کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزش روز سبد سهام عدالت 61 هزار ميليارد تومان شد


کد خبر : ۱۵۳۴۸سه شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷:۴۷۲۲۸۳ بازدید

بر اساس طرح توزيع سهام عدالت، بخشي از سهام شركت‌هاي دولتي از سال 85 تاكنون به اين شرط به مشمولان داده شده است كه در مدت ...

ارزش سبد سهام عدالت كه روزگاري حدود 100 هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شد، هم اكنون بنا به اعلام سازمان خصوصي‌سازي به 61 هزار ميليارد تومان نزول پيدا كرده است، بدين ترتيب صاحبان سهام عدالت كه جمعيت آنها بالغ بر 49 ميليون نفر عنوان شده است، به همراه 7 ميليون سهامدار بورسي به دليل افت بازار سهام تهران، ثروت‌شان كاهش پيدا كرده است. 

به گزارش جوان، ‌بر اساس طرح توزيع سهام عدالت، بخشي از سهام شركت‌هاي دولتي از سال 85 تاكنون به اين شرط به مشمولان داده شده است كه در مدت 10‌سال از سود اين سهام، اقساط آن پرداخت شود و پس از تسويه كامل، اين سهام بايد از نيمه نخست سال 95 قابليت خريد و فروش پيدا كند. در حالي ارزش روز سبد سهام عدالت هر روز به دليل افت بازار سهام در حال كاهش است و هم اكنون به مرز 61هزار ميليارد تومان رسيده است كه آزاد‌سازي اين حجم از سرمايه هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و مشخص نيست اين حجم از سرمايه چگونه مديريت مي‌شود، اين در حالي است كه ارزش سبد سهام عدالت در پايان دولت دهم در محدوده 100هزارميليارد تومان قرار داشت. نكته قابل تأمل در خصوص سهام عدالت آن است كه مردم تنها مالك اسمي اين سهام هستند و به دليل آنكه ساز و كار آزاد‌سازي سهام مشخص نشده است، صاحبان سهام نقشي در بلوك‌هاي مديريتي پرتفوي سهام عدالت ندارند و افت ارزش سهام نشان مي‌دهد سهام عدالت درست مديريت نمي‌شودو سودجويي‌هايي در اين بين در جريان است. 
   

آخرين ارزيابي از ارزش سهام عدالت

در اين بين، ‌سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد: ارزش روز ۶۰ شركت حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۶۱۱ هزار و ۹۸۱ ميليارد ريال برآورد مي‌شود. تعداد شركت‌هاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت 60 شركت هستند كه ارزش قطعي برآوردي آنها 412 هزار و 638 ميليارد ريال و ارزش روز آنها 611 هزار و 981 ميليارد ريال تا به امروز (ديروز) عنوان شده است. همچنين از 60 شركت حاضر در اين پرتفو، 48 شركت به صورت قطعي حضور دارند كه ارزش قطعي برآوردي آنها 280 هزار و 804 ميليارد ريال و ارزش روز آنها 480 هزار و 146 ميليارد ريال تعيين شده است. 

افزون بر اين، ارزش قطعي برآوردي 12 شركتي كه به صورت غيرقطعي سهام آنها به پرتفوي سهام عدالت واگذار شده، 131 هزار و 835‌‌ميليارد‌ريال و ارزش روز آنها 131 هزار و 835‌ميليارد‌ريال عنوان شده است. بر اساس اين گزارش، نگاهي به پرتفوي سهام عدالت نشان مي‌دهد از 60 شركت حاضر در اين سبد تعداد 34 شركت بورسي هستند كه ارزش قطعي برآوردي آنها 254 هزار و 412 ميليارد ريال و ارزش روز آنها 453 هزار و 754 ميليارد ريال حساب شده است. به علاوه اينكه در اين پرتفو، 26 شركت غيربورسي نيز حضور دارند كه ارزش قطعي برآوردي آنها 158 هزار و 226 ميليارد ريال و ارزش روز آنها 158 هزار و 226 ميليارد ريال است. 
   
افت بورس مساوي است با افت سهام عدالت

پيش از اين مير علي اشرف عبدالله پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي سازي در خصوص تأثير افت بورس در كاهش ارزش برگه‌هاي سهام عدالت اظهار داشته بود، بديهي است كه با افت شاخص و كاهش قيمت شركت‌هاي بورسي كه در پرتفوي سهام عدالت حضور دارند، ارزش برگه‌هاي سهام عدالت نيز كاهش مي‌يابد. 
به گفته پوري حسيني، اما قطعاً در شرايط فعلي كه شاخص بورس با افت مواجه شده و قيمت سهام شركت‌ها كاهش يافته است، ارزش هر برگه سهام عدالت متناسب با آن كاهش پيدا كرده است، اما ميزان اين كاهش در زمان آزادسازي مشخص و اعلام مي‌شود. 
   
سهام عدالت بي‌ارزش‌تر شد

علاوه بر 7ميليون نفري كه در بازار سهام كد معاملاتي دارند، حدود 49 ميليون نفر ايراني نيز از افت ارزش بازار سهام آسيب ديده‌اند زيرا بخشي از سهام شركت‌هاي موجود در بازار سرمايه، متعلق به طرح سهام عدالت است، از اين رو افت ارزش بازار سهام دامنگير بيش از 56 ميليون ايراني شده است. ارزش بازار بورس تهران كه در آذر ماه سال 92 به بيش از 415هزار ميليارد تومان رسيده بود، هم اكنون در محدوده 277هزار ميليارد تومان قرار گرفته است، بدين ترتيب در حد فاصل 21ماه اخير 138هزار ميليارد تومان از ارزش روز بازار سهام كاسته شده است. 

در رابطه با شاخص كل بازار سهام كه تغييراتش گوياي ميانگين بازدهي بازار است نيز بايد عنوان داشت: در ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم اين نماگر اقتصادي در كانال ۵۷ هزار واحد قرار داشت و با توجه به خوشبيني‌هاي شكل گرفته در جامعه پيش‌بيني مي‌شد اين نماگر تا پايان سال 92به 90 هزار واحد نيز برسد اما در نيمه بهمن ماه سال گذشته اين نماگر با ثبت آخرين ركوردش يعني 89‌ هزار و 500 واحد، از پيشروي بازماند و مسير سقوط را در پيش گرفت، به‌طوري كه هم اكنون اين نماگر در محدوده 64 هزار واحد قرار گرفته است و ارزش روز بازار بورس تهران نيز تنها 277هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها