کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پای حمل ونقل عمومي ورامين لنگ می زند


کد خبر : ۱۴۷۲۸پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۴۷۱۹۶۳ بازدید

شهرستان ورامين به عنوان يكي از مهمترين تامين كننده نيازهای كشاورزی، دام و طيور پايتخت و ساير استانها از اهميت خاصی برخوردار ...

شهرستان ورامين به عنوان يكي از مهمترين تامين كننده نيازهای كشاورزی، دام و طيور پايتخت و ساير استانها از اهميت خاصی برخوردار است، از طرفي وجود نيروهاي كار كه هرروز بايد به تهران سفركنند سبب شده تا زيرساخت هاي حمل ونقل عمومي از جايگاه ويژه اي برخوردار باشد. اما با همه اين ويژگي ها، شهرستان ورامين، قرچك وپيشوا هچ وقت داراي زيرساختهاي مناسبي نبودند كه گواه آن جاده قبلي تهران ورامين بود كه تا سالها عنوان قتلگاه را با خود يدك مي كشيد، تا اينكه ساخت اتوبان جديد تا حد بسيار زيادي آمار تلفات را كاهش داد. با اين وجود همچنان نبود سيستم حمل ونقل عمومي ارزان قيمت وايمن از جمله مهمترين مشکلات اين منطقه محسوب مي شود. در اين بين مي توان به اجرا نشدن پروژه مترو ورامين و به تازگي نيز تهديد به تعطيلي اتوبوسرانی ورامین به علت پرداخت نشدن بدهي ميليارد توماني اين سازمان به اداره دارايي اشاره كرد.


گاهي به وضعيت حمل ونقل عمومي ورامين

حدود نيم قرن پيش، اولين خودرو عمومي به شهرستان ورامين وارد شد. يك دستگاه ميني بوس دماغ دار الماني، كه علاوه بر جابجايي مسافر وظيفه حمل گوسفندان وطيور روستاييان را نيز برعهده داشت.

طبق اظهارات افراد مسن منطقه، اين خودرو صبح زود مسافران خودرا از پيشوا، ورامين وقرچك سوار كرده وپس از طي كردن مسير آنها را حوالي ظهر در ميدان شوش پياده مي کرد وغروب دوباره اين مسافران را بازمي گرداند.

با ساخت راه هاي جديد وافزايش جمعيت در شهرهاي پيشوا، ورامين وقرچك وساخت شهركها، تعداد خودروها خصوصا خودروهاي عمومي اعم از ميني بوس وتاكسي افزايش پيدا كرد، اما مشكل از زماني آغاز شد كه جاده قديم ورامين به تهران گنجايش تعداد بالاي خودروها را نداشت واين موضوع باعث بروز تصادفات مرگباري در اين جاده مي شد.

سرانجام در دهه هفتاد، ساخت اتوبان تهران ورامين آغاز شد كه با افتتاح آن علاوه بر كاهش ترافيك، تعداد آمار تصادفات نيز به شدت كاهش پيدا كرد،با اين وجود هنوز اين شهر و در كنار آن پيشوا وقرچك همچنان از كم بود وسايل نقليه عمومي رنج مي برند.


حذف شركت واحد پس از سالها

تا سالها اتوبوس هاي شركت واحد، مردم منطقه را ابتدا از ترمينال جنوب وسپس ميدان شوش به مقصد قرچك وورامين مي بردند اما فرسودگي اتوبوسها باعث شد تا مسئولان قول افزودن ونوسازي اين ناوگان دولتي را بدهند. اما پس از مدتي خط اتوبوسراني شركت واحد ورامين تعطيل وقرار شد بخش خصوصي مانند گذشته حمل ونقل مردم منطقه را برعهده بگيرد.

تازه مشكلات آغاز شد چرا كه افزايش جمعيت خصوصا كارگراني كه مجبوربودندبراي كار به پايتخت بروند، ازطرفي ايجاد واحدهاي دانشگاهي در ورامين وقرچك وپيشوا باعث ايجاد صفهاي طولاني شد تا اينكه با ايجاد بخش خصوصي اتوبوس راني وواگذاري اتوبوسهاي دولتي به بخش خصوصي تا حدودي از مشكلات كاسته شد .

اما افزايش كرايه اين اتوبوسها نسبت به قيمت بليط اتوبوسهاي شركت واحد مشكلات بسياري را براي كارگراني كه در آمد پاييني داشتند فراهم كرد، مسئولان قول رسيدگي به اين مشكل را هم دادند اما هيچگاه اين خواسته مردم محقق نشد.


ايجاد قطارحومه اي ومشكلات عديده

هزينه رفت وآمد براي كارگراني كه درمسير تهران ورامين تردد داشتند وگاهي مجبور بودند براي رسيدن به خانه يا محل كار چند بار خط عوض كنند مسئولان شهري را برآن داشت تا در ساعت كم تردد راه آهن مشهد- تهران، قطار حومه اي پيشوا –ورامين به تهران را راه اندازي كنند، اين قطار صبحها مسافران را مي برد وعصر نيز انها را باز مي گرداند اما مناسب نبودن ساعت رفت وآمد آن از يك طرف وافزايش چند باره كرايه در طول يك سال، سبب شد تا مسافران ازاين قطار استقبال نكنند.

سيد حسين نقوي حسسيني نماينده مردم ورامين پيشوا وقرچك در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص مي گويد: شرکت راه آهن در ارائه خدمات در حوزه قطار حومه ای تخصصی ندارد و شاهد این مدعا نیز قطاری است که صبح و بعدازظهر در مسیر ورامین رفت و آمد می کند که از لحاظ امکانات بسیار بی کیفیت بوده و با محدودیت جا برای مسافرین مواجه است.

وي در خصوص مشكلات ديگر اين نوع قطاركه باعث عدم استقبال مردم منطقه شده مي افزايد: بلیط قطار در طول سال چندین بار افزایش قیمت پیدا می کند و این موضوع برای بخشی از مردم ورامین که دارای تمکن مالی نیستند به صرفه نخواهد بود واز طرفي اين نوع قطار به علت استفاده از خط اهن مشترك تهران مشهد تنها در ساعت هاي خاص مي تواند سرويس بدهد.


دعواي شركت راه آهن ومترو

طبق مصوبه اي كه در دولت قبلي به تصويب رسيد، قرار شد تا احداث متروي ورامين به شركت متروي تهران وحومه سپرده شود،براي اين كار بودجه وكار فرما هم تعيين شد اما با روي كار آمدن دولت جديد، شركت راه آهن با اعلام اينكه ساخت متروي ورامين در حومه راه آهن صورت گرفته واين كار غير قانوني است وبايد ساخت قطار شهري توسط ما انجام شود، از انجام پروژه ممانعت کرد.

سيد حسين نقوي با تاييد اين موضوع ادامه مي دهد: شركت راه آهن مدعي است که ساخت مترو ورامين در حريم راه اهن مي تواند خطر آفرين باشد، اما کارشناسان تشخيص داده اند انجام اين پروژه با شرايط مذکور هيچ مشکل فني ايجاد نمي کند.

اين در حالي است که وزارت راه و شهرسازی اعلام كرده راه آهن حومه‌ای هیچ‌گاه مانعی برای احداث متروی تهران – ورامین – گرمسار نبوده است، بلکه آنچه راه آهن از ابتدا با اتکا به ادله فنی و قانونی عنوان داشته عدم امکان استفاده از حریم راه‌آهن به منظور احداث خط مترو است به طوریکه در جلسات مختلف فنی با ارائه مدارک فنی و استانداردهای مربوط این موضوع تبیین شده است.

در حالی که وزارت راه و شهرسازی تأکید مي كند پروژه مترو تهران-ورامین به دلیل عدم انطباق آن با قوانین لغو شده است، نماينده ورامين دراين خصوص مي گويد: در پیوست یک صفحه ۱۵۶ اعتبار تملک دارایی مالی جدول بودجه سال ۹۴، شهرداری تهران به عنوان دستگاه اجرایی پروژه متروی تهران به ورامین، قرچک و پیشوا تعیین شده و به تصویب مجلس رسیده ، مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفته و به دولت ابلاغ شده است.


شوراي شهر ورامين مخالف مترو

درحالي كه موانع ايجاد شده بر سر راه احداث متروي ورامين در حال حل شدن بود، شوراي شهر ورامين با اين عقيده كه ايجاد متروي ورامين اين شهر را به خوابگاه كارگران ومحلي براي مهاجرت افراد به ورامين تبديل مي كند با آن مخالفت کرد.

سیدرضااحمدی رئیس شورای شهرورامين با تاييد اين موضوع مي گويد: شوراي شهر هيچگونه مخالفتي با ايجاد خط مترو ندارد اما بايد به اين نكته توجه كرد در كنار خوبي هايي كه اين طرح دارد مي تواند عاملي براي هجوم مهاجران باشد واين شهر را به خوابگاه تبديل كند. از طرفي با راه اندازي مترو بايد به فكر ايجاد زير ساختها بود كه فعلا امكان پذير نيست.


تهديد به تعطيلي سازمان اتوبوس راني

اوايل سال 80 سازمان اتوبوسرانی شهرداری ورامین با هدف خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر در حوزه حمل و نقل عمومی به شهروندان ورامینی تأسیس شد.درحالي كه اتوبوسها تنها وسيله حمل ونقل ارزان قيمت شهرستان به شمار مي روند اما پرداخت نشدن بدهي مالياتي سازمان اتوبوسراني سبب شد تا اداره دارايي با متوصل شدن به مراجع قانوني اعلام كند در صورت پرداخت نشدن طلبش اقدام به تعطيلي اين سازمان خواهد كرد.

از چند سال قبل قرار بود اين سازمان مقداري از درآمد خود را به عنوان ماليات به دارايي بپردازد اما تاکنون مسئولان وقت این حوزه به پرداخت بدهی خود پرداخت نکرده اند و هر سال جریمه سنگینی هم به مبلغ اولیه اضافه شده تا آنجا که هم اكنون ميزان اين بدهي به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسيده است وعملا سازمان اتوبوسراني ورامين قادر به پرداخت آن نيست واگر اوضاع به اين منوال پيش برود اين سازمان تعطيل خواهد شد.شهرداري ورامين براي حل اين مشكل شكايتي را تنظيم وبه ديوان عدالت اداري فرستاده است اما بايد منتظر ماند ديد آيا مشكل حل خواهد شد يا تنها وسيله حمل ونقل عمومي ارزان قيمت شهر تعطيل خواهد شد؟!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها