کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برج آزادی در خطر نابودی ؟


کد خبر : ۱۶۸۹۷چهارشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۱۱۵۰۵۲ بازدید

اگر سری به سایت‌های شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران بزنید، بلااستثنای در بالای سایت و لگوی آن برج آزادی به عنوان المانی ...
برج آزادی در خطر نابودی ؟برج آزادی در خطر نابودی ؟

 اگر سری به سایت‌های شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران بزنید، بلااستثنای در بالای سایت و لگوی آن برج آزادی به عنوان المانی هویت‌بخش وجود دارد اما انگار مسوولان ما در هر رده و جایگاهی عادت کردند از هویت اشخاص و حتی بناهای اطرافشان استفاده کنند ولی به فکر آنها نباشند‌. 

چند سالی است که بحث مرمت و بازساری برج 44 سال آزادی نقل محافل خبری شده است‌. بارها کارشناسان میراث فرهنگی از لزوم رسیدگی به این برج که بخشی از هویت شهر تهران است، صحبت کردند و هشدار دادند وضعیت به مرز خطر رسیده است‌ اما انگار گوش شنوایی نیست‌. شورای شهر تهران چند بار بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دست به دست چرخید و هیچ کدام به فکر نبودند‌. شهرداری هم که این روزها سخت در فکر فروش تراکم و قطع درختان خیابان‌های تهران است، گوشش بدهکار نیست‌. 

وقتی سری در اخبار بزنید و از روند بازسازی این بنا اطلاعات کسب کنید، خودتان به عمق فاجعه پی می‌برید‌. در چند روز گذشته و بارندگی‌های تهران که شهر را در ترافیکی وحشتناک غرق کرده بود، برج آزادی هم تحملش تمام شد و بخشی از سقف آن ریخت‌. مدیر برج آزادی در مصاحبه‌ای بعد از این اتفاق گفته است: از چند ماه گذشته پیش‌بینی چنین اتفاقی را می‌کردیم و به همین منظور بارها به شورای شهر و شهرداری تهران تذکر دادیم که روند بازسازی به کندی انجام می‌شود اما متاسفانه توجهی نشد‌. 

غلامحسین شاه‌علی افزود: نظر ما این بود که بازسازی این مجموعه فاز به فاز پیش رود اما سه فاز به‌طور همزمان انجام و عایق رطوبتی برداشته شد و هم‌اکنون نیز هیچ اقدامی نمی‌توان کرد‌. مدیر مجموعه آزادی گفت: بازسازی این مجموعه از بهمن‌ماه پارسال آغاز شد و به قول شهرداری قرار بود تا قبل از 22 بهمن تمام شود اما متاسفانه کار با کندی پیش می‌رود‌. شاه‌علی با اشاره به شنیده‌هایی مبنی براینکه هنوز حتی قرارداد بسته نشده و دستمزد پیمانکار پرداخت نشده است، افزود: اگر طرح بازسازی تا به این اندازه بی‌سروسامان است چرا آن را شروع کردند‌. 

وی با بیان اینکه همه این موارد را به صورت کتبی به مراجع ذی‌ربط اعلام کردیم اما هنوز اتفاقی رخ نداده است، گفت: به ما پاسخ دادند که نمی‌خواهیم دقت را فدای سرعت کنیم در حالی که می‌توانستند با افزایش تعداد تیم‌ها به اتمام این طرح کمک کنند‌. مدیر مجموعه آزادی افزود: روزهای بلند و آفتابی تابستان و بهار را از دست دادند و اکنون در این شرایط گرفتار شدیم؛ شرایطی که روز به روز خسارت‌های بیشتری را به مجموعه آزادی وارد می‌کند‌. 

در زمان ریاست احمد مسجدجامعی بر شورای اسلامی شهر تهران بودجه‌ای 20 میلیارد تومانی برای بازسازی این برج در نظر گرفته شد‌. بودجه‌ای که از ابتدای سال 94 باید خرج بازسازی برج می‌شد اما به گفته شاهدان عینی این روند چند ماه متوقف شده بود‌. محمدیان یکی از عکاسان قدیمی زیر برج که تمام سال را در محوطه آزادی می‌گذراند، با عصبانیت از بی‌مسوولیتی مدیران برج و شهرداری سخن می‌گوید و با اشاره به توقف بازسازی برج ادامه می‌دهد: تمام محوطه را بستند و امکان دیدن محل حادثه وجود ندارد‌ در ابتدای سال 94 قرار بود روند بازسازی انجام شود اما چهار، پنج ماه کار را متوقف کردند و الان سه ماه است که چهار کارگر آوردند و به اصطلاح کار می‌کنند‌. صبح ساعت 9:30 کار را شروع و چهار بعدازظهر تعطیل‌ می‌کنند. بازسازی برج با این مشکلاتی که با آن دست به گریبان است به کار شبانه روزی نیاز دارند‌. آمدند سنگ‌ها را کندند، ایزوگام را سر جایش قرار ندادند و بعد از چند روز بارندگی این فاجعه به بار آمد‌. همه‌اش به مدیریت بد آقایان‌ برمی‌گردد. طی سال 1382 بازسازی خوبی در محوطه و خود برج صورت گرفت اما در سال‌های 1390- 1386 و حالا بازسازی به کندی پیش می‌رود و قرار نیست کار به سر انجام برسد‌. در این چند ماه فقط محوطه را خاکبرداری کردند و چند کامیون آوردند و خاک‌ها را بردند‌. اتفاقی که دردی از آزادی درمان نکرد‌.

ایرج حقیقی، مدیر برج آزادی در زمان ساخت آن با اشاره به بازسازی بد بنا در سال 1386 می‌گوید: من در مرمت برج نظارتی ندارم و هر وقت هر کسی از من درباره برج راهنمایی بخواهد، آن چیزی را که بدانم درست است، بیان می‌کنم اما انجام و عدم انجام آن را خود پیمانکار برعهده دارد‌. 

وی می‌گوید: باید بررسی کرد تا ببینیم کاری را که آنها انجام می‌دهند درست است یا نه‌. در هر صورت من در جریان انجام این کار نیستم و نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند در سال 86 هم می‌خواستم وارد این قضیه شوم اما به دلیل آنکه تذکراتم را گوش نمی‌دادند و نمی‌پذیرفتند، کنار کشیدم‌. هرکس درباره این برج هر راهنمایی بخواهد در خدمتش هستم و هر اطلاعاتی که دارم در اختیارش می‌گذارم و استفاده آن به عهده خودشان است‌. من نه ناظر هستم و نه مجری‌. 

وی ادامه می‌دهد: مرمتی که سال 86 صورت گرفت، بسیار اشتباه و آزاردهنده بود و آنچه به جایی نرسد، فریاد است‌. 

حقیقی می‌گوید: این برج تا 100 سال دیگر هم پایدار است، چون سازه آن فوق‌العاده قوی است اما قطعا باید از آن نگهداری شود و آن را مرمت و بازسازی کنند‌. اگر به هر سازه‌ای نرسیم، خراب خواهد شد‌. این ساختمان 400 سال ایستایی دارد اما برای آنکه پایدار بماند، باید از آن نگهداری شود‌. بسیاری برای ساخت این برج زحمت کشیده‌اند و همین طور که به اطراف برج نگاه می‌کنم، چهره تک‌تک آنها جلوی چشمم است، دوستان دیگری هم به اندازه من برای ساخت این برج زحمت کشیده‌اند‌. 

مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساختش گفته مرمت بدنه و محوطه لازم و ملزوم هم هستند، اما آنچه از روند تعمیرات برج دیده می‌شود تنها تعمیر محوطه است نه بدنه‌! از طرفی گفته شده مرمت آن تا 22 بهمن تمام خواهد شد، اما با توجه به اینکه بارندگی‌های فصل پاییز می‌تواند روند مرمت را کند کند، به نظر می‌رسد باید در مرمت جدید سرعت عمل جدی‌تری صورت گیرد تا شاهد دوباره چکه کردن آب به داخل نماد تهران و عمیق‌تر شدن ترک‌ها و شکاف‌ها نباشیم‌.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها