کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین تجربه رانندگی با جدیدترین شاسی‌بلند ایران‌خودرو


کد خبر : ۱۵۴۷۴یکشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۴۷۲۳۹۹۷ بازدید

براساس ضرب المثلی معروف که ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است، خودروسازان چینی نیز از هر فرصتی که در دست دارند برای ارتقا و ...

براساس ضرب المثلی معروف که "ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است"، خودروسازان چینی نیز از هر فرصتی که در دست دارند برای ارتقا و بهبود مدل های مختلف خود استفاده می‌کنند و مرتبا در حال يادگيري از تجربه خود هستند. چه بخواهیم، چه نخواهیم چینی‌ها که در صنعت خودروسازی کاملا تازه کار به حساب می‌آیند در حال پیشرفت هستند. در میان شرکت های خودروسازی چینی که اتفاقا تعداد آنها بیش از هر کشور دیگری اس ت، برخی از شرکت ها به واسطه همکاری با خودروسازان بنام جهانی کیفیت بالاتری را در مقایسه با سایر رقبا ارایه می دهند که یکی از آنها، شرکت هایما است. به تازگی فرصتی پیش آمد تا یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای این شرکت که با نام اس7 شناخته میشود را مورد بررسی میدانی قرار دهیم که در ادامه به صورت اجمالی به آن میپردازیم.

با مشاهده هایما اس7، اولین نکته‌ای که شاید به نظر هر بیننده‌ای بیایداین است که چطور يك شركت ظرف چند دهه، توان تولید محصول شاسي‌بلند را پیدا می‌کند. مطمئنا آسان‌ترین جواب را می‌توان در سابقه همکاری هایما با شریک تجاری خود مزدا دانست که در نهایت منجر به شکل‌گیری برند هایما شده است.هر چند که در سال 2006 تمام سهم شراکت مزدا توسط FAW خریداری شد ولی کماکان بسیاری از مدل‌های تولیدی این شرکت از قطعات و تکنولوژی مزدا بهره می‌برند. در حال حاضر هایما جزء 12 شرکت پرفروش در چین به حساب می‌آید و تولید سالانه آن نیز بیش از 400 هزار دستگاه است. در فهرست محصولات تولیدی هایما، مدل اس7 را باید بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین خودرو در نظر گرفت که به عنوان یک شاسي‌بلند متوسط بالاتر از تمامی مدل‌های دیگر سدان متوسط و کراس‌اوور‌های کوچک شهری این شرکت قرار می‌گیرد.


j9v7gwwt43dschqquwf.jpg
 

در بسیاری از مدل‌های چینی، یکی از تکراری‌ترین موارد مربوط به طراحی بدنه می‌شود چرا که مطمئنا نمونه مشابه آن را قبلا در خودروهای معروف دیگر دیده‌اید. درست است؛ فلسفه کپی‌کاری هر چند با فنون جدید و به روز چینی همراه شده ولی باز هم به راحتی می‌توان استفاده از آن را درهمان نگاه‌های اولیه به‌خوبی تشخیص داد. اما هایما اس7 غیر از یکی دو مورد، درصد پایینی از عنصر شباهت با ديگر خودروها در طراحی کل بدنه را شامل مي‌شود. به طور کلی اس7 را باید خودرویی زیبا در نظر گرفت که بنا به گفته خود سازنده از منابع طبیعی و حیوانات در طراحی بدنه و داخل اتاق آن الهام گرفته تا این موضوع حتی در آرم شرکت که به شکل یک پرنده در حال پرواز »پشت به خورشید« است هم قابل مشاهده باشد. هایما اس7به عنوان یک شاسی‌بلند اندازه متوسط دارای ابعاد نسبتا بزرگی است تا آن را بتوان به طور مثال مابین دو مدل هیوندای یعنی توسان و سانتافه قرار داد. البته وزن خالص این خودرو با رقم 1545کیلوگرم به مراتب کم‌تر از مدل‌های مشابه کره‌ای و ژاپنی خود است ولی باید به این مورد قدرت کم‌تر پیشرانه را نیز افزود. با در نظر گرفتن ابعاد اس7 به سراغ طراحی بخش‌های مختلف آن می‌رویم و نخست نمای جلو را بررسی می‌کنیم.

.در این بخش خودرو چهره‌ای آراماز خود را به نمایش می‌گذارد که در این بین طرح ساده چراغ‌های جلو و جلوپنجره بیش‌ترین تاثیر را در به وجود آوردن این احساس بر عهده دارند. هر چند طراحی سپر جلو اندکی با چاشنی اسپرت‌گرایی همراه شده ولی به طور کلی با ظاهر خونسرد هایما هماهنگي دارد. شباهت اس7 حداقل در نمای جلو به خودروهای دیگر در کم‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد ولی با دقت زیاد در نهایت باید آن را اندکی شبیه به برخی مدل‌های قدیمی‌تر مزدا و یا حتی سوبارو دانست ولی به طور کلی چهره مستقلی را در این قسمت از آن شاهد هستیم.


7lnwfa308vw0qpl7s3x4.jpg


در نمای جانبی، ظاهر عضلانی خودرو به لطف بهره‌گیری از خطوط مختلف در پایین درها، روی گل‌گیر‌ها و البته خط کمربند شانه‌ای که از انحنای بدنچیتا حین دویدن سریع الهام گرفته شده با چهره‌ای جلو تفاوت‌های اساسی را به خود می‌بیند. با نگاهی دقیق‌تر بهاین نما به خوبی می‌توان هماهنگی اجزای مختلف بدنه با یکدیگر را دریافت تا نمره خوبی بتوان به این خودرو داد. ورم‌کردگی گل‌گیرها در هر دو محور جلو و عقب نیز در حد قابل قبولی است تا در کنار ایجاد حالت عضلانی همراه با اغراق نباشد. طراحی رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی خودرو نیز که در کمال تعجب با لاستیک‌های هانکوک پوشیده شده بودند نیز در خور توجه است، اما از نکات منفی اس7 در این بخش بایدبه شیب کم شیشه جلو، ارتفاع نسبتا زياد شیشه‌ها و سقف اشاره داشت که البته اين موضوع بر خلاف برخي از شاسي‌بلندهاي امروزي، باعث نخواهد شد تا ديد راننده محدود شود و البته به راحتي و آسايش سرنشينان نيز كمك مي‌كند. اما در نمای عقب کم‌تر کسی خواهد بود که با كمي دقت، به شباهت این خودرو با برخی از مدل‌های ب‌ام‌و اشاره نکند. در واقع چراغ‌های عقب دوتکه اس7 از مدل‌های سری پنج وهفت الهام گرفته تا در ترکیب با بخش‌های دیگر این نما همچون در صندوق، شکل شیشه عقب و حتی سپر، مجموعه هماهنگی را به وجود آورند. برای تکمیل ظاهر اسپرت عقب،هایما از دو خروجی اگزوز پهن در پایین سپر نیز بهره گرفته تا نماي عقب نيز به شاسي‌بلندهاي امروزي شباهت بيش‌تري پيدا كند. بعد از بررسی بدنه نوبت به داخل اتاق می‌رسد.


xtu5gbru7i50eqcjw5s.jpg
 

آن چه در وهله نخست در مواجهه با کابین هایما اس7باید گفت بدون شک کیفیت بالای آن در مقایسه با تمامی خودروهای چینی و حتی کره‌ای موجود در کشور است! بله درست است؛ بدون جانب‌داری باید کیفیت ادوات و مونتاژ این خودرو را ستود، چرا که حرکت صحیح شركت سازنده در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد. داشبورد اس7 از پالستیک نرم ساخته شده که بر خلاف انواع خشک بسیار دیرتر به صدا می‌افتد. هر چند احتمال آسیب‌دیدگی ناشی از قرار دادن اجسام مختلف در آن زیاد است ولی حداقل با سر و صدای کم‌تر اتاق و نيز احساس خوشايندتر راننده و سرنشينان همراه خواهد بود. فرمان، صندلی‌ها وتودری‌ها مطابق معمول خودروهای دیگر هايما با روکش چرم پوشیده شده‌اند که دارای کیفیت مناسبی هستند و حداقل در طول آزمایش با وجود گرمای هوا در برخی موارد خاموش بودن سیستم تهویه مطبوع، باز هم باعث تعريق بدن سرنشینان نمی‌شود. چیدمان کلی ادوات داشبورد به رنگ تیره و دارای طراحی ساده ولی به‌روزی است تا نتوان ایراد چندانی را در آن مشاهده کرد.

صفحه نمایش قرارگرفته در بخش بالایی کنسول وسط داشبورد نیز به دو صورت دستی و یا با استفاده از سوییچ مدور تعبیه‌شده در پایین آن به راحتی قابل کنترل است که در حالت دوم، کار با آن را سریع‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. نشانگر‌های پشت فرمان نیز دارای طراحی به‌روز و زیبایی هستند و تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده (حتی میزان مصرف سوخت لحظه‌ای) را نمایش می‌دهند، هر چند که این نشانگرها در خودروهای دیگر هم‌وطن حالات مختلفي دارد. كارنامه اس7 در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی واقعا پربار است و از همه مهم‌تر این که عملکرد تمامی آن‌ها در زمان آزمایش با دقت بالا همراه بود. از جمله این تجهیزات باید به مواردی همچون آیینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، شیشه‌های برقی همراه به پاور ویندو براي هر چهار در، آیینه‌های جمع شونده خودكار، سان روف دو مرحله ای، سیستم ورود بدون کلید، کروزکنترل، آیینه عقب با قابلیت تیره‌شوندگی اتوماتیک، نمایش فشار باد تایر‌ها روی آیینه، فرمان چندمنظوره با کنترل‌های سیستم صوتی و کروزکنترل، صندلی‌های تمام‌برقی راننده و سرنشین کناری، سیستم صوتی با قابلیت پخش تمامی فرمت‌ها و ورودی‌های مختلف USB، آیپاد، AUX و کارت حافظه، سیستم ره‌یاب ماهواره‌ای، اتصال از طریق بلوتوث برای تلفن همراه با کلید‌های مجزا برای پاسخ‌گویی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دو کیسه هوا در جلو، کیسه‌های هوای كناري، سیستم ضدقفل ترمز، توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها و سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل الكترونيكي پایداری، سیستم کنترل اصطكاك در آغاز حرکت، سیستم نمایش باد تایرها، ایموبيلایزر، چهار حسگر پارک عقب، دوربین عقب و کنترل از راه دور جمع و جور فاقد کلید، اشاره کرد كه براي خودرويي در اين كلاس بسيار كامل است. در میان تجهیزات فوق برخی موارد همانند کروزکنترل و سیستم‌های كنترل اصطكاك (TCS) و كنترل الكترونيكي پايداري (ESP) در بسیاری از مدل‌های چینی موجود در کشور به صورت استاندارد وجود ندارد تا از این نظر اس7 را خودرویی کاملا به‌روز دانست. با وجود فاصله بین دو محور 2619 میلی‌متری و البته پهنای زیاد 1830 میلی‌متری، هر پنج سرنشین این خودرو حتی در مسافت‌های طولانی نیز از راحتی خوبی برخوردار خواهند بود. در ردیف عقب به لطف ارتفاع زیاد سقف و فضای زیاد پا، مطمئنا افراد تا 185 سانتی‌متر به خوبی می‌توانند بر روی صندلی‌ها بنشینند تا هایما نمره خوبی را در این حوزه به دست آورد.


         4trl4a75zz1tqim7wk4o.jpg

 

البته ایراد وارده به خودرو، ظرفیت صندوق عقب آن است که با ظرفيت 400 لیتر و عمق نسبتا كم، در حالت استاندارد شايددر برابر تجهیزاتی براي پنج نفر قدري كوچك به نظر برسد، اما اين نكته را نيز بايد در نظر داشت كه در داخل اتاق فضاهای مختلفی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است. بعد از این بررسی‌ها، نوبت به آزمون توانایی‌های حرکتی خودرو می‌رسد. در هایما اس7 برای روشن کردن خودرو کافی است تا با در دست داشت کلید الکترونیکی خودرو، پا را بر روی پدال ترمز فشار دهید و در حالی که دنده روی حالت P (پارک) است، با فشردن دکمه استارت در سمت راست فرمان، پیشرانه را روشن کنید.

طبیعتا انتظار از چنین خودرویی یک پیشرانه پر سر و صدا بود ولی در کمال تعجب با یک پیشرانه کاملا آرام رو به روهستیم که حتی صدای آن به داخل اتاق نیز نفوذ نمی‌کند! با بررسی بیش‌تر متوجه شدیم که هایما در بخش‌های اصلی این خودرو که مستعد تولید سر و صدا و یا مجرایی برای نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین است از پوشش‌های ضد نفوذ صوت بهره گرفته که در کم‌تر خودرویي با اين رده قيمتي شاهد آن هستیم. نتیجه چنین کاری در کمال ناباوری عدم نفوذ صدا از پیشرانه، مجموعه کمک فنرها و لاستیک‌ها به داخل اتاق است که هر فردی به سرعت به آن پی می‌برد. پیشرانه قرار گرفته زیر کاپوت این خودرو از نوع چهار سیلندر به حجم دو لیتر است که توانایی تولید حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه را دارد ضمن این‌که بیش‌ترين گشتاور تولیدی آن نیز 180 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه است که بیش از 75 درصد از آن در دور پایین‌تر از سه هزار به دست می‌آید. اس7 عرضه شده در داخل کشور به صورت استاندارد مجهز به گيربكس پنج‌دنده دستي يا اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است. اصولا خودروهای ساخت چين در بخش گیربکس چندان عملکرد مطلوبی از خود نشان نمی‌دهند ولی اگر با همین دیدگاه پشت فرمان هایما اس7 قرار گیرید بدون شک در چند دقیقه اول نظرتان به کل تغییر خواهدکرد! جعبه دنده به کار رفته در این خودرو محصول شرکت پاورتک کره جنوبي است که در در هر حالتی به نسبت وزن و ماهیت خودرو کارکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. در وضعیت اتوماتیک، تعویض‌ها بدون تکان و سریع انجام می‌شود وهمچنین نسبت به میزان فشار بر پدال گاز دارای حساسیت بالایی در معکوس‌کشی است. در حالت تعویض تیپ‌ترونیک نیز این جعبه دنده به گونه‌ای برنامه ریزی شده که در نهایت اجازه دورگیری تا نزدیک‌های محدوده قرمز را به شما می‌دهد و در هیچ شرایطی قادر به ورود به این محدوده نخواهید بود چرا که به طور اتوماتیک، گيربكس به یک دنده سبک‌تر خواهد رفت.
 

x9ho59fsrhfk6ktdll.jpg

همچنین اگر بنا به هر دلیلی فراموش کنید که دنده را سنگین كنيد، گیربکس هوشمند خودرو این کار را حتی در حالت دستی برای شما انجام می‌دهد تا یکی از بالاترین نمرات ممکن را در این بخش از آن خود کند. در خصوص عملکرد پیشرانه، نباید انتظار بسیار زیادی از اس7 داشت چرا که اصولا این خودرو و اغلب شاسي‌بلندها برای سرعت طراحی نشده‌اند. کشش خودرو در مسیرهای مختلف و حتی سربالایی‌های شهری (البته امکان بررسی این حالت در شیب نزدیک به 30درجه فراهم نبود) مناسب است و به عنوان یک شاسي‌بلند یک و نیم تنی مجهز به جعبه دنده اتوماتیک کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. دیدگاه منفی به سیستم تعلیق خودروهای چینی را در این خودرو به شکل شگفت‌آوری باید فراموش کرد چرا که عملکرد کمک فنرها حتی در دست اندازهای شدید و آن هم با سرعت بیش‌تر از 50 کیلومتر در ساعت بدون هیچ گونه کوبشی ملاحظه می‌شود که البته نباید از نقش تایرهای درجه یک هانکوک آن غافل شد.

قدرت ترمز خودرو با توجه به بهره‌گیری از دیسک‌های خنک شونده در محور جلو و سیستم دیسک در چرخ‌های عقب مناسب به نظر می‌رسد. در بررسی انجام‌شده،همچنین خودرو از سرعت 100کیلومتر در ساعت در صورت فشردن ناگهانی پدال ترمز تا انتها به لطف سیستم‌های مختلف کمکی، بدون هیچ گونه انحرافی (مسیر خشک) متوقف می‌شود که باید امتیاز بالاتر از متوسط را به مجموع سیستم ترمز آن داد. يك نكته غافل‌گيركننده در هايما اس7 هم اين كه به خاطر استفاده از فن‌آوري فرمان برقي، اين خودرو در بخش فرمان بسيار نرم و روان است و حس راننده نسبت به چرخاندن فرمان را در اين محصول مي‌توان با حسي كه در بهترين خودروهاي اروپايي مثل پژو407 داشتيم مقايسه كرد. در کاتالوگ رسمی خودرو، مصرف سوخت هایما اس7 به صورت ترکیبی 8.8 لیتر در هر 100کیلومتر عنوان شده که البته با در نظر گرفتن ارتفاع زیاد تهران از سطح دریا وهمچنین کیفیت متفاوت سوخت موجود، می‌توان در عمل این رقم را در حدود 10 لیتر در نظر گرفت که باز هم برای چنین خودرویی بسیار مناسب خواهد بود. در بازار داخلی، از رقبای هم‌وطن اس7 می‌توان به جک اس5 و همچنین جیلی امگراند ايكس7 اشاره داشت که مواردی مانند جعبه دنده دستی و تجهیزات کم‌تر در اس5 و قیمت بالا و خدمات پس از فروش محدود در ايكس7 باعث می‌شود تا اس7 يك سروگردن بالاتر از رقبا بايستد و به همين خاطر، به موفقیت آن بسیار خوش‌بین باشيم.

تولید این خودرو در كارخانه ايران‌خودرو خراسان آغاز شده و انتظار می‌رود كه با توجه به این موضوع و همچنین گستره وسیع خدمات از پس فروش ایران‌خودرو در سرتاسر کشور، خریداین شاسی‌بلند در محدوده قیمتی مشخص انتخابی کاملا مناسب به نظر آید. قیمت دقیق این خودرو هنوز تعیین نشده است ولی به گفته منابع آگاه این خودرو زیر 100 میلیون تومان و در حدود 90 میلیون تومان عرضه شود .


                    qwrpa0sh8vjpcc783e82.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها