مقامهاي امريكايي مسوول در پرونده فولكس واگن، اين شركت خودروسازي را به تقلبهاي گستردهتر متهم كردند. به گفته مسوولان تحقيق اين پرونده، شركت فولكس واگن در توليد خودروهاي مجلل پورشه و آئودي، بهويژه مدلهاي طراحي شده براي سالهاي 2014 تا 2016 ميلادي نيز تقلب كرده است.
به گزارش رويترز، اگرچه مقامات فولكس واگن با انتشار اطلاعيهيي اتهامات جديد را رد كردهاند اما به گفته مسوولان آژانس حفاظت از محيطزيست امريكا، خودروهاي گرانقيمت مانند پورشه و انواع آئودي نيز به نرمافزاري تقلبي مجهز شدهاند كه مراحل معاينه فني و آلودگي محيطزيست را بدون نشان دادن ايراد طي كنند. تاكنون اين تحقيقات شامل موتورهاي ديزلي با حجم دو ليتر و مدلهاي معمولي ساخت فولكس واگن ميشد.
در گزارش آژانس حفاظت از محيطزيست امريكا آمده است، بيش از 10هزار خودرو طي دو سال گذشته از مدلهاي مختلف اين نوع خودروها مجهز به موتورهاي سه ليتري با اين نرمافزار تقلبي وارد بازار شدهاند. بنا بر اعلام آژانس حفاظت از محيط زيست امريكا، اينبار خودروهاي با حجم موتور بالا هدف تحقيقات قرار گرفتهاند. اين آژانس به فولكس واگن اطلاع داده كه تحقيقاتش را به خودروهاي پورشه، آئودي و خودروهاي ديزل 6سيلندري با حجم موتور سه ليتر اين شركت كه مربوط به سالهاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ميشوند گسترش داده است.
فولكس واگن در ماه سپتامبر اذعان كرد كه نرمافزاري را با عنوان ابزارهاي مقابله، در ۱۱ميليون خودرو ديزلي ساخت خود در سراسر جهان تعبيه كرده بود تا مراحل معاينه فني را بدون نشان دادن ايراد طي كنند. فولكس واگن پيشتر گفته بود كه فرار از معاينه فني، براي خودروهاي چهار سليندر بوده است ولي درباره خودروهاي با حجم بالاي موتور سكوت كرده بود. فريبكاري تازه اين شركت شامل ۱۰ هزار خودرو از جمله مدلهاي طوارق ۲۰۱۴، پورشه كاين و آئودي «A6» كواترو مدل ۲۰۱۶، كواترو «A7»، «A8» و «Q۵» ميشود.
آژانس حفاظت از محيطزيست امريكا ميگويد كار نرمافزار تعبيه شده در خودروهاي فولكس واگن، بهگونهيي بود كه خودرو هنگام معاينه فني عملكرد متفاوتي نسبت به زماني كه در جاده حركت ميكرد داشت. بهگفته اين آژانس، عملكرد اين نرمافزار موجب ميشد تا در زمان انجام معاينه فني خودرو، ميزان اكسيد نيتروژن تا ۹برابر پايين نشان داده شود. در نوبت قبلي كشف فريبكاري فولكس واگن، ۵۰۰ هزار خودرو در امريكا شامل هشدار آژانس حفاظت از محيط زيست شدند. فولكس واگن با جريمهيي ۳۷هزار و ۵۰۰ دلاري به ازاي هر خودرو روبهرو است كه بدان معني است ۳۷۵ميليون دلار به جريمههاي ديگر چند ميليارد دلاري اين شركت اضافه خواهد شد.
چالشهاي بيپايان فولكس واگن
خودروسازان در حال مبارزه با شرايط سخت بازار اقتصاد چين و روسيه هستند درحالي كه فولكس واگن مشكل ديگري هم دارد. فولكس واگن به دليل رسواييهاي اخير لقب بهترين شركت خودروسازي جهان را به تويوتا واگذار كرده است. به گزارش آسوشيتدپرس، تويوتا در مقايسه با فروش 7.43ميليون خودرو فولكس واگن از اول سال۲۰۱۵ ميلادي تا ماه سپتامبر، 7.49ميليون خودرو فروخته است. فولكس واگن در نيمه دوم از تويوتا جلو زد ولي از موقعيت مقام اول فقط سه ماه توانست لذت ببرد. همچنين از وقتي كه كلاهبرداري اين شركت برملا شد به روساي آن اجبار شده كه فروش مدلهاي ديزل را متوقف كنند. اين خبر به نسبت دير اتفاق افتاد كه بر فروش ماه سپتامبر تاثير بگذارد ولي با بيرون آوردن چندين مدل خودرو از نمايشگاهها در آخر ماه تويوتا توانست از فولكس واگن جلو بزند. گفته شده، پنج عدد برند اين شركت براساس اين جنجالها موقعيت خود را از دست دادند. اين اتفاق بدين معناست كه باخت بزرگي براي صاحب سهام مانند پورشه صورت گرفته است.
ازسوي ديگر، رسوايي مربوط به تعبيه نرمافزارهاي مختلكننده تستهاي ميزان آلايندگي هوا در خودروهاي گازوئيلي ساخت فولكس واگن موجب شده اين شركت سهم و نفوذ خود در بازار خودرو اروپا را تا حدي از دست بدهد. به گزارش يورونيوز، اين رسوايي حتي آينده بازار خودروهاي داراي سوخت گازوئيلي را با خطر مواجه كرده است.
براساس آمارها سهم شركت فولكس واگن از بازار خودرو در اروپا پس از افتي نسبي در ماه مارس سال جاري مجددا افزايش پيدا كرد. اما بحران در اين شركت سهم آن را از بازار به رقم 23.3 درصد در ماه سپتامبر تنزل داد. اين رسوايي همچنين تاثير منفي روي ميزان اعتماد سرمايهگذاران به اوضاع اقتصادي آلمان در ماه اكتبر سال جاري داشته است.
اگرچه آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، هرگونه تاثير رسوايي فولكس واگن بر اقتصاد آلمان و نفوذ اين كشور در اتحاديه اروپا را رد كرده است اما آمار و ارقام از داستان ديگري حكايت دارند. به گزارش كارشناسان اقتصادي، رسواييهاي اخير فولكس واگن تاثير مخربي روي صنعت خودروسازي آلمان خواهد داشت كه 17.9درصد صادرات آن، معادل يك هزار و ۱۰۰ميليارد يورو از اين بخش تامين ميشود. بدينترتيب تحقيقات موسسه آلماني «زداي وي» (ZEW) نشان ميدهد افت ميزان اعتماد سرمايهگذاران به امور اقتصادي آلمان بيشتر از پيشبينيها بوده و بهرقم 1.9 واحد رسيده است. اين ميزان از افت در مقايسه با ماه سپتامبر 10.2واحد ارزيابي شده است. كندي روند رشد اقتصادي قدرتهاي نوظهور اقتصادي و در نتيجه كاهش سطح مبادلات تجاري بازرگاني اين كشورها با آلمان عامل تعيينكننده ديگري براي كاهش اعتماد سرمايهگذاران معرفي شده است.