کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز چهارمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + جزئیات


کد خبر : ۱۶۷۴۸شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۴۷۵۱۹۶ بازدید

چهارمین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی امروز،ساعت 9 صبح بعد از 26 روز وقفه به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی آغاز می شود.
 امروز (شنبه) 9 آبان چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس نفتی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی و از ساعت 9 صبح آغاز می شود.

بنابراین گزارش قاضی صلواتی ،قاضی رسیدگی کننده به پرونده در پایان جلسه سوم دادگاه با درخواست استمهال وکلای پرونده که به منظور قرائت دقیق تر پرونده درخواست شده بود ، موافقت کرده و دادگاه بعد از 26 روز وقفه پر حاشیه ،امروز برگزار می شود.

گفتنی است به گفته صادقی قهرودی وکیل شرکت نفت در جلسه امروز بایستی روال دادرسی شروع شود و شکات عدله خود را ارائه دهند. 

در این پرونده شرکت نفت شاکی اصلی و بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و موسسه مالی و اعتباری توسعه دیگر شکات هستند که طی روال بعد از قرائت کیفرخواست شاکات باید لوایح خود را ارائه دهد و بعد از آن زمان پاسخگویی متهم به شکات می‌رسد .

شایان ذکر است در سه جلسه قبلی دادگاه که به ترتیب در تاریخ 11،12 و13 مهر ماه برگزار شد کیفر خواست 237 صفحه ای سه متهم پرونده توسط نماینده دادستانی قرائت شد.

براساس کیفر خواست قرائت شده متهم ردیف اول (ب ز) به افساد فی الارض ، افتتاح حساب‌های متعدد با تغییر شماره شناسنامه و نام پدر، مشارکت در اخلال نظام ارزی، جعل 24 فقره اسناد بانکی، پول شویی، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت و نشر اکاذیب متهم شده است.

متهم ردیف دوم پرونده (م- ش ) به اتهامات افساد نفتی افساد فی‌الارض، مشارکت درکلاهبرداری، مشارکت در پول شویی راهی دادگاه شده است.

همچنین اتهامات متهم ردیف سوم( ح- ف ) افساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری از شرکتHK ،  مشارکت درکلاهبرداری از تأمین اجتماعی و مشارکت در پولشویی عنوان شده است.

gy0fw32sprwjdsnilh46.jpg
 
«باب ز» پای کدام یکی از 200مطلع را به دادگاه می کشاند؟ 
 
وکلای متهم برای بار دوم تقاضای استمهال کردند تا بتوانند پرونده را دقیق تر مطالعه کنند با بررسی جوانب امر و جلوگیری از تضییع حقوق متهم و اختیارات با تقاضای استمهال موافق می شود. 
 
بنا به گفته معاون دادستان تهران،شعبه بازپرسی بیش از 40 نوبت متهم را مورد بازرسی قرار داد و 200 فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند حال باید منتظر ماند و دید در جلسه چهارم رسیدگی به اتهامات «ب ز» پای چند نفر از این 200مطلع به دادگاه کشیده می شود و متهم نام  کسی را در دادگاه می برد؟! 


*ورود وکیل متهم نفتی به دادگاه(08:00)
 
وکیل متهم نفتی برای دفاع از موکل خود وارد دادگاه انقلاب شد.
 
البته کوهپایه زاده پیش از ورود به دادگاه گفت: موکلم امروز دفاع 200 صفحه ای خود را ارائه می دهد.
 
ورود متهم نفتی به دادگاه(ساعت 09:00)
 
متهم نفتی (بابک زنجانی) با تدابیر امنیتی وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شد.


kwgrbwpe3ts620sfto.jpg
 

مشروح جلسه دادگاه  متهم نفتی
 
چهارمین جلسه دادگاه ساعت 9 صبح و پس از قرائت قرآن به صورت رسمی آغاز شد و قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: با توجه به قرائت کیفرخواست در 3 جلسه اول، از متهم ردیف اول این پرونده خواسته می‌شود تا در جایگاه قرار گیرد.
 
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اتهام شما براساس کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشدید و رهبری یک شبکه سازمان یافته، جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول و پولشویی با علم موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام، کلاهبرداری از وزارت نفت، پولشویی 1967 میلیون یورویی و نشر اکاذیب است، هر دفاعی دارید بفرمایید.
 
در این لحظه متهم ضمن قرار گرفتن در جایگاه با قرائت بخشی از زیارت عاشورا صحبت خود را آغاز کرد.
 
وی افزود: دفاعیات من شامل یک مقدمه کوتاه و 2 بخش است که بخش اول خلاصه عملکرد من و چند تذکر به طرفین دعواست و در بخش دوم به صورت علمی و منطقی دفاع خود را ارائه می‌دهم تا به لطف خدا و آقا امام زمان این اتهامات را از پیش روی خود بردارم.
 
متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: با وجود بسته بودن دست‌هایم و نداشتن ارتباط با بیرون و لطفی که شما کردید و اجازه دادید 2 فکس به وکلای خارجی بزنم، مبلغ 1968 میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK از طریق یک بانک معتبر تقدیم می‌شود البته چون رقم زیاد بوده 4 نفر باید امضاء می‌کردند که 2 نفر امضاء کرده‌اند و 2 نفر دیگر هم پس از تعطیلات روز شنبه و یکشنبه امضاء می‌کنند و موضوع حل خواهد شد.
 
وی ادامه داد: نزدیک به 2 سال است بازداشت هستم و در انفرادی به سر می‌برم و 3 هزار صفحه نامه شماره شده تقدیم کردم.
 
وی افزود: دولت تدبیر و امید افکار عمومی را برای اثبات درست بودن خود به میدان کشیده در حالیکه کار اقتصادی کار احساسی نیست، اینکه یک دولت یا شخصیت چند صباحی دارای قدرت شود و بخواهد از طریق امکاناتی که دارد دیگران را زیر سوال ببرد درست نیست.
 
در این لحظه قاضی تذکر دوم را به متهم نفتی می‌دهد و می‌گوید شما اجازه توهین به دولت جمهوری اسلامی را ندارید، پرونده شما یک پرونده قضایی است و به هیچ وجه بحث را سیاسی نکنید.
 
ب-ز خطاب به قاضی گفت: هر روز دارند به من توهین می‌کند و کسی به آنها حرف نمی‌زند.
 
قاضی گفت: با منطق از خودت دفاع کن.
 
متهم نفتی گفت: من 2 سال است حرف‌های نادرست، دروغ و تهمت شنیدم و سکوت کردم، حرف‌هایی زده شد که فقط باید قاضی می‌دانست اما رسانه‌ای شد، جایزه تعیین می‌کردند که من بازداشت شوم، رکوردار کلاهبرداری دنیا شدم، تهدید به کشته شدن در زندان شدم و هر روز یک روشنفکر علیه من مقاله نوشت و شاید فقط رعایت قانون برای من بود و دیگران معصوم بودند.
 
ب-ز با اشاره به کمیته پیگیری پرونده خود گفت: برخی هم به اسم کمیته پیگیری پرونده من خود را مهم جلوه می‌دهند، مطالب نادرستی گفتند در حالیکه آگاهی نداشتند، حتی یکی از آنها با این شیوه بدهی معوق خود را به تأخیر انداخت و این در حالی بود که این افراد کسانی بودند که حتی اجازه ورود به دادسرا هم نداشتند.
 
متهم خطاب به قاضی گفت: قربان من به هیچ گروه، حزب و شخصی متصل نیستم، نه رشوه دادم و نه باج و بعضاً مورد زورگیری قرار گرفتم و سکوت کردم، آنچه من را متمایز کرده این است که با علم روز پیشرفته‌ام و یک تاجر حرفه‌ای و آگاه به امور هستم بنابراین از عملکرد خود دفاع می‌کنم و مسئولیت کارهای خود را گردن می‌گیرم، چرا که فعالیت اقتصادی من شفاف است.
ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در آغاز دفاعیات خود اظهار داشت: درخصوص تشکیل پرونده و شکایت وزارت نفت باید بگویم که وزارت نفت محموله نفت‌هایی را به شرکت HK داده و HK آنها را پیش‌فروش کرده و وجه آن را در حساب مشخص ریخته، بعد از مدتی شرکت خارجی تحریم و بانک هم تحریم می‌شود و با این تحریم‌ها وجوه خارجی محسوب می‌شود.
 
وی افزود: با عوض شدن دولت، وزیر نفت جدید بخاطر اینکه دستوری مدیریت شده برای اقدامات سیاسی و برخورد با منتقدان خود داشت اعلام می‌دارد تحریم‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارد و با سر و صدای ایجاد سیاه‌نمایی از قوه قضاییه کمک می‌خواهد.
 
متهم نفتی ادامه داد: وزیر نفت جدید با بیان اینکه معلوم نیست من پول‌های خود را از کجا آوردم جو سازی می‌کند و متاسفانه دادسرا هم فریب این اشخاص را می‌خورد و اقدامات من اخلال در نظام اقتصادی با علم ضربه زدن به نظام عنوان می‌شود.
 
ب-ز تصریح کرد: دادسرا در 240 صفحه به دلیل ابهام در منشأ، تلاش کرده عملیات بانک را صوری و جعل نشان دهد که این یک زورگویی است.
 
وی ادامه داد: دادستان باید بداند فریب این اشخاص را خورده، من به درستی دادستان ایمان دارم و مطمئن هستم چون اطلاعات غلط به او داده‌اند، فریب خورده است.
 
ساعت 9:20 دقیقه و در ادامه اظهارات متهم نفتی قاضی خطاب به ب-ز گفت: شما حق توهین کردن به کسی را ندارید.
 
ب-ز گفت: من توهین نکردم، حرف عادی می‌زنم.
 
وی ادامه داد: آقایان می‌فرمایند با هوچی‌گری نمی‌شود پول مردم را خورد آیا با تهمت به رسانه‌ها و برخی کارمندان وزارت نفت می‌شود این پول‌ها را خورد؟
 
وی با بیان اینکه کارشناسی‌ها نیز ایراد دارد، اعتراض ما به سبک کارشناس نیست ما حرفمان این است چون بانک مرکزی مرتبط با دولت است هدایت شده کار می‌کند، طریقه سوال‌ها اشتباه بوده و جواب‌های دریافتی هم طبیعتاً اشتباه است.
 
این متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به نامه 3 وزیر و رئیس کل بانک مرکزی گفت: نماینده دادستان درخواست داشته است که در رابطه با این نامه از ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری استعلام گرفته شود، این در حالی است که نامه مذکور اصلاً ربطی به این ستاد ندارد چرا که این نامه تصمیم هیأت اقتصادی بوده است.
 
وی ادامه داد: آقایان در وزارت نفت و بانک مرکزی مدام ژست‌هایی را نزد رسانه‌ها می‌گیرند و می‌گویند ما آماده دریافت مطالبات هستیم، این ژست‌ها سیاسی است و اینکه می‌گویند در هر کشوری بانک دارند و می‌توانند مطالبات را وصول کنند یک دروغ است، چرا که اگر یک چنین توانایی وجود داشت پول‌های نفتی را وصول می‌کردید، بنابراین این ژست‌ها را برای کسی بگیرید که کشور را نمی‌شناسد نه من که کل دنیا دور زده‌ام.
 
وی افزود: وزارت نفت خیلی زور بزند یک شرکت در خارج از کشور باز می‌کند که توانایی وصول آن هم چندان بالا نخواهد بود. اینکه می‌گویند زنجانی چند بار حرف زده و بازی کرده و کاری انجام نداده، زیاده‌روی است، می‌خواهند من حساب ویژه‌ای برایشان باز کنم و برایشان پول بریزم. آیا وظیفه من است برای شما حساب باز کنم و اگر نشود باید مرا به بازی متهم کنید؟
 
متهم نفتی ادامه داد: به نظر من وقتی یک مرد حرف می‌زند باید به حرف خود عمل کند حالا چه وزیر باشد چه یک فرد عادی.
متهم نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: وقتی می‌گویند من 30 میلیارد پول گرفته‌ام همه باور می‌کنند اما وقتی می‌گویند فلان مبلغ پرداخت کرده‌ام حتی اسناد و مدارک را هم زیر سوال می‌برند، من اگر قصد کلاهبرداری داشتم با وجود امکاناتی که در خارج از کشور داشتم چرا باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری می‌کردم؟ در مسیر کار کارشناسی از آبدارچی و تایپیست کمک گرفتم، کسانی که حتی کار خود را به زور انجام می‌دهند.
 
وی افزود: ما در این کیفرخواست به غیر از فقر علمی و کارشناسانه با تغییر واژه‌ها مواجه هستیم، من 2 سال است با اعمال شاقه در زندان هستم.
 
در این لحظه قاضی با نشان دادن تعدادی پرونده خطاب به متهم گفت: اینها یک دهم از نامه‌هایی است که برای دادگاه فرستاده‌ای، آنوقت اعمال شاقه؟ ما به وقتش از امکاناتی که در اختیار شما قرار گرفته حرف خواهیم زد.
 
ب-ز در پاسخ گفت: شما را هم اگر در یک توالت نگه داشته می‌داشتند.... (ب-ز در این لحظه سکوت کرد)
 
وی افزود: تحریم شدن من توسط خزانه‌داری آمریکا، اروپا و انگلستان به خاطر خدمات من به جمهوری اسلامی بود، این کیفرخواست دارای ایرادات زیادی است و اصلاً صورت مسئله ندارد، بازپرس به جای بازجویی از من به حرفهای دیگران توجه کرده، کمتر از 40 بار از من بازجویی کرده‌اند که 20 بار آن پشت درب سلول همان جای خوبی که می‌گویید بوده و برگه آوردند تا پر کنم، با کاری که کرده‌اند نه در ایران جا دارم و نه در خارج از کشور.
 
در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: شما علیه هر شخص حقیقی یا حقوقی با هر پست و مقامی شکایت دارید می‌توانید از طریق وکلا شکیات خود را مطرح کنید.
 
وی از ملاقاتی که در تاریخ 2 بهمن‌ماه سال 92 با معاون اول قوه قضاییه و دادستان تهران داشت سخن گفت و افزود: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و جعفری دولت‌آبادی در همین سلول چند متری که یک گوشه‌اش توالت و یک گوشه‌اش تخت است به دیدن من آمدند و با من صحبت کردند و گفتند که «به نحوی این تسویه‌حساب‌ها را انجام بده و این سر و صداها را بخوابان». متأسفانه وزارت نفت به کارمندان خود هم رحم نمی‌کند و ناآگاهی های خود را به گردن آقای (ج) انداخته.
 
وی ادامه داد: من در عملکرد خود تخلفی ندارم ، یک متخلف که اینهمه همکاری انجام نمی‌دهد، همه تخلفات مربوط به وزارت نفت است و طبیعتاً کسی که بلد نیست کار کند سرش کلاه می‌رود.
 
ساعت 10:30 دقیقه متهم مجدداً خطاب به قاضی گفت: قربان خسته نشدید؟
 
قاضی گفت: نه، خودت خسته شدی؟ که متهم پاسخ منفی داد.
 
متهم در ادامه گفت: 4 وزیر موقع پرداخت یارانه دل‌درد می‌گیرند.
 
قاضی گفت: توهین نکنید


ibsr3zkz97eg9dx0ns2x.jpg
 

متهم گفت: دل‌درد که توهین نیست
 
ب ز در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: دادسرای ایران صلاحیت بررسی وجوه بانک مالزی را ندارد و اصلاً به دادسرا ربطی ندارد آن بانک پول خود را از کجا آورده است. از طرف دیگر عملیات یک بانک در مالزی چه ارتباطی به اخلال در نظام اقتصادی ایران دارد؟
 
وی افزود: متأسفانه با دادن آدرس‌های غلط به بازپرس او را فریب دادند. هیچ کس تاکنون در دنیا این همه خلاف را نفهمیده بود و فقط اینها نخبه اقتصادی در آمدند و فهمیدند.
 
ب ز تصریح کرد: اگر موضوع وصول پول نفت است چرا وزیر نفت مبلغ 5.8 میلیارد یورو نفتی را که به یک شخص عادی فروخته وصول نمی‌کند. این شخص کسی است که حتی یک خودرو ندارد و سالها پیش از من مبلغی را به صورت قرض گرفته بود این فردی که هیچ اعتباری ندارد آدم امنی است اما من که اعتبار بین‌المللی دارم ناامن شده‌ام.
 
وی تأکید کرد: موضوع وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است. وزیر نفت این موضوع را برای تسویه حساب سیاسی و انجام کارهای حزبی راه انداخته است.
 
در ادامه دادگاه قاضی صلواتی به متهم تذکر داد که شما حق توهین به شخصی را ندارید و اگر قرار است اسم شخصی برده شود در یک جلسه با حضور آن شخص موضوعات بررسی می‌شود که متهم در پاسخ به قاضی گفت: من توهین نکردم.
 
جلسه دادگاه در ساعت 11:45 به پایان رسید و قاضی صلواتی جلسه بعدی رسیدگی فردا یکشنبه 10 آبان ماه ساعت 08:30 اعلام کرد.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها