کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک مرکزی گرانی دلار را توجیه کرد


کد خبر : ۱۷۱۸۸یکشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴:۱۲۵۶۵۷ بازدید

بانک مرکزی تحولات اخیر بازار ارز و افزیش نرخ دلار تا 3600 تومان را این گونه توجیه کرد که انتظارات، تصورات و الگوهای سرمایه‌گذاری عده‌ای ...

بانک مرکزی تحولات اخیر بازار ارز و افزیش نرخ دلار تا 3600 تومان را این گونه توجیه کرد که انتظارات، تصورات و الگوهای سرمایه‌گذاری عده‌ای افراد خاص موجبات این شرایط را فراهم آورده است.

در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد روند رو به رشدی طی کرده و با عبور از مرز 3500 تومان حتی 3600 تومان را هم پشت سرگذاشت، این در حالی است که در میان تمامی دلایلی که از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی در رابطه با افزایش نرخ دلار مطرح می شود بانک مرکزی دلایل دیگری برای این موضوع دارد.

صمد کریمی- مدیر ادره صادرات بانک مرکزی- با ارائه توضیحاتی در این رابطه با اشاره به اینکه در دو سال اخیر هرچند که شوک های ارزی وجود داشته است ولی شاهد ثبات نسبی در بازار ارز کشور بوده‌ایم، اظهار کرد: از بیست و سوم تیرماه امسال تا کنون که توافقات هسته‌ای اعلام شد، عواملی را شناسایی و پیش بینی ‌کردیم که تقاضای ارز را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش نرخ ارز می شوند ولی این عوامل پایدار نیستند و زودگذرند و هرچه به روزِ اجرایی شدن برجام نزدیک می‌شویم آثار، تبعات و روندهای افزایشی در بازار ارز میرا خواهد بود و از بین می رود.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ادامه داد: پیش بینی بانک مرکزی بر این است که در آینده نه چندان دور، روابط کارگزاری جدید برقرار می‌شود. هم اکنون نیز بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک مرکزی مذاکرات خود را با بانک‌های خارجی آغاز کرده‌اند و در مرحله تبادل اسناد قرار دارند.

وی دیگر دستاوردهای توافق برجام را افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه نقل‌وانتقالات و هزینه‌های تبدیل ارز و کاهش سهم حواله در پرداخت های بین المللی برشمرد و تصریح کرد: این موارد نشان دهنده این است که در آینده بانک مرکزی به راحتی تقاضا را مدیریت می‌کند. ضمن آن‌که عوامل غیربنیادین که بانک مرکزی شناسایی کرده است از بین خواهد رفت و توصیه این است که فعالان اقتصادی نسبت به امور سرمایه‌گذاری در بازار ارز دقت کافی را داشته باشند؛ چرا که بانک مرکزی به عنوان نهاد تخصصی می گوید در آینده عرضه ارز را افزایش خواهد داد، بر این اساس باید توابع رفتاری (سرمایه گذاری) خود را شکل دهند.

کریمی همچنین با اشاره به اتصال برخی بانک‌ها به شبکه سوئیفت یادآور شد: بانک های غیرتحریمی به سوئیفت وصل شده‌اند و بعد از توافق برجام همه بانک‌ها به این شبکه وصل خواهند شد. ضمن اینکه برقراری روابط کارگزاری جدید موجب خواهد شد به سمت استفاده ابزارهای پرداخت بین المللی همچون اعتبارات اسنادی (LC) و خطوط اعتباری ( فاینانس ) کوتاه، میان و بلند مدت پیش برویم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها