کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وام 25 میلیونی با بازار خودرو چه می‌کند ؟


کد خبر : ۱۶۳۸۱یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۳۲۴۳۷۲ بازدید

بانک مرکزی تصمیم گرفته تا 80 درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد. البته سقف 25 میلیون تومانی را هم برای این وام در نظر گرفته ...

بانک مرکزی تصمیم گرفته تا 80 درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد. البته سقف 25 میلیون تومانی را هم برای این وام در نظر گرفته است. با یک حساب سرانگشتی،یک پراید را می‌توان با 4 میلیون تومان صاحب شد.

به گزارش مهر، دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را بالاخره رونمایی کرد. این بسته بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها خبر از 9 هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها خبر می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پای خود را از روی گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.


پشت پرده افزایش 10 میلیونی وام خودرو

شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد. اما اینگونه نشد؛ یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تا مانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی  شد تا  سبب ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد. البته دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد؛ در حالیکه تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد.  اما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند؛ در حالیکه آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند.  

حال این محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که باید دست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به دلیل سردی بازار می گفت.  او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می داد رکود دارد به بحران تبدیل می شود؛ به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود که در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته کار به همین جا هم ختم نشد. بلکه خودرو که یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بود و در سال گذشته که کشور رشد ۳ درصدی اقتصاد را تجربه کرد، یک پای ثابت و البته اثرگذارش در ۴ فصل متمادی، افزایش تولید خودرو بود. به همین دلیل دولت دست به کار شد و تصمیم گرفت که در بسته رونق اقتصادی که برای شش ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.


وام 25 میلیونی با بازار خودرو چه می کند؟

بر همین اساس، یک حساب سرانگشتی به خوبی نشان می دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد وام از بانک دریافت کند، می تواند با پرداخت ۴ میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان مابقی را هم ظرف مدت ۷ سال و با نرخ ۱۶ درصد بازپرداخت کند. البته بعد دیگر داستان، همراهی بانکها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان است.  در این میان البته افزایش وام خودرو، موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد. برخی می گویند که نباید مجدد خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هر گونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین دستی یعنی فولاد و قطعه سازان و قالب سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود. اما فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفتگویی می گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کند؛ بانکها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند؛ به نظر می رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

وی می افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش پرداخت، خودروهای داخلی را خریداری کنند؛ چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، مجدد خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارایه دهند.


اولتیماتوم سیف به خریداران خودرو

این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می داند.

البته ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.


با 4 میلیون تومان خودرو بخرید

حساب سرانگشتی نشان می دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری کرد.  

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا ۳۲میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل 18 میلیون و 500 هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و 5۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.


قیمت خرید خودروها با 25 میلیون تومان وام

نام خودرو قیمت نمایندگی میزان پیش پرداخت با وام 25 میلیون تومانی
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۳۰ میلیون تومان ۶ میلیون تومان
رانا ۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان
پژو پارس سال ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان 10 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
تیبا ۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
پراید ۱۱۱ ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان
پراید ۱۳۲  ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان
پارس تندر ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان
سمند ال ایکس ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها