کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خبرهای خوش در حوزه مسکن؛ به زودی


کد خبر : ۱۶۲۴۰دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۴۷۱۰۸۵۳ بازدید

رکود کم‌سابقه بازار مسکن در دو سال گذشته ادامه‌دار شده است. حالا، پس از ریزش قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌وسازها ...

رکود کم‌سابقه بازار مسکن در دو سال گذشته ادامه‌دار شده است. حالا، پس از ریزش قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌وسازها، ادامه وضعیتی را در این حوزه شاهدیم که از حدود 3 سال قبل شروع شده است. در این حوزه دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش وعده‌های پرشماری برای سامان‌دادن وضع داده است و مقرر کرده بود تا طرح جامعی را رونمایی کند که وضع را تغییر دهد.

به گزارش شهروند، اما در میانه کار، تلاش‌های دولت با بن‌بستی مواجه شد که ناشی از پیچیدگی‌های وضع اقتصاد کلان ایران بود. وضعی که در یک دهه گذشته پدید آمده بود و حالا دولت را به تکاپو انداخته است تا تغییری سخت را ایجاد کند. در این حوزه دولت چاره‌ای جز این  ندارد تا با افزایش قدرت خرید متقاضیان، این بازار را به تحرک وا دارد. بر همین اساس، مبلغ وام مسکن پس از سال‌ها در دولت یازدهم به 3 تا 4 برابر افزایش پیدا کرد و به 80 میلیون تومان رسید. اما با وجود گذشت بیشتر از یک‌سال از تصویب وام 35 میلیون تومانی و چند ماهی از وام 80 میلیون تومانی، بازار همچنان در رکود به سر می‌برد.

چاره‌ای به نام وام 100 میلیونی

موضوع‌های یادشده، باعث شده تا عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی برای افزایش دوباره قدرت خرید متقاضیان بازار مسکن روش‌های دیگری به بانک مرکزی پیشنهاد دهد. پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی ساخت مسکن که به نام خریدار منتقل می‌شود و افزایش سقف اوراق امتیاز وام مسکن از ٣٥‌میلیون تومان به ٦٠‌میلیون تومان موضوع تازه‌ترین مذاکرات آخوندی با بانک مرکزی است. این موضوع بدان معناست که وام خرید مسکن برای دو طرف خریدار و فروشنده می‌تواند تا حدود ١٨٠‌میلیون تومان بالا برود که در صورت تصویب در شورای پول و اعتبار می‌تواند تحرک جدی در بازار ایجاد کند. آخرین اخبار پیرامون وضع این پیشنهادها بررسی آنها در شورای پول و اعتبار است و با اظهارنظرهای آخوندی و معاونانش گویا تصویب این پیشنهادها دور از انتظار نخواهد بود اما حتی با وجود تصویب پیشنهادهای تازه آخوندی در حوزه مسکن، پاشنه آشیل این طرح‌ها، قدرت پایین وام‌دهی و عدم تمایل بانک‌ها نسبت به پرداخت وام‌های خرد است که امید به ایجاد تحرک در بازار مسکن را کمرنگ می‌کند. موضوعی که پیش از این حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرده و گفته است اعتبارات بانک مسکن در حدی است که برای پرداخت تسهیلات ٣٥‌میلیون تومانی به متقاضیان وام مسکن نیاز به ١٠‌سال زمان است.

خبرهای خوبی در راه است

در تازه‌ترین رخداد این حوزه، مظاهریان معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در گفت‌وگو با فارس به خبرهای خوش مسکنی اشاره کرده و توضیح داد: افزایش سقف تسهیلات و اوراق مسکن یکی از این خبرهاست. او در پاسخ به این سوال که مدت‌هاست بحث وام ١٠٠میلیونی ساخت مسکن که به نام خریدار منتقل خواهد شد، مطرح است، آیا این خبر صحت دارد، گفت: پرداخت تسهیلات ١٠٠ میلیونی ساخت مسکن درحد پیشنهاد است و باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی افزود: سقف وام مسکن را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند. درحال حاضر، سقف وامی که پرداخت می‌شود ٨٠‌میلیون تومان است، بنابراین باید وام ١٠٠ میلیونی ساخت نیز مصوبه شورای پول و اعتبار را دریافت کند. مظاهریان در پاسخ به این سوال که اوایل ‌سال دولت طرحی برای خروج مسکن از رکود داده بود که یکی از این روش‌ها همکاری و اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها بود اما بانک‌ها در این خصوص همکاری نکرده و بازار مسکن از رکود خارج نشد، گفت: مسکن بخش بزرگی از بازار و اقتصاد است و میزان سرمایه‌گذاری که باید در آن صورت بگیرد تا بتواند جهش در بازار ساخت‌وساز صورت گیرد، قابل توجه است، همچنين پیشنهادهایی که وزارت راه و شهرسازی از لیزینگ تا رهن ثانویه و افزایش سقف وام داده برای این است که میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش یابد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: در یک بخش این برنامه موفق شدیم اما بخش‌های دیگری از آن با محدودیت‌های نظام بانکی و نقدینگی آنها روبه‌رو است. مظاهریان تأکید کرد: با قاطعیت می‌گویم خبرهای خوبی در این خصوص در راه است و البته این خبرهای خوب مستلزم مصوب‌شدن است، مثل افزایش سقف وام‌ها که می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد.

خروج از رکود بخش مسکن

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در توصیف خبرهای احتمالی ادامه داد: یکی از این خبرهای خوب می‌تواند افزایش سقف اوراق مسکن از ٣٥‌میلیون به ٦٠‌میلیون تومان باشد اما به ‌هر حال باید بگویم که باید تصمیمات خوبی گرفته شود تا مردم خوشحال شوند. مظاهریان در پاسخ به این سوال که رونق مسکن می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند، گفت: باید تلاش کنیم تا بازار مسکن از رکود خارج شود چون شاخص‌ها نشان می‌دهد که زمان خروج مسکن از رکود فرا رسیده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌های خصوصی از پرداخت وام ٦٠ میلیونی مسکن خودداری می‌کنند، گفت: به‌هرحال بانک‌ها کمبود نقدینگی دارند چرا که اقتصاد کشور متکی بر بانک است تا بورس. این است که بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات بیشتر را  ندارند. مظاهریان تأکید کرد: مشکلی که الان در بازار مسکن داریم طرف تقاضاست، درحال حاضر باید طرف تقاضا و قدرت خرید را بالا ببریم.
وی افزود: یکی از راه‌های بالا بردن قدرت خرید متقاضیان در بازار افزایش تسهیلات مسکن است پس باید منتظر ماند تا خبرهای خوبی در این جهت اعلام شود.

نرخ اوراق تسه به بازه ٠٦ هزار تومان رسید
عدم استقبال مردم دلیل ریزش قیمت اوراق مسکن

شهروند| با وجود تلاش دولت برای تحرک بخشی به بازار مسکن روند ریزشی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن ادامه دارد. کارشناسان بازارهای مالی علت این موضوع را عدم تمایل مردم به خرید اوراق تسه و افزایش عرضه نسبت به تقاضا دانسته‌اند. ادامه ریزش قیمت اوراق تسهیلات مسکن نرخ آن را با کاهش قابل توجه از بازه ٧٠‌هزار تومان به ٦٠‌هزار تومان رساند. نرخ اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در معاملات دیروز فرابورس ایران با ریزش قیمت در بازه ٦٠ تا ٦٦‌هزار تومان خرید و فروش شد. این موضوع درحالی رخ داد که نرخ اوراق تسهیلات مسکن در شهریورماه ‌سال گذشته به رقم بی‌سابقه ٩٥‌هزار تومان رسیده بود اما از مهرماه ٩٣ نرخ اوراق تسه روند ریزشی به خود گرفت و این روند میانگین قیمت معامله این اوراق را در ٦ ماه ابتدای ‌سال ٩٤ در بازه ٧٠‌هزار تومان نگه داشت، با این حساب اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم ‌سال جاری نیز به روند نزولی خود ادامه داد و نرخ آن به ابتدای بازه ٦٠‌هزار تومان سقوط کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها