کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعتماد‌سازی در عصر‌ گارانتی‌های تقلبی


کد خبر : ۱۵۸۵۸یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۱۷۱۶۵۳ بازدید

زمانی بود كه مردم برای خريد كالاي خود به دنبال ضمانتنامه يا همان گارانتی بودند تا اگر كالا صدمه‌ای ديد يا خراب شد، بتوانند آن را به مرجع اصلی ...
اعتماد‌سازی در عصر‌ گارانتی‌های تقلبی اعتماد‌سازی در عصر‌ گارانتی‌های تقلبی

 زمانی بود كه مردم برای خريد كالاي خود به دنبال ضمانتنامه يا همان گارانتی بودند تا اگر كالا صدمه‌ای ديد يا خراب شد، بتوانند آن را به مرجع اصلی آن برسانند تا يا كالاي جديدي در ازاي آن گرفته شود يا اينكه آن كالا تعمير شود. امروزه مردم به دليل وجود بسياري از اجناس چيني و تقلبي در بازار ترجيح مي‌دهند كه پول بيشتري را براي خريد يك كالا پرداخت كنند، اما وسيله مدنظر آنان در عرض يك هفته يا يك ماه خراب نشود و نياز به گارانتي پيدا نكند. حتی در برخي موارد، اگر كالايي بدون گارانتي باشد، اعتمادها بيشتر هم مي‌شود! 
 
گارانتي همان ضمانتی است كه در شرايط خاصي نیاز به آن احساس مي‌شود و به عنوان ضمانت نزد خریداران باقي مي‌ماند. امروزه اين لغت در خريد و فروش كاربرد فراواني دارد و توليدكنندگان با دادن اين ضمانت به مشتريان خود آنان را به خرید محصول خود و اطمینان از آن تشویق مي‌كنند. گارانتي نوعي پشتگرمي براي مصرف‌كننده است تا او به آن كالا اعتماد كرده و آن را خريداري كند. 

 انواع گارانتي

گارانتي بسته به نوع محصول و نوع خدمات ارائه‌شده از سوي توليد‌كنندگان انواع مختلفي دارد. برخي از گارانتي‌ها صريح هستند، يعني خريدار از ميزان كيفيت و عملكرد يك محصول از طرف فروشنده آگاه مي‌شود و می‌داند تحت چه شرايطي مي‌تواند آن كالا را بازگشت داده، تعويض يا تعمير كند. يك نوع ديگر از گارانتي، گارانتي ضمني است كه فروشنده ادعا مي‌كند كه کالا سالم است، مثل ميوه‌اي كه مي‌خريم و به ظاهر سالم است، اما داخل آن گنديده است،  كه در این صورت ادعاي فروشنده نقض مي‌شود و او بايد كالا را عوض كند. نوع ديگر گارانتي مادام العمر است كه از طرف توليد‌كننده و مطابق با طول عمر محصول تعيين مي‌شود. براي مثال، يك كوله پشتي كه 10 سال پيش خريداري شده است و به دليل استفاده زياد فرسوده شده و چند پارگي دارد، شامل گارانتي نمي‌شود، اما اگر اين پارگي‌ها به علت ساختار خود كيف باشد، شامل گارانتي مي‌شود. نوع ديگر گارانتي هم گارانتي مطول است كه شامل ايرادهايي است كه ممكن است بعد از زمان خريد ايجاد شوند. اگر اين محصول در مدت زمان مشخصي بعد از خريد اشكال پيدا كند، كارخانه سازنده يا توزيع‌كننده بايد آن را تعويض يا تعمير كرده يا پول آن را پس بدهد. 

 چاپ گارانتی‌های تقلبي

اين روزها بازار لوازم خانگي نيز مانند بسياري از بازارهاي كشور پر است از كالاهاي بي‌كيفيت كه يا به صورت واردات مجاز يا به صورت قاچاق و با بدترين كيفيت ممكن وارد كشور مي‌شود. در حال حاضر بازار لوازم خانگي چيني كه حتي كارخانه توليد‌كننده آن هم مشخص نيست، داغ است و اين كالاها به صورت قاچاق وارد مي‌شوند و گارانتي‌هاي تقلبي آنها نيز در چاپخانه‌ها چاپ شده و روي اين كالاها نصب مي‌شود. سال گذشته محمد طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي اعلام كرده بود كه رسيدگي به نصب و انتشار برچسب‌ گارانتي‌هاي تقلبي وظيفه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است و قانونا بايد به اين صورت باشد كه اگر به چاپخانه‌اي براي چاپ گارانتي‌هاي تقلبي مراجعه شد، آن چاپخانه از اتحاديه‌هاي مربوطه و دستگاه‌هاي دولتي ذي‌ربط استعلام بگيرد. طحان‌پور از ورود لباسشويي چيني به بازار خبر داده بود كه حداکثر قيمت آن می‌بایست ۱۵۰ هزار تومان باشد، اما آن را 700 هزار تومان به فروش مي‌رساندند. همچنين اتوی تقلبي كه قيمت آن بيش از ۴۰ هزار تومان نبوده و در بازار با قيمت‌هاي بالا توزيع مي‌شده است. روي اين اتوها نشان «ساخت فرانسه» نصب شده و گارانتي هم داشتند، اما در حقيقت توليد چين با گارانتي تقلبي بوده است. گارانتي‌هاي همه اين محصولات تقلبی در چاپخانه‌ها چاپ شده بود. در واقع، لوازم خانگي كه تقلبي است، با گارانتي به‌ظاهر معتبر و با شماره سريال فروخته مي‌شود، اما زماني كه مصرف‌كننده براي استفاده از خدمات پس از فروش مراجعه مي‌كند، متوجه مي‌شود محصول و گارانتي تقلبي بوده است. 

 كارت گارانتي 500 توماني

عدم رضايت مردم از گارانتي‌ها به اين دليل است كه بسياري از اين آنها تقلبي بوده و بين 500تا 2500 تومان و بدون هولوگرام در بازار مصرف به فروش مي‌رسند و اعتبار گارانتي لوازم خانگي را زير سوال برده‌اند. در این باره، رئيس اتحاديه لوازم خانگي اعلام كرد به وزارت صنعت پيشنهاد شده است كه براي ساماندهي عرضه لوازم خانگي مسئوليت نظارت بر گارانتي و تاييد آن را به اتحاديه لوازم خانگي بسپارد، اما دست‌هاي پشت پرده‌اي در اين وزارتخانه وجود دارد كه مانع اين كار مي‌شود. طحان‌پور همچنين عنوان كرد اگر مسئوليت صدور كارت‌هاي گارانتي و تاييد اصالت آن به اتحاديه لوازم خانگي سپرده شود، در دو سال از قاچاق لوازم خانگي به كشور جلوگيري می‌کنیم. بخش زيادي از واردات كالاهاي خارجي از طريق مرزنشينان و با استفاده از سهميه آنها انجام مي‌شود كه در صورت ممانعت از اين كار، موجي از بيكاري را براي مردم منطقه فراهم مي‌كند كه اين امر به صلاح كشور نيست. 

 با بازديد از نمايشگاه كالاي اصل بخريد

بازار گارانتي‌هاي تقلبي آنقدر داغ شده است كه هر از چند گاهي مسئولان مجبور هستند درباره گارانتي‌ها اطمينان بدهند. این روزها چهارمين نمايشگاه عرضه محصولات خانگي در محل برگزاري نمايشگاه‌هاي كشور در حال برگزاري است. در اين نمايشگاه 45 برند مورد تاييد اتحاديه لوازم خانگي در كشور حضور دارند كه 60 درصد آنها نيز كالاي ايراني عرضه مي‌كنند. رئيس اتحاديه لوازم خانگي از كيفيت كالاهاي موجود با گارانتي اصيل در اين نمايشگاه خبر داد و به مردم قول داد كه مي‌توانند كالاهايي را خريداري كنند كه گارانتي قانوني و اصيل دارند و با عوارض گمركي وارد كشور شده‌اند و قيمت اين كالاها با پنج تا 10 درصد كمتر از قيمت بازار عرضه خواهد شد. 

 گارانتي ملاك عمر كالا نيست

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با "روزنامه آرمان" در اين زمينه مي‌گويد: گارانتي در حقيقت طول عمر يك كالا را تعيين مي‌كند و مهم اين است كه اجناس اصلي امتحان خود را پس داده‌اند و به تعبيري برند حاضر نيست تا اعتبار خود را از دست بدهد. حتي اگر گارانتي هم موجود نباشد، دسترسي به آنها باعث مي‌شود تا با كدي كه دارند، خدماتي را داشته باشند. ابوذر نديمي مي‌افزايد: اجناس اصلي و معتبر آنقدر اعتبار و ارزش دارند كه توليد‌كننده آن حاضر نيست براي خود بدنامي ايجاد كند. در عناويني مثل گارانتي مشكلاتي وجود دارد كه شركت‌ها را مجبور به اعتماد‌سازي مي‌كند. بر اساس قانون حمايت از مصرف‌كننده و نظام صنفي بايد طول عمر هر كالايي مشخص باشد و توليد‌كننده بايد اين طول عمر را گزارش كند. اين خود نوعي ضمانت است؛ چرا كه اگر محصول قبل از زمان اعلام‌شده خراب شد، مي‌توان توليد‌كننده را بازخواست كرد. او ادامه مي‌دهد: مشتري به اين توجه مي‌كند كه اولا كالايي كه مي‌خرد، برند باشد، و ثانيا عمر آن در خودش تعريف شده باشد، نه در كاغذ گارانتي آن، و اگر واقعا مشكلي براي آن كالا پيش‌آيد، به علت علائم و آثاري كه در توليد وجود دارد، توليد‌كننده براي رفع عيب یا تعویض کالا پاسخ مناسبي داشته باشد. در قانون حمايت از مصرف‌كننده اين فرصت وجود دارد و برای پاسخگویی تولیدکننده كافي است زمان خريد احراز شود، حتي اگر گارانتي هم در کار نباشد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها