هرچند در سال های گذشته با توجه به محوریت داشتن آزادراههای دولتی، رقم عوارض چندان به چشم نمیآمد، اما رفته رفته با اضافه شدن تعداد این آزادراهها که بهرهبرداری جز دولت دارد، نرخ عوارض در بعضی نقاط بسیار بالا رفت. در طول این مدت هرچند دولت تلاش کرد در مقابل درخواست ها برای افزایش نرخ آزادراهها ایستادگی کند اما سرانجام چند ماه قبل نرخ های جدید ابلاغ شد و هزینه استفاده از آزادراهها بالا رفت.
در این بین وضعیت در آزادراه تازه تاسیسی مانند قم – گرمسار تا حدی پیش رفت که هزینه عبور یک کامیون از آن به ۵۰ هزار تومان رسید. رقمی که باعث شد بسیاری از راننده ها ترجیح دهند از همان مسیر قدیم استفاده کنند.
با وجود نارضایتی مردم از این نرخ ها اما به نظر می رسد رییس سازمان راهداری نسبت به بالا بودن نرخ عوارض نظر دیگری دارد. کشاورزیان گفته” محاسبات انجام شده برای تعیین عوارض این آزادراه در معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری اینگونه بود که نرخ این عوارض باید گرانتر باشد.”
این گرانی حتی شامل آزادراه قم به گرمسار نیز می شود؛ تا جایی که وی گفته ” نرخ عوارض برای کامیونها ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که ما در محاسباتمان به عدد ۶۰ هزار تومان رسیدیم، ولی با توجه به محدویتهایی که وجود داشت این نرخها ابلاغ شد. “