کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بیکاری، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد کشورهای عرب


کد خبر : ۱۴۷۳۰پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷:۴۷۱۹۷۷ بازدید

کشورهای عربی این روزها با چالش‌های بسیاری دست به گریبان هستند اما تازه‌ترین نرخ بیکاری جوانان در کشورهای عربی نشان می‌دهد که ...
بیکاری، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد کشورهای عرببیکاری، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد کشورهای عرب

کشورهای عربی این روزها با چالش‌های بسیاری دست به گریبان هستند اما تازه‌ترین نرخ بیکاری جوانان در کشورهای عربی نشان می‌دهد که این معضل به نرخ تهدید‌کننده 28درصد رسیده است. نرخ بیکاری اعلام شده نشان می‌دهد که میزان بیکاری و بطالت جوانان در کشورهای عربی بیش از 2برابر متوسط جهانی است. این نرخ همچنین ثابت می‌کند که چالش دیرینه بیکاری جوانان در کشورهای عربی دیگر پشت گوش انداختنی نیست و سران این کشورها باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن کنند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، «صندوق عربی پول» این نرخ را در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «بیکاری جوانان در کشورهای عربی» اعلام کرده است. بر اساس این گزارش بیکاری به ویژه در بین جوانان یکی از چالش‌های عمده‌یی است که کشورهای توسعه یافته با آن رو‌به‌رو هستند. بر اساس برآورد سازمان بین‌المللی کار 75میلیون نفر از مردان جوان جمعیت بیکار جهانی را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری بعد از بحران اقتصادی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. این بحران دست آخر موجب شده تا جمعیت بیکارهای جهان تا پایان سال 2014 به چیزی حدود 211میلیون نفر برسد. از این منظر کشورهای عربی رتبه نخست جهان را در بیکاری جوانان به خود اختصاص داده‌اند.بر اساس این گزارش کشورهای عربی در 2دهه گذشته به دنبال آن بودند تا با اتخاذ تدابیری راهی برای رسیدن به ثبات اقتصادی پیدا کنند و به پیشرفت اقتصاد کلان کمک کند. از این رو در اواخر دهه 1990 اصلاحات ساختاری صورت گرفت که هدفش استفاده بهینه از منابع آزاد بود. در آن زمان برنامه این بود که این کار از طریق آزاد‌سازی کالا، خدمات و سرمایه صورت بگیرد.

این اقدامات در عموم کشورهای عربی موجب شد تا نرخ رشد در میانه سال‌های 2000 تا 2014 به نرخ رشد متوسط 5درصد برسد. از سوی دیگر کشورهای عربی یک‌سری سیاست‌ها را به امید افزایش اشتغال در مناطق مورد بحث صندوق عربی پول انجام دادند که روند آن مورد انتظار نبود. این گزارش نشان می‌دهد که این اصلاحات با جلوگیری از افزایش روند بیکاری نرخ آن را در طول یک دوره 6ساله یعنی از سال 2003 تا 2009 به 0.8درصد رساندند.

با این حال تحولات نامطلوب در محیط اقتصادی جهانی قطعا تاثیر بسزایی در شرایط داخلی کشورهای عربی گذاشته است. از این رو با توقف روند رشد اقتصادی تنها چیزی که نصیب کشورهای عربی شد نرخ 28درصدی بیکاری جوانان بود. این نرخ در این گزارش همواره در مقابل نرخ بیکاری جهانی که 12 درصد است، بیان می‌شود.

 
جنس بیکاری جوانان عرب

بر اساس گزارش صندوق عربی پول، بیکاری در این کشورها در میان زنان، افراد تحصیلکرده و بازارهای نوظهور بیشتر مشاهده می‌شود. در کشورهای عرب40درصد از افراد بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند. میزان بیکاری در بین زنان در منطقه خاورمیانه بیش از 43درصد است این در حالی است که بیکاری در میان زنان در سطح زنان چیزی حدود 12.7 درصد برآورد شده است.

نرخ بیکاری در میان جوانان در گروه سنی 15تا 29 سال در طول 3ماهه دوم سال 2015 رسیده است26.6درصد از کل نرخ بیکاری جوانان را شامل می‌شود. همچنین در این گزارش عنوان شده که نرخ بیکاری در میان مردان در طول 3ماهه دوم سال جاری به 9.1درصد رسیده این رقم در مقایسه با نرخ سال گذشته یعنی 9.8درصد در سال 2014 کمی کاهش داشته است. سازمان عربی کار در جریان آخرین نشست خود درباره وضعیت بیکاری در میان جوانان اعلام کرد: «رویدادهای سیاسی که بعد از حوادث کشورهای عربی روی داد، بر وضعیت اقتصادی واجتماعی در این کشورها تاثیر بسیاری گذاشته است. در جریان انقلاب در کشورهای عربی، سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافت و تولید متوقف شد و مطرح شدن درخواست‌های برخی گروه‌ها و جریان‌ها موجب بود که در روند تولید اخلال ایجاد شود و افزون بر آن رکود در بخش گردشگری ضربه بزرگی به اقتصاد برخی کشورها وارد کرده است.» براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی در کشورهای عربی در سال 2014 حدود 2 درصد و میزان بیکاری نیز نزدیک 20درصد بود که چنین رکودی برای برآورده کردن خواسته‌های اجتماعی کشورهای عربی که با رشد چشمگیر جمعیت روبه‌رو هستند، کافی نیست. پیش از این نیز روزنامه «الخلیج» امارات پیش‌بینی کرده بود که آمار جوانان بیکار در کشورهای عربی منطقه در سال 2050 میلادی به حدود 150میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

این روزنامه در گزارشی با اشاره به میانگین آمار جهانی بیکاری به میزان 6/12درصد نوشت که مشکل بیکاری در جهان موجب افزایش اختلاف طبقاتی بین ثروتمندان و فقرا می‌شود و متاسفانه کشورهای عربی رتبه اول را در این زمینه دارند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیکاران در این کشورها در سال 2050 میلادی که جمعیت آنها به 598میلیون نفر می‌رسد، بیش از پیش افزایش یابد.  افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد اقتصادی در کشورهای عربی باعث افزایش کسری بودجه، کاهش شدید ذخایر مالی و ارزی، افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی و تشدید فقر در این کشورها شده است. حتی برخی از کشورهای عربی که از مازاد درآمد بالایی برخوردار هستند، به دلیل هزینه‌های اجتماعی و مشکلات سیاسی و امنیتی با کسری بودجه روبه‌رو شده‌اند. بیکاری جوانان پیامدهای اجتماعی در کشورهای عربی دارد. وخامت اوضاع سیاسی و امنیتی در بعضی کشورهای عربی، کاهش میزان رشد اقتصادی و افزایش شمار نیروی کار از جمله دلایل افزایش میزان بیکاری در کشورهای عربی است.

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها