپلیتیک (اقدام تروریستی داعش در پاریس) وجود دارد و همین موضوع مانع از ریزش قیمت سکه در شرایط کنونی شده است. از سوی دیگر، نرخ‌ها در بازار دلار طی یکی، دو ماه اخیر صعودی بوده است که احتمال کاهش نرخ ارز را تضعیف کرده است. بنابراین هر دو مورد توضیح دهنده مقاومت سکه در برابر ریزش هستند. با این حال، ضعف تقاضای سکه به علت قرار داشتن در ماه صفر، ممکن است حتی با حمایت بازارهای اثرگذار، مانع رشد پرشتاب سکه شود.
 



صعود اونس با تشدید نگرانی‌های ژئوپلیتیک؟

اونس طلا با افت هفتگی نیم درصدی مواجه شد که چهارمین هفته نزولی اونس است. اجماع بر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دسامبر سال جاری، شاخص دلار را در سطوح بالا تثبیت کرد و عامل فشار بر اونس شد. سطح کنونی نرخ دلار روی تورم و صادرات اثر منفی می‌گذارد. شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا که نشان دهنده نرخ تورم است برخلاف انتظار، در ماه اکتبر کاهش داشت. بنابراین نگرانی‌ها از نرخ تورم و صادرات، باعث شده است ابهامات به سمت میزان افزایش نرخ بهره برود که افزایش کم و تدریجی آن انتظار می‌رود. در شرایط فعلی تقاضای فیزیکی طلا می‌تواند رشد اونس را رقم بزند. ناآرامی‌های ژئوپلیتیک نیز می‌تواند باعث افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا شود. در نظرسنجی هفتگی کیتکو از 14 کارشناس، 8 کارشناس روند صعودی، 4 نفر روند نزولی و 2 نفر حرکت خنثای اونس را پیش‌بینی کردند.
 



انتظار برای شفاف‌سازی وام جدید مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با افت 3/ 0درصدی به قیمت 69 هزار و 293 تومان معامله شدند. با گذشت یک ماه از تصویب افزایش سقف وام مسکن و در آستانه بازگشایی نماد معاملاتی اوراق جدید، جزئیات نحوه تخصیص تسهیلات 60 میلیون تومانی هنوز شفاف نیست و شرایط انتظاری در اوراق موجود را به وجود آورده است. انتظار می‌رود در هفته اول آذر این ابهامات برطرف شود. امکان دریافت بخشی از وام جدید با اوراق موجود، افزایش تقاضای «تسه»ها را به دنبال خواهد داشت. در شرایط کنونی، افزایش سقف وام مسکن می‌تواند نیاز بالقوه در بازار مسکن را به تقاضای واقعی تبدیل کند. همچنین افزایش حجم معاملات مسکن در هفته‌های اخیر و نظر کارشناسان بر قرار داشتن قیمت مسکن نزدیک به کف، بازار مسکن را جذاب کرده که می‌تواند از قیمت «تسه»ها حمایت کند. 




افت هفتگی 8 درصدی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 8 درصدی مواجه شد که بیشترین افت هفتگی در 8 ماه گذشته است. کاهش رشد تقاضا، علاوه بر عرضه زیاد فعلی، عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. آمارهای اقتصادی چین، دومین مصرف‌کننده نفت و تداوم نگرانی‌ها از کند شدن اقتصادهای نوظهور، همچنین احتمال بازگشت ژاپن به بحران اقتصادی، عامل تشدید نگرانی‌ها از سمت تقاضای نفت است. از سمت عرضه نیز، چشم انداز ورود نفت کشورمان، میزان تولیدات نفت روسیه و عربستان، علاوه بر مازاد عرضه موجود که با تولیدات اوپک تشدید می‌شود و عدم تمایل این تولیدکنندگان به کاهش تولید برای حفظ سهم بازار، دورنمای نفت را تیره کرده است. در این میان عامل خوش‌بینی نسبت به کم شدن تولیدات نفت‌های غیرمتعارف وجود دارد؛ اما افزایش بهره‌وری این تولیدکنندگان و احتمال جایگزینی آن با تولیدات اوپک این عامل خوش‌بینی را کمرنگ کرده است.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها