کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دستکاری بازار ارز توسط بانک‌ها


کد خبر : ۱۶۸۴۳سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳:۴۷۱۹۳۶ بازدید

ما هم مثل بقیه به بازار می‌آییم و غافلگیر می‌شویم! نوسان‌های عجیب در ساعت کاری بانک‌هاست ...

درست در شرایطی که بازار، ماه‌های سوگواری محرم و صفر را پشت سر می‌گذارد، انتظار زیادی برای رونق بازار نمی‌رود. به گفته صراف‌ها، بازار ارز هم همواره در این ایام از این شرایط مستثنی نیست و مطابق عرف هر ساله، خلوت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. حال با وجود این رکود و آرامش، دلار چند روزی است که به طرز عجیب و غافلگیرکننده‌ای، دوباره در مسیر رکوردسازی حرکت کرده است. رشد قیمت در روزهای اخیر باعث شده تا دلار قیمت٣٥٠٠ تومان را بار دیگر رد کند و در این رکوردشکنی، دیروز نوسان کم‌سابقه ١٠٣ تومانی را به ثبت رساند. این نوسان عجیب در کمترین زمان ممکن، دوباره پای دلالان را به میان کشید و در یک روز بارانی ساعات شلوغ و پررفت‌وآمدی برای سبزه‌میدان و خیابان فردوسی تهران رقم زد.

نوسان شدید تا ساعت 3 بعدازظهر

ظهر دیروز قیمت دلار تا مرز ٣‌هزار و ٥٠٠ تومان رفت و برگشت! حوالی ساعت ١١ تا ١٢ ظهر دیروز هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار تهران با قیمت ٣‌هزار و ٤٩٨ تومان خرید و فروش شد. این موضوع درحالی رخ داد که صرافی‌ها آخرین قیمت روز قبل خود را با نرخ ٣‌هزار و ٣٩٥ تومان بسته بودند، اما نوسان کم‌سابقه ١٠٣ تومانی قیمت دلار در یک روز، دوباره خبرساز شد. اوج‌گیری قیمت دلار که از ساعت ١١ ظهر دیروز شروع شده بود تا قبل از ساعت ١٥ ادامه داشت و نرخ‌ها را بین ٣‌هزار و ٤٩٨ تا ٣‌هزار و ٤٩٠ جابه‌جا کرد.
به گفته برخی حاضران در سبزه‌میدان، این ساعات طولانی اوج‌گیری قیمت دلار، بر تعداد دلالان افزود و معاملات با حساسیت بیشتری دنبال شد اما تنها اندکی پس از گذشت ساعت ١٥ دیروز قیمت‌ها به یکباره سقوط نسبتا تندی را تجربه کرد و با ریزش ٣٣ تومانی به زیر ٣‌هزار و ٤٦٠ تومان رسید.ریزش قیمت دلار تا پایان ساعات اداری ادامه‌دار شده و نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی را به کمتر از آخرین نرخ روز گذشته آن یعنی ٣‌هزار و ٣٩٥ تومان رساند. این شرایط پیش‌بینی‌نشده و غافلگیر‌کننده حالا بسیاری از فعالان بازار ارز را نیز گیج کرده است و بیشتر آنها در گفت‌وگو با «شهروند» وضع فعلی بازار را کاذب و مصنوعی توصیف کرده و معتقدند بانک‌ها متهم ردیف اول دستکاری در بازار به نظر می‌رسند.

ما هم نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ داد!

کیانی، فعال بازار ارز درباره روند پیش‌بینی‌نشده قیمت دلار در روزهای اخیر به «شهروند» توضیح می‌دهد: واقعا بیشتر صرافان نمی‌دانند دارد چه اتفاقی در بازار می‌افتد و این جریان خارج از اختیار و شرایط طبیعی بازار است. زیرا در شرایط فعلی هیچ‌کدام از عوامل عرضه و تقاضا تغییر خاص و تاثیرگذاری نداشته است و ما هم مثل بقیه مردم عادی صبح به بازار می‌آییم و می‌بینیم یک اتفاق عجیب افتاد!

بانک‌ها بازار را دستکاری می‌کنند

صراف دیگری که در حوالی میدان فردوسی مشغول به کار است نیز در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: ما هم گیج شده‌ایم! در شرایط فعلی بازار ماه‌های عزاداری را پشت سر می‌گذارد و میزان تقاضای سالیانه به کمترین حد خود می‌رسد اما این‌که دلار به یکباره گران می‌شود، رخداد عجیبی است که فعالان بازار هم از آن سر درنمی‌آورند. او ادامه می‌دهد: آن سوی تقاضا، یعنی عرضه هم تغییر محسوسی نداشته است اما تمام تحلیل ما از این وضع این است که بازار شرایط مصنوعی از لحاظ قیمت دارد و نرخ‌ها  واقعی نیست. این فعال بازار ارز همچنین تاکید می‌کند: تصور بر این است که بانک‌ها، در نرخ‌ها دستکاری می‌کنند زیرا اگر دقت کنید تمام نوساناتی که در روزهای اخیر تجربه شده است، درست در ساعات اداری رخ می‌دهد و تا قبل از ساعت ١٦ که ساعت پایانی کار بانک‌هاست، نرخ دلار به حالت عادی برمی‌گردد و تا انتهای کار بازار ارز ثبات نسبی خود را حفظ می‌کند.

شرایط بازار کاذب است

عظیمی دیگر فعال بازار ارز نیز با تایید ادعای همکاران خود به «شهروند» می‌گوید: بانک‌های عامل عرضه، دلار را تنها به صرافی‌های مورد نظر و آشنایان خود تزریق می‌کنند و آنها هستند که قیمت‌های روزانه را رقم می‌زنند، سایر صرافی‌ها نیز مانند بقیه مردم با قیمت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که دخالتی در آن ندارند و تصمیم می‌گیرند معامله انجام دهند یا خیر؟ او در ادامه تاکید می‌کند: شرایط فعلی حاکم بر بازار ارز شرایط کاذبی است، بنابراین بیشتر صرافی‌ها معاملات کلان انجام نمی‌دهند زیرا در این وضع که قیمت‌ها غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده است، ریسک معاملات به‌شدت افزایش پیدا کرده است. بنابراین فعالان بازار در حدی معامله می‌کنند که بتوانند با خرید و فروش‌های بعدی ریسک قیمت روزانه را پوشش دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها