وقتی ایرانخودرو رنو کپچر را معرفی کرد، خیلی از فعالان بازار گفتند این ماشین در ایران موفق نمیشود و شکست سنگینی میخورد. برخی به خاطر سابقه ضعیف ایرانخودرو در عرضه ماشینهای وارداتی این را گفتند و برخی هم به خاطر شرایط بازار. این روزها در بازار خودرو کشور میبینیم که کپچر جزو معدود خودروهایی است که زیر قیمت شرکت فروش نمیرود و هنوز فاصله قیمتی خود را با قیمت کارخانه حفظ کرده است.
مدلهای 2015 و 2016 این ماشین بین 107 تا 110 میلیون تومان در بازار قیمت خوردهاند. کپچر جزو آن دسته از محصولات رنو است که به نیمشاسی معروف شده و توانسته موفقیتهای خوبی را هم در فروش و هم در ایمنی و کارایی بهدست آورد.
وقتی از مالکان خودرو در مورد کپچرشان میپرسیم، از موتور 1.2 لیتری توربو 120 اسببخاری راضی هستند و از عملکرد خوب گیربکس 6 دنده اتوماتیک دوکلاچه صحبت میکنند. البته فضای داخلی کپچر شاید برای همه افراد خوب نباشد و برخی هم طراحی داخلی این ماشین را دوست نداشته باشند. ولی کپچرهای دو رنگ این روزهای بازار ایران، در شرایط رکود بازار، اوضاع به نسبت بهتری دارند و توانستند علاوه بر خریداران ابتدایی، دیگر مشتریان این سبک خودروها را به سمت خود بکشانند.
ولی از اواخر امسال رقیبی سر سخت از جاده مخصوص به خیابانهای ایران میآید که اصالتی کرهای دارد. تیوولی محصول شرکت رامک خودرو با قیمتی کمتر عرضه میشود که ادعای پیروزی در رقابت با کپچر را از امروز دارد. تیوولی با پیشرانه 1.6 لیتری حداکثر توان 128 اسب بخار را تولید میکند و با اتکا به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی معتبر AISIN ژاپن این خودروی 1.3 تنی را به خودرویی پرشتاب بدل میکند بهگونهای که تمامی تصورات اولیه از یک پیشرانه کمحجم 1.6 تنی در نخستین تجربه رانندگی با این خودرو عوض خواهد شد.
پس باید تا حضور رسمی تیوولی در بازار منتظر ماند و دید کدامیک از این دو محصول پیروز این رقابت خواهند شد .
* حسین دلاور - روزنامه دنیای خودرو