کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بالا و پایین نشینان نرخ تورم دنیا کدامند ؟


کد خبر : ۱۵۸۴۹یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱:۱۲۳۳۱۸ بازدید

کنترل نرخ تورم و بیکاری یکی از دغدغه‌های مهم تمام کشورهاست. درواقع تمام دولت‌ها با هر دکترین اقتصادی سعی دارند تا شاخص‌های مهم ...

کنترل نرخ تورم و بیکاری یکی از دغدغه‌های مهم تمام کشورهاست. درواقع تمام دولت‌ها با هر دکترین اقتصادی سعی دارند تا شاخص‌های مهم اقتصادی خود نظیر نرخ تورم و بیکاری را با سایر متغیرهای اقتصادی خود متعادل و متناسب کنند. بر این اساس بررسی نرخ تورم و میزان تغییرات آن در سال‌های آینده می‌تواند چشم‌انداز روشنی از اقتصاد کشورهای مختلف به‌دست دهد. در این زمینه صندوق بین‌المللی پول با ارایه آماری از نرخ تورم 10 کشور منتخب در نقاط مختلف دنیا که ایران نیز جزو آنهاست علاوه بر چشم‌انداز تورم کشورمان وضع سایر کشورها را نیز نشان داده است. در این آمارها روند نرخ تورم از ‌سال 2015 تا 2020 بررسی شده است که بر این اساس می‌توان کشورها را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد. اول کشورهایی که در پنج‌سال آینده نرخ تورم کاهشی را تجربه می‌کنند. دوم کشورهایی که با رشد تورم روبه‌رو خواهند شد و سوم کشورهایی که به نوعی ثبات این شاخص را تجربه خواهند کرد.

به گزارش شهروند، با بررسی روند شاخص تورم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در میان این کشورها که شامل چین، آلمان، ایران، روسیه، عربستان، ترکیه، امارات، آمریکا، مالزی و کره‌جنوبی می‌شود، نرخ تورم در پنج کشور از میان 10 کشور صعودی خواهد بود. بدین‌ ترتیب از ‌سال 2015 تا 2020 تورم چین، آلمان، عربستان، امارات و آمریکا افزایشی خواهد بود. از سوی دیگر، نرخ تورم در چهار کشور نیز با ثبات نسبی همراه است که این شرایط برای کشورهایی مانند ایران، ترکیه، مالزی و کره‌جنوبی صادق است، بنابراین تنها کشوری که کاهش نرخ تورم را تجربه خواهد کرد، روسیه است.

پایین‌ترین تورم‌ها

بررسی شاخص تورم در میان این 10 کشور نشان می‌دهد که در ‌سال 2015 کمترین نرخ تورم به آمریکا تعلق دارد که تورم یک‌دهم‌درصدی را تجربه می‌کند. پس از آن آلمان با تورم ٢‌ دهم‌درصدی رتبه دوم، چین با نرخ ٢/١‌ درصدی مقام سوم و کره‌جنوبی و عربستان نیز به ترتیب با نرخ ٦/١ و ٢‌ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  اما در پیگیری روند تغییر نرخ تورم در ‌سال ٢٠٢٠ از نظر پایین‌ترین نرخ تورم گویای جابه‌جایی در میان کشورهاست، به‌گونه‌ای که در آن ‌سال آلمان با نرخ ٩/١‌ درصدی کمترین تورم را در میان این کشورها دارا خواهد بود، همچنین رتبه دوم کمترین نرخ تورم به آمریکا تعلق پیدا می‌کند که در این ‌سال ٣/٢ درصد تورم خواهد داشت. عربستان نیز که در ‌سال
 ٢٠١٥ ششمین جایگاه را در میان کمترین نرخ در اختیار داشت با نرخ ٩/٢‌ درصدی به رتبه سوم می‌رسد. پس از این، کشورهای چین، مالزی، کره‌جنوبی و امارات با نرخ تورم ٣‌ درصدی روی یک پله می‌ایستند.

بالاترین تورم‌ها

از سوی دیگر بررسی این کشورها از لحاظ بالاترین نرخ تورم حاکی از دسته‌بندی دیگری است، به گونه‌ای که در ‌سال ٢٠١٥ روسیه با تورم ٩/١٧‌ درصدی بالاترین نرخ را به خود اختصاص داده است و پس از آن ایران قرار دارد که نرخ تورم آن ٥/١٦‌ درصد است. پس از این دو کشور که در این ‌سال تورم دو رقمی دارند مابقی کشورها با تورم یک رقمی مواجه هستند. در این ‌سال ترکیه، مالزی و امارات به ترتیب با نرخ ٦/٦، ٧/٢ و ١/٢‌ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. اما در ‌سال ٢٠٢٠ در میان این ١٠ کشور، ایران بالاترین نرخ تورم را خواهد داشت. در این ‌سال نرخ تورم ایران به ١٧‌درصد می‌رسد. ترکیه کشور همسایه ایران نیز با تورم ٦‌درصد دومین کشور در این جدول است. اما روسیه که در ‌سال ٢٠١٥ با نرخ ٩/١٧‌ درصدی بالاترین تورم را در میان این کشورها داشت، ٥‌سال بعد به نرخ ٤‌درصد دست می‌یابد و جایگاه آن به پله سوم می‌رسد. چین، امارات، مالزی و کره‌جنوبی کشورهای دیگری هستند که با نرخ ٣‌درصدی جایگاه بعدی را به صورت اشتراکی در اختیار خواهند داشت.

ثبات نرخ تورم ایران

همان‌گونه که اشاره شد ایران در میان این کشورها یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را دارد. البته باید گفت که گزارش صندوق بین‌المللی پول براساس برآوردهای فعلی اقتصاد کشورها به این اعداد رسیده و ممکن است با تغییر شرایط و اجرای برنامه‌های ویژه این نرخ‌ها تغییر کند، به‌طوری که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در مرداد ماه امسال به ١٤‌درصد رسیده و دولت نرخ تورم ١٠‌درصدی و سپس تک رقمی را برای‌ سال آینده در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا مهم‌ترین چالش دولت این است که موفقیت بیش از اندازه در کاهش نرخ تورم به تعمیق رکود اقتصادی منجر می‌شود، بنابراین دولت باید به تدریج این شاخص اقتصادی را مهار کند. اما پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تا‌ سال ٢٠٢٠ حکایت از ثبات نرخ تورم در ایران دارد. درحالی‌که در ‌سال ٢٠١٥ تورم ایران ٥/١٦‌درصد برآورد شده است، در سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠٢٠ این نرخ روی ١٧‌ درصد ثابت خواهد ماند.

کمپین 3 درصدی‌ها

بررسی نرخ تورم این ١٠ کشور حکایت از آن دارد که تا ‌سال ٢٠٢٠ میلادی نرخ تورم ٧ کشور 3 درصد و زیر 3 درصد است و تورم ٤ کشور دقیقا روی 3 درصد قرار خواهد گرفت، بنابراین تورم تنها سه کشور بالای 3 درصد است که البته فاصله بسیاری هم با این نرخ دارد، به‌طوری که ایران با تورم 17 درصدی، ترکیه با نرخ 6 درصدی و روسیه با تورم ٤‌درصدی در کمپین 3 درصدی‌ها قرار نمی‌گیرند. درمجموع این آمار نشان می‌دهد که درمیان این ١٠کشور اکثر کشورها در کاهش یا حداقل ثابت نگهداشتن نرخ تورم خود موفق عمل می‌کنند، هرچند که این شاخص در برخی نیز روند صعودی دارد.


0c6y2x2g0e4xhwc49uch.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها