کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز پایان تحریم‌ها


کد خبر : ۱۶۴۰۱یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۳۲۴۳۲۳ بازدید

امروز روزی است که قرار است روند لغو تحریم‌های ایران وارد فاز اجرایی شود. بر این اساس دستور لغو تحریم‌ها در کشورهای اروپایی صادر می‌شود و ...

امروز روزی است که قرار است روند لغو تحریم‌های ایران وارد فاز اجرایی شود. بر این اساس دستور لغو تحریم‌ها در کشورهای اروپایی صادر می‌شود و همزمان نیز رئیس‌جمهور طی دستورالعملی به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را ابلاغ کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این مورد گفت: هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که یکشنبه (امروز) اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه ایران را لغو می‌کند و مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد.

این درحالی است که به گفته محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران هنوز برای تحرکات اقتصادی باید منتظر لغو تحریم‌های بانکی و مواردی از این قبیل بود که تا آذر ماه طول خواهد کشید. تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، از منظر منبع تحریم‌کننده به سه دسته تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا تقسیم شده‌اند که هریک از آنها برای برداشته شدن، فرآیند و زمان‌بندی خاص خود را دارند که این روند در متن برجام و قطعنامه تشریح شده است.

تحریم‌ها همچنین از منظر نوع تحریم، دسته‌بندی دیگری دارند که از جمله آنها می‌توان به تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی، تحریم سامانه‌های پیام‌رسان بین‌بانکی (از جمله سوئیفت)، تحریم تسلیحاتی و تحریم موشکی اشاره کرد. فرآیند رفع تحریم‌ها عملا با ورود به مرحله «اجرای توافق» آغاز می‌شود و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا‌، براساس یک جدول زمانی تحریم‌های مشخص‌شده را تعلیق یا لغو می‌کنند. بر این اساس، بندهایی از آیین‌نامه اجرایی سال 2012 لغو و مفاد مربوط آنها در تصمیم سال 2010 اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، تعلیق می‌شوند‌ این اقدام به رفع تحریم‌های زیر منجر می‌شود:

‌نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به / از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول به/از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آنها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.

- ‌تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران به خصوص بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسات مالی اروپایی در ایران.

- ‌تحریم‌های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.

- ‌تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران را دارند.

- ‌تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی

- ‌تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خریدوفروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک‌های مستقر در ایران یا بانک‌ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.

- تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران

- ‌تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران

- ‌تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی

- تحریم‌های مربوط به بخش حمل‌و‌نقل

- تحریم‌های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

- ‌تحریم‌های مربوط به نرم‌افزار، تحریم‌های مربوط به فلزات، تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها