کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صف آرايی 27 دكل ايرانی در برابر 127 دكل عربی / اينفوگرافی


کد خبر : ۱۴۸۳۰دوشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۳۳۲۹۵۱ بازدید

27 دكل ايراني در برابر 127 دكل عربي؛ وضعيت برداشت‌ها در ميادين مشترك نيز به نفع اعراب است.از مجموع 127 دكل عربي ، 5 دكل احتمالا درحال ...

27 دكل ايراني در برابر 127 دكل عربي؛ وضعيت برداشت‌ها در ميادين مشترك نيز به نفع اعراب است.از مجموع 127 دكل عربي ، 5 دكل احتمالا درحال شروع به كار يا طي مقدمات شروع فعاليت هستند. از اين رو در اينفوگرافي به وضعيت مالكيت آنها در كشورهاي عربي اشاره نشده است.

به گزارش اعتماد، ايران ٢٨ ميدان نفتي مشترك با اعراب دارد. برداشت‌هاي عربي نيز در مقابل برداشت‌هاي ايراني عددي بزرگ را نشان مي‌دهد. هر چند توسعه ميادين مشترك يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي كاري دولت‌ها در ايران است اما در عمل كار چندان پيش نرفته است. تحريم‌ها، كمبود سرمايه، نبود تكنولوژي مناسب و... همگي سبب شده است طعم نفت زير زبان همسايه‌ها شيرين باشد و در كام ايران تلخ. اين گزارش نگاهي دارد به تعداد دكل‌هاي نفتي فعال كشورهاي عربي در خليج فارس .

ايران

منابع جهاني تعداد دكل‌هاي ايراني خليج فارس را ٢٧ دكل عنوان مي‌كنند. ايران در حالي ٢٧ دكل در خليج فارس دارد كه بررسي‌هاي چهار سال قبل و قبل‌تر از آن نشان مي‌داد كه ايران نيازمند اضافه كردن بيش از ٣٥ دكل به دكل‌هاي فعالش در خليج فارس است.

قطر

شايد بيننده با ديدن تعداد دكل‌هاي قطر نفسي به راحتي بكشد. ١٢ دكل؟ يعني كمتر از تعداد دكل‌هاي ايران. آيا اين خبر خوبي است. اتفاق بد قبلا افتاده است. پيش‌تر از اينها قطر انبوهي دكل در منطقه داشت تا بتواند عمليات توسعه‌اي خود را پيش ببرد. بيشترين تعداد دكل‌هاي قطر تا سال ٢٠٠٢ در منطقه حضور داشت. آن سال‌ها برخي منابع جهاني آمار دكل‌هاي قطر را تا ٦٠ دكل عنوان مي‌كردند. عمليات توسعه كه تمام مي‌شود دكل‌ها ديگر نيازي به حضور ندارند. مي‌روند و براي تعميرات يا عمليات‌هاي تازه مي‌آيند. قطر كشور كوچكي كه جمعيتش به زحمت به يك ميليون نفر مي‌رسد و با پشتوانه گازي كه در ميدان مشترك پارس جنوبي وجود دارد، توانسته است عنوان پولدارترين كشور جهان را نصيب خود كند با بالاترين درآمد سرانه. صندوق بين‌المللي پول در آخرين گزارش خود اعلام كرد كه قطر از نظر شاخص قدرت خريد، ثروتمندترين كشور جهان شده است. بر اساس اعلام اين صندوق سرانه توليد ناخالص داخلي قطرچهار سال قبل ٨١ هزار و ٤٦٦ دلار برآورد شد. قطري‌ها حالا در تلاشند توليد نفت خود را از لايه نفتي ميدان مشترك پارس جنوبي افزايش دهند.

عربستان

تعداد دكل‌هاي عربستان ٤٦ دكل برآورد شده است. اين كشور در منطقه مرزي با كويت نيز دو دكل براي توسعه ميداني دارد كه محل مناقشه ايران، كويت و عربستان است. همان ميداني كه ايران به آن «آرش» نام داده است. از سه دكلي كه در اين منطقه مستقر است، دو دكل به عربستان اختصاص دارد و يك دكل به كويت. عربستان بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت اوپك است كه در سال‌هاي اخير با اتخاذ سياست‌هايي توانسته است تاثير خروج ايران از بازار نفت را از ميان ببرد. اين روزها نيز اما و اگرهاي فراواني براي بازگشت دوباره ايران به بازار جهاني نفت پيش پايش قرار دارد.

امارات متحده عربي

اماراتي‌ها كه پاي‌شان به پرونده دكلي ايران باز شده است، ٥٩ دكل فعال در خليج‌فارس دارند. اماراتي‌ها روزانه بيش از سه ميليون بشكه نفت توليد مي‌كنند. ايران ميدان‌هاي مشتركي با امارات دارد. كشوري كه درآمد سرانه‌اش با ثروتمندترين كشورهاي اروپايي برابري مي‌كند و توانسته است در سال‌هاي اخير خود را به عنوان كشوري فعال در حوزه صادرات مجدد مطرح كند.

بحرين

بحرين كشوري است جزيره‌اي در خليج فارس كه ۶۶۵ كيلومتر مربع وسعت دارد. نام اين كشور كوچك به معناي دو درياست. اين كشور از ۳۳ جزيره تشكيل يافته كه عمدتا از دشت‌هاي بياباني تشكيل مي‌شوند و مرتفع‌ترين نقطه آن تنها ۱۲۲ متر ارتفاع دارد. نفت و گاز طبيعي و ماهي و مرواريد از منابع طبيعي اين كشور است اما كاهش ذخيره نفتي باعث شده تا بحرين در سال‌هاي اخير به سمت فرآوري و تصفيه نفت حركت كرده و به يكي از مراكز بانكي بين‌المللي تبديل شود. تعداد دكل‌هاي بحرين در منطقه خليج فارس پنج دكل اعلام شده است.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها