کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اگر صددرصد قیمت خودرو را هم وام بدهند، فایده ای ندارد


کد خبر : ۱۶۴۳۲دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳:۲۸۱۶۰۰۸ بازدید

زمانی که حرکت جمعی مردم برای مقابله با ناکارآمدی مدیران صنعت خودرو راه افتاد، کسی آن را جدی نگرفت و حتی بسیاری از مدیران خودروسازی ...
اگر صددرصد قیمت خودرو را هم وام بدهند، فایده ای ندارداگر صددرصد قیمت خودرو را هم وام بدهند، فایده ای ندارد

زمانی که حرکت جمعی مردم برای مقابله با ناکارآمدی مدیران صنعت خودرو راه افتاد، کسی آن را جدی نگرفت و حتی بسیاری از مدیران خودروسازی، نه تنها این حرکت مردمی را قبول نداشتند، بلکه با اظهارنظرهایی، حتی مردم را تهدید به افزایش قیمت نیز کردند، ولی رفته رفته و با جدی شدن رکود در بازار خودرو، خودروسازی ها اندکی از مواضع خود کوتاه آمدند.

به گزارش تابناک، البته هیچگاه خودروسازی ها قیمت های خود را کاهش ندادند؛ حتی برای بالا رفتن کیفیت خودرو های تولیدی خود نیز کار چندانی نکردند، اما تسهیلاتی را برای خریداران فراهم کردند که شاید باید این اقدامات در سه دهه گذشته انجام می شد.

با این حال حرکت مردمی باعث شد تا خودروسازی اندکی هزینه ها را برای خود بالا ببرند تا شاید بتواند بخشی از بازار را همچنان در دست داشته باشند، ولی این اقدامات بسیار پایین تر از انتظارات مردم بود و همچنان استقبالی برای خرید در بازار ایجاد نکرد.

بنا بر این گزارش، با لابی های صورت گرفته از سوی خودروسازی ها و همچنین حمایت های دولتی، بانک ها به کمک این غول های جاده مخصوص آمدند و که در نهایت به افزایش وام خودرو از 7 میلیون تومان به سقف 15 میلیون تومان منجر شد، اما این حربه نیز در بازار بی رمق خودرو تأثیر گذار نبود و خودرو داخلی همچنان به دنبال مشتری می گشت.

روز گذشته دولت که همیشه نشان داده در کنار خودروسازی هاست، آخرین تیر خود را در تاریکی برای کمک به خودروسازان شلیک کرد و بانک مرکزی نیز اعلام کرد، از ابتدای آبان ماه خریداران می توانند 80 درصد از قیمت خودرو و تا سقف 25 میلیون را برای خرید خودرو وام دریافت کنند.

این اقدام دولت جان تازه ای به خودروسازی ها داده است. زیرا در شرایطی که بازار خود را برای کاهش قیمت آماده کرده و زمزمه های خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو قوت یافته بود، مانند آب سردی بود که بر بازار داغ بحث خودرو ریخته شد.

با این حال کارشناسان بر این باور هستند، شاید دولت برای اندکی، بتواند خودروسازی را از بحران خارج کند، ولی با توجه به عوض شدن شرایط سیاسی کشور هنوز خریداران در انتظار کاهش قیمت ها خواهند ماند، و تا زمانی که خودروسازی ها اقدام محسوسی انجام نداده  باشند، موفق به بازگشت به بازار نخواهند بود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: نگاه حمایتی به تولید ملی نگاه مثبتی است، اما این باید در مورد سایر محصولات هم نمود داشته باشد، صرفا صنعت خودرو که از قدرت لابی گری بیشتری برخوردار است، نباید از همه امکانات حاکمیتی برخوردار باشد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: این اقدام دولت باعث خواهد شد تا تولید کننده های خودرو، باز هم با هر قیمتی که می خواهند اجناس خود را به مردم بفروشند، در حالی که نه در کیفیت آن اتفاقی رخ خواهد داد و نه ایمنی آن افزایش پیدا می کند؛ بنابراین، با این وضعیت وام 100 درصدی هم خودروسازان را نجات نخواهد داد.

وی گفت: این وام دادن ها نقیصه ها و اشکالات اساسی که در این صنعت وجود دارد، رفع نخواهد کرد و طبق روال سال های گذشته، این را به خودروسازی ها القا خواهد کرد که هر جا گیر افتاند، دولت به داد آنها خواهد رسید و این یقین را خواهد داد که هر جا به مشکلی برخورد کردند از همین راه های دولت و این کمک های مستقیم حاکمیتی، بازار خود را پر رونق کنند.

این نماینده مجلس گفت: امیدوار هستم با کمک به تولید ملی، که به سیر قسمت ها نیز تسری پیدا کند. باید دید تولید کننده های دیگری که قدرت لابی گری آنچنانی ندارند و صدای آنها به اندازه خودروسازها بلند نیست، نیز توجه می شود؟ امروز من به صراحت اعلام می کنم که بخش کشاورزی ما که بیش از 400 هزار نفر هستند به شدت در حال ضرر دادن هستند، اگر دولت به فکر بیکاری و به فکر تولید ملی است، به فکر این 400 هزار نفری باشند که مستقیم از تولیدات کشاورزی ارتزاق می کنند.

این عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان اینکه این اقدام دولت، بار دیگر باعث بهره بردن خودروسازی ها برای افزایش قیمت خواهد شد، گفت: این اقدام فشاری که از نخریدن خودرو بر روی خودروسازی ها بود و باعث کاهش تقاضا شده بود، باعث تحریک تقاضا خواهد شد و شاید برای مدتی تقاضا را بالا ببرد و باعث شود خودروسازی ها بخواهند از این فضا برای افزایش قیمت استفاده کنند.

این نماینده گفت: این اقدامات دولت مانند یک مسکن عمل می کند و ممکن است در کوتاه مدت اندکی تقاضا را برای خرید بالا ببرد؛ اما در نهایت مردم بیش از آنکه از قیمت ها ناراضی باشند، از کیفیت خودرو گلایه دارند. بسیاری از مردم شاید هنوز اقدام به خرید نکنند. مردم منتظر کاهش قیمت و افزایش کیفیت هستند، و این حربه دولت فقط مدرن شدن و به روز شدن خودروسازی ها را عقب می اندازد و هیچ سودی به حال تولید ملی ندارد و همچنان این صنعت را عقب مانده نگه می دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها