کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز امضای قراردادهای اجرایی با شرکت‌های نفتی خارجی


کد خبر : ۱۵۶۶۲یکشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷:۴۴۱۴۴۷ بازدید

مساعد شدن شرایط بین‌المللی ایران و نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته‌ای با غرب، هر روز فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت نفت کشورمان ...

مساعد شدن شرایط بین‌المللی ایران و نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته‌ای با غرب، هر روز فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت نفت کشورمان را برای شرکت‌های برتر نفتی جهان جذاب تر می‌کند. این موضوع را می‌توان از شدت گرفتن مذاکرات کشورهای اروپایی و آسیایی با مقامات نفتی کشور در دو ماه اخیر به دنبال دستیابی ایران به پیمان برجام مشاهده کرد. در این میان بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی با وجود پابرجایی تحریم به دنبال انتقاد پیش قرارداد هستند و برخی حتی این پیش قرارداد را امضا کرده‌اند.

برهمین اساس مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره از امضای قرارداد اولیه همکاری و سرمایه گذاری با یک شرکت نروژی و اتریشی برای توسعه میدان نفتی اسفندیار و مذاکره با شرکت‌های انی و توتال برای توسعه سایر میدان‌های نفتی خلیج فارس خبرداده است. این درحالی است که قرارداد‌های نفتی جدید ایران که در آن شرایط حضور شرکت‌های خارجی تسهیل شده است نیز در اواسط آبان امسال در تهران رونمایی می‌شود که از میدان‌های نفتی واقع در خلیج‌فارس 7 میدان در بسته پیشنهادی به خارجی‌ها قرار گرفته است.

مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) که اکنون در هیأت دولت در حال بررسی، اصلاح و تصویب است توانسته است با حفظ منافع کشور به جذابیت همکاری نفتی با ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی بیفزاید. معرفی این مدل چهارم قراردادی در مرحله نخست آن اواسط آبان ماه در تهران انجام خواهد شد سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت‌وگو با <ایران>‌در این باره گفت: در کنار رونمایی از این قرارداد تعدادی پروژه نفتی برای جذب سرمایه خارجی به شرکت‌های نفتی خارجی معرفی می‌شود که از آن لحظه مذاکرات نفتی ایران و جهان وارد فاز جدیدی خواهد شد. ناگفته نماند که این مدل قراردادی که در ابتدا قرار بود دسامبر امسال (آذر - دی) در لندن معرفی شود اکنون مرحله نخست آن در تهران انجام می‌شود و کنفرانس مکملی نیز یک یا دو ماه بعد در لندن برگزار خواهد شد.

به هر روی انعقاد قراردادهای نفتی برای پروژه‌های ایرانی که اکنون با علاقه مندی سرمایه گذاران زیادی همراه است چندین ماه زمان می‌برد و مذاکرات اولیه آن نیز از هم اکنون آغاز شده اما در خصوص روند جذب رسمی حسینی، سرمایه گذار خارجی  به «ایران» گفت: در حال حاضر تعیین تعداد و حجم سرمایه مورد نیاز برای پروژه هایی که قرار است در کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی معرفی شود در مراحل نهایی قرار دارد. هنوز فهرست این طرح‌ها قطعی نشده اما بعد از تعریف نهایی پروژه ها، وزارت نفت در مراسم رونمایی از مدل جدید قراردادی، آنها را معرفی خواهد کرد. وی افزود: این پروژه‌ها شامل بلوک‌های اکتشافی، اکتشاف و توسعه، توسعه میادین و افزایش ضریب بازیافت آنها و مواردی از این دست است که به محض معرفی آن در کنفرانس دور جدیدی از مذاکرات برای همکاری‌های نفتی با ایران در پساتحریم آغاز خواهد شد. وزارت نفت بعد از معرفی بازهم به شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه گذاری فرصت می‌دهد تا پروژه جذاب برای خود را شناسایی و از دو طریق مناقصه یا مذاکره مستقیم همکاری خود با ایران را آغاز کنند.

به گفته رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اگرچه تا آبانماه و زمان رونمایی از مدل جدید قرارداد نفتی فرصت زیادی باقی نمانده است اما این پروسه آغاز همکاری چند ماه زمان خواهد برد. گفتنی است پیش از این «علی کاردر»، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود که40 الی 50 طرح برای ارائه در این کنفرانس در نظر گرفته شده که هنوز فهرست این فرصت‌های سرمایه گذاری بر مبنای نظام جدید قراردادی قطعی نشده اما ارزش این طرح‌ها حدود 40میلیارد دلار است.

 مذاکرات برای افزایش تولید نفت در خلیج فارس جدی است

افزایش تولید نفت در خلیج فارس بویژه از میادین مشترک یکی از استراتژی‌های صنعت نفت به شمار می‌رود که در این باره مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از مذاکره و همکاری مشترک با شرکت‌های فرانسوی، نروژی، ایتالیایی و اوکراینی برای اجرای طرحهای افزایش تولید از میدانهای نفتی خلیج فارس خبر داد.

سعید حافظی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای افزایش تولید نفت سه دوره کوتاه، میان و بلند مدت در نظر گرفته شده است، گفت: در این دوره‌ها به ترتیب 32، 130و 400 هزار بشکه افزایش تولید نفت از میدان‌های خلیج‌فارس صورت می‌گیرد، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ٥ سال آینده تولید در فلات قاره به ٨٠٠ هزار بشکه خواهد رسید. حافظی با اشاره به امضای یک پیش قرارداد با شرکت اتریشی – نروژی و مذاکرات جدی با چند شرکت خارجی نظیر انی و توتال و سایپم به تشریح جزئیات مذاکرات و همکاری‌های اتی این شرکت با شرکت‌های برتر جهان پرداخت و گفت: با یک شرکت خارجی برای میدان نفتی اسفندیار در حال مذاکره هستیم. به طوری که قرارداد اولیه  امضا شده و طرح اولیه توسعه را با یک شرکت نروژی و اتریشی تهیه کرده‌ایم.

به هر حال مطالعات در این زمینه صورت گرفته و منتظر نهایی کردن IPC هستیم. همچنین او با اشاره به برگزاری سه جلسه مشترک با مسئولان نفتی کشور عمان برای توسعه مشترک نفتی هنگام گفت: در خصوص سایر میدان‌های نفتی شعار شرکت نفت فلات قاره ایران توسعه مشترک به جای رقابت است، اما باید دید کشورهای همسایه ما نظرشان در این زمینه چیست.به گفته حافظی هم اکنون تأسیسات موجود در میدان هنگام ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت سبک دارد،  وانگهی هم اکنون تولید کشور عمان نیز از این میدان مشترک از 10 هزار بشکه به 5 هزار بشکه رسیده است. وی افزود: هم اکنون تولید نفت از میدان هنگام 15 هزار بشکه در روز است.

 احتمال همکاری ایران و امارات در میدان سلمان

حافظی از احتمال توسعه مشترک میدان گازی سلمان در بخش مخزن گازی آن با کشور امارات متحده عربی خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکره با این کشور در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

 همکاری با اوکراینی‌ها

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به همکاری این شرکت با یک شرکت اوکراینی برای افزایش تولید نفت از چاه‌های نفتی با استفاده از نوعی محلول اسیدی در میدان نفتی درود گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملکرد این محلول تحولی در زمینه تولید صورت می‌گیرد.

* روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها