کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سايه سنگين ركود بر بازار مسكن قم / قیمت


کد خبر : ۱۵۵۹۴چهارشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱:۴۷۶۴۰۰ بازدید

تحقيقات اخير موسسه عالی آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزی نشان مي‌دهد كه تكانه‌های قيمتی وارد شده بر بازار مسكن تهران ابتدا بر ...
سايه سنگين ركود بر بازار مسكن قم / قیمتسايه سنگين ركود بر بازار مسكن قم / قیمت

تحقيقات اخير موسسه عالی آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزی نشان مي‌دهد كه تكانه‌های قيمتی وارد شده بر بازار مسكن تهران ابتدا بر البرز و سپس بر مركزي، قم، سمنان و... وارد مي‌شود، برهمين اساس روزنامه تعادل از مردادماه، گزارش‌هايي ميداني از بازار مسكن شهر كرج و اراك منتشر كرد كه با توجه به اين روند، در اين گزارش، بازار مسكن شهر قم زير ذره‌بين قرارگرفته است.

طبق گزارش ميداني تعادل، از بازار مسكن قم، بازار خريدوفروش مسكن اين شهر در 6ماه گذشته شرايط نامناسبي را سپري كرده و به گفته فعالان حوزه مسكن تعداد معاملات به نصف كاهش يافته است البته بازار رهن و اجاره وضعيت بهتري را نسبت به خريدوفروش داشته و حجم قراردادهاي اين بخش، افت كمتري را تجربه كرده است.

درهمين رابطه، ‌يكي از مشاوران املاك شهر قم، با اشاره به بازار راكد مسكن اين شهر به «تعادل» مي‌گويد: حجم معاملات خريدوفروش مسكن در قم نسبت به دوسال گذشته، 50 درصد كاهش داشته و در 6ماه اخير تعداد مبايعه‌‌نامه‌هاي تنظيم شده نيز كاهش يافته است.

محمدحسين تقوي‌پور مي‌افزايد: هر متر آپارتمان مسكن مهر در اين منطقه بين 900 هزار تا يك‌ميليون و‌ 400 هزار تومان به فروش مي‌رسد، اما محدوده قيمت هر متر آپارتمان معمولي يك‌ميليون و 100هزار تومان تا يك‌ ميليون و 500 هزار تومان است.

وي ادامه مي‌دهد: مناطقي مانند سالاريه، ‌بلوار امين، ‌زنبيل‌آباد و... در زمره مناطق گران‌قيمت شهر قم هستند كه تجمع واحدهاي لوكس نيز در اين مناطق است، ‌باجك، امام خميني، آذر و... از لحاظ قيمتي درمناطق مياني شهر قرار دارند و واحدهاي مسكوني در پرديسان، شهرك قدس و... با مبلغ كمتري نسبت به ساير مناطق به فروش مي‌روند.

به گفته وي، علاوه بركاهش قيمت آپارتمان‌ها در دوسال گذشته، قيمت زمين در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 20 درصد افت كرده است و ارزان‌تر از سال گذشته به فروش مي‌رسد.

اين مشاور املاك كه در منطقه پرديسان قم فعاليت مي‌كند، مي‌گويد: بازار رهن و اجاره درشرايط خوبي قرار دارد و حجم معاملات اين بخش نسبت به سال گذشته افزايش داشته است. تقي‌پور اظهار مي‌كند: اجاره‌بها در سال جاري نسبت به سال93، ‌10 تا 15درصد رشد داشته است اما با اين وجود، استقبال مستاجران افزايش يافته است.

 

  كاهش يك ميليوني در هر متر براي فروش

يكي از مشاوران املاك فعال در منطقه سالاريه بازار خريدوفروش مسكن قم را نامناسب مي‌داند و مي‌گويد: حدود دوسال است كه ركود بر اين بازار حاكم شده و تعداد معاملات صورت گرفته به‌شدت كاهش يافته است.

حميدرضا قدوسي اظهار مي‌كند: صاحبان ملك براي فروش بعضي از واحدهاي مسكوني خود مجبور به كاهش قيمت شدند به عنوان نمونه واحدي كه در سال گذشته با قيمت هرمتر 5 ميليون و 500 هزارتومان به فروش گذاشته شده بود در سال جاري با قيمت هر متر 4 ميليون و 500 هزارتومان به فروش رفت. وي ادامه مي‌دهد: علاوه بركاهش قيمت واحدهاي مسكوني، تعداد قراردادهاي امضا شده نيز روند نزولي را طي كرده است، اگر درسال‌هاي گذشته در هر ماه 4 قرارداد به ثبت مي‌رسيد، تعداد آن در سال جاري به يك قرارداد كاهش يافته است.

به گفته قدوسي قيمت هر متر واحد مسكوني در منطقه سالاريه بين 2ميليون و500هزار تا 5ميليون تومان متغير است البته خانه‌هاي ويلايي مستثني بوده و هرمتر ويلايي در اين منطقه حدود 10ميليون تومان به فروش مي‌رود.اين فعال بازار مسكن قم تصريح مي‌كند: اگرچه بازار رهن و اجاره درشرايط بهتري نسبت به خريدوفروش قرار دارد اما با اين حال، تعداد قراردادهاي اجاره نيز همچون گذشته نيست و حجم آن به نصف كاهش يافته، ضمن اينكه كرايه بها نيز حدود 10درصد رشد داشته است.

وي ادامه مي‌دهد: مشكل اصلي عدم تعادل عرضه و تقاضا درحوزه مسكن كاهش قدرت خريد مردم است زيرا درحال حاضر ساخت‌وسازهاي بسياري درشهر قم صورت گرفته و درحال انجام است، واحدهاي مسكوني زيادي نيز خالي است اما خريداران قدرت خريد ندارند و اين واحدها به فروش نمي‌روند.

 

  كاهش 50 درصدي حجم معاملات خريد و فروش

يكي ديگر از مشاوران املاك قم به «تعادل» مي‌گويد: حدود دوسال است كه بازار خريدوفروش مسكن راكد شده و معاملات كمي در سامانه ثبت اسناد و املاك به ثبت رسيده است.  عبدالله اسدي مي‌افزايد: در 6ماه اخير تعداد معاملات خريدوفروش به نصف سال‌هاي گذشته كاهش يافته ضمن اينكه قيمت واحدهاي مسكوني نيز ثابت مانده و در برخي موارد نيز با كاهش قيمت مواجه شده است.

يكي از مشاوران املاك فعال در منطقه توحيد قم مي‌افزايد: قيمت هر متر زمين در اين منطقه حدود يك‌ميليون و100هزارتومان تا يك‌ميليون و200هزارتومان است.  به گفته اسدي، بازار رهن و اجاره با شرايط بهتري نسبت به خريدوفروش روزگار مي‌گذراند اما حجم معاملات دراين بخش نيز مناسب نبوده و كرايه بها نيز در سال جاري نسبت به سال گذشته 20درصد افزايش يافته است.

 

 رشد 10 تا 15 درصدي اجاره‌بها درقم

احمد بيطرفان كه در منطقه بازاري‌نشين باجك دفتر معاملات ملكي دارد به افت شديد معاملات در يكي دوسال اخير اشاره مي‌كند و به «تعادل» مي‌گويد: تعداد قراردادها 85 تا 90 درصد نسبت به مشابه سال‌هاي گذشته كاهش داشته است و در اين دفتر معاملات ملكي در دو سه ماه اخير تنها يك قرارداد خريدوفروش ثبت شده است.  بيطرفان مي‌افزايد: هر متر واحد مسكوني نيز در اين منطقه بين 2ميليون و 300 هزارتومان تا 2 ميليون و 500 هزار تومان قيمت‌گذاري مي‌شود اما متقاضيان مسكن قدرت خريد ندارند.  وي ادامه مي‌دهد: در بازار اجاره نيز تعداد معاملات درسال جاري روند نزولي داشته اما اجاره‌بها 10 تا 15درصد رشد داشته است.  به گفته اين فعال مسكن، با توجه به قيمت بالاي واحدهاي مسكوني و كاهش قدرت خريد مردم، پروژه مسكن مهر به خوبي توانست بسياري از متقاضيان مسكن را خانه‌دار كند پس پيشنهاد مي‌شود كه دولت طرح‌هايي را همچون مسكن مهر اجرا كند.

 

  قيمت‌هاي پيشنهادي هر متر زمين

جدولي از قيمت‌هاي پيشنهادي سايت رسمي ايران فايل براي هر متر واحد مسكوني در 6 منطقه از شهر قم را تنظيم كرده ایم كه پيش‌رو داريد:

 

guwx7hg4kcqf4mekasp.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها