کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت قرمز برای سیب صادراتی کشور


کد خبر : ۱۴۵۵۹شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۴۷۳۳۹۷ بازدید

شهرستان اهر قطب کشاورزی و تولید سیب در آذربایجان شرقی است که سالانه مقدار زیادی سیب از این شهرستان به کشورهای همسایه صادر ...

شهرستان اهر قطب کشاورزی و تولید سیب در آذربایجان شرقی است که سالانه مقدار زیادی سیب از این شهرستان به کشورهای همسایه صادر می‌شود ولی این روزها با کمبود آب، باغ های سیب اهر وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش مهر، تولید سالانه محصولات سردرختی در شهرستان اهر طی سال های گذشته به بیش از ۲۱۰ هزار تن می رسد و این شهرستان سهم عمده ای در تولید میوه آذربایجان شرقی دارد و ضمن تامین مصرف داخلی، به استان های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، زنجان و خراسان رضوی و کشورهای همجوار مانند عراق، امارات، ترکیه و آذربایجان و سه کشور حاشیه روسیه صادرات دارد.

محصول سیب لبنانی قرمز و سفید و سیب قره قرمز که از محصولات برتر کشاورزی در شهرستان اهر است از نام و آوازه خاصی در بازار داخلی و خارجی برخوردار بوده که کشورهای همسایه در فصل برداشت این محصول مشتاق خریداری آن هستند.بیش از ۴۰ درصد مردم شهرستان اهر مشغول به کشاورزی و باغبانی هستند و این موضوع اهر را به قطب کشاورزی در آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.

 درخت پاكوتاه سيب جزو اولين درختان ميوه ای است كه بصورت متراكم و آزمایشی كاشت شده و هم اكنون در مقياس وسيع باغات پاكوتاه سیب در مناطق مختلف از جمله شهرستان اهر کاشت می شود.خشکسالی و کم آبی که در نوع خود بخش کشاورزی کشور را به چالش می کشد تهدید جدی در تولید محصول سیب می باشد که اگر به مدیریت درست و کارشناسی شده توجه شود شاید دچار بحران آبی نشود.مسئولان شهرستان اهر معتقدند که اگر امروز مانع از برداشت اضافی آب در بخش کشاورزی شویم و درست مدیریت کنیم راحت تر می توانیم با مشکل کم آبی مقابله کرده و تولید سیب درختی را در این شهرستان افزایش دهیم.
 

سیب مراغه

صادرات سیب برای دولت ارز آور بوده و برای جوانان شغل ایجاد می کند

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سیب های لبنانی و قره قرمز در استان ها و کشورهای همجوار به عنوان یک برند برای شهرستان اهر محسوب می شود.

عباس فلاحی باباجان با بیان اینکه در زمانهای گذشته به دلیل نبود سردخانه سیب های تولیدی به اردبیل صادر میشد و آنها این محصول را به نام سیب اردبیل به فروش می رسانند، افزود: اکنون سیب قره قرمز و لبنانی که با نام سیب اهر به بیش از پنج کشور همسایه صادر می شود جایگاه خود را یافته و این شهرستان را به قطب تولید سیب های درجه یک تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب در شهرستان اهر تولید می شود، اظهار داشت: هرسال نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از سیب های تولیدی به کشورهای آذربایجان، ترکیه، دوبی، عراق و هفت کشور حاشیه روسیه صادر می شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از احداث ۱۲ سردخانه طی دو سال اخیر در شهرستان اهر خبر داد و گفت: برای اینکه حتی یک کیلو از محصول سیب خراب نشود چهار سردخانه دیگر درحال احداث بوده و همچنین کارخانه های صنایع جنبی مانند کمپوت سازی، بسته بندی میوه و آبمیوه در اهر ایجاد شده تا با صادرات این محصول برای کشور ارز آوری شود.

فلاحی باباجان همچنین از احداث کارخانه تولید آبمیوه در شهرستان اهر خبر داد و تصریح کرد: با احداث این کارخانه ها اهر دیگر با کمبود امکانات صنایع جنبی میوه مواجه نبوده و برای تعداد زیادی جوان بیکار شغل ایجاد و قیمت فروش سیب افزایش پیدا کرده است.

سیب مراغه

وی با اشاره به اینکه صادرات میوه بسته بندی شده سیب به کشور روسیه تسریع می شود، افزود: فاز دوم کارخانه بسته بندی میوه در شهرستان اهر وارد عملیات اجرایی شده، این کارخانه در طول سال حدود ۲۰ میلیون دلار انواع میوه را به کشورهای همسایه صادر می کند.

نماینده مردم اهر و هریس در پایان به استفاده ناچیز کشاورزان از کودهای شیمیایی در باغات نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید با توزیع کنندگان کودهای غیرمجاز در بین کشاورزان برخورد شود تا آسیبی به باغات این شهرستان نرسد.

دغدغه مهم و اساسی بازاریابی برای محصول سیب است

فرماندار شهرستان اهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با وجود کاشت انواع سیب در شهرستان اهر و صادرات آن به بیش از ۱۰ کشور مختلف به نوعی این شهرستان را به قطب تولید سیب های قره قرمز و لبنانی معروف کرده است.

سید محمد عابدی با بیان اینکه از باغداران بخوبی حمایت نمی شود، افزود: یکی از دغدغه های مهم و اساسی مسئولان ایجاد فضای کسب و کار و بازار یابی برای محصولات تولیدی کشاورزان بخصوص سیب است.

وی ادامه داد: در شهرستان اهر نزدیک به ۳۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که بیش از ۲۰۰ هزار تن آن را سیب های درختی تشکیل می دهد.

عابدی با اشاره به اینکه هدف ما حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی و حتی صادرات آن به سایر کشورهای همسایه است، گفت: زمان های قبل اهر بدلیل نداشتن سردخانه محصولات کشاورزی همچون سیب درختی به راحتی ازبین می رفت و به کشاورزان خسارت وارد می کرد که با احداث ۱۲ سرخانه مدرن امیدواریم که هیچگونه مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

سیب مراغه

فرماندار شهرستان اهر افزود: درحال حاضر این شهرستان به دو واحد کارخانه بسته بندی و دو کارخانه سورتینگ محصول سیب و غیره مجهز بوده و این کارخانه ها برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده که با همکاری سرمایه گذاران چهار سردخانه دیگر درحال تکمیل است.

وی با تاکید براینکه شهرستان اهر ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی دارد، تصریح کرد: برای رفع مشکلات باغات و مزارع کشاورزی بایستی در گام نخست مصرف آب را مدیریت کنیم و در این خصوص استفاده از روش های آبیاری تحت فشار در مدیریت صحیح آب ضروری است.

عابدی اضافه کرد: سازمان های نظارتی بر سردخانه ها هنگام منتقل کردن محصولات کشاورزی کمتر نظارت می کنند که این عمل از دیگر مشکلات کشاورزان این منطقه است.

فرماندار اهر در پایان با اشاره به اینکه آب شرب روستای ورگهان مشکل دارد، خاطر نشان کرد: آب شرب ورگهان شور بوده و فاقد لوله کشی است، در این خصوص با آب و فاضلاب روستایی هماهنگی های لازم صورت گرفته و بزودی مشکل تامین آب روستای ورگهان حل می شود.

عدم توجه باغداران به استفاده از روش نوین آبیاری ۵ هزار درخت نابود شد

محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تولید سیب در شهرستان اهر در حدود پنج هزار و ۸۳۰ هکتار بوده که رقمهای بومی، سیب زرد و قرمز لبنانی و اخیرا رقمهای استارکینگ، فوجی، گالا، دو رنگ فرانسه، گرانی اسمیت روی پایه های بذری و مالینگ تولید می شود.

سیب مراغه

اسدی افزود: تولید سیب مالینگ در باغات این شهرستان با توجه به افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت مرغوب میوه های تولیدی و بازار پسندی محصولات افزایش یافته است و حدود ۳۰۰ هکتار از سطح باغات پنج هزار و ۸۳۰ هکتاری را بخود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اینکه باغات روستاهای وجنی و ورگهان و قلعه شامی از باغات قدیمی منطقه بوده که در تراس رودخانه دره رود واقع شده و سن باغات این منطقه عمدتاً بالای ۳۰ الی ۳۵ سال بوده است، گفت: محصول اصلی این باغات شامل درختان دانه‌دار سیب و باغات هسته‌دار هلو، زردآلو، شلیل، گیلاس و آلبالو است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی شهرستان مشغول هستند، تصریح کرد: سالانه در سایه فعالیت بهره برداران ۳۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات تولید می شود.

وی ادامه داد: قدمت درختان باغات روستاهای حسین کندی، هلان، داشبلاغ و گللر که در تراس رودخانه کچری چای واقع شده به ۱۵ الی ۲۰ سال می‌رسد.

اسدی اضافه کرد: همچنین در سالهای اخیر در جهت تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب توسعه باغات پسته و کاشت زعفران به بیش از ۱۰۰ هکتار در برنامه کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: پتانسیل باغات اهر و راندمان بالای تولید نسبت به سایر مناطق این شهرستان باعث شده که علاوه بر ساکنین منطقه برای سایر مناطق شهرستان اهر و همچنین بخش های توابع شهرستان مشگین شهر نیز امکان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در این دهستان فراهم باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه مقصر خشک شدن پنج هزار اصله درخت سیب در روستای ورگهان چه کسی است، بیان داشت: باغداران به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در جهت تجهیز باغات به روش آبیاری تحت فشار گوش نمی کنند و از آبیاری سنتی استفاده کردند که باعث از بین رفتن بیش از پنج هزار درخت در این روستا شده است.

خشکسالی باغات شهر محلات

چراغ قرمز مشکل آب شرب در قطب سیب های صادراتی

جعفر حضوری عضو شورای اسلامی روستای ورگهان از توابع شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: چندین سال است که تامین آب آشامیدنی به یکی از مشکلات و معضلات چالش برانگیز اهالی روستای ورگهان تبدیل شده است.

وی افزود: آبی که هم اکنون اهالی از آن استفاده می کنند بسیار شور و غیرقابل آشامیدن است که نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

صادرکننده نمونه سیب در آذربایجان شرقی همچنین از نابود شدن بیش از پنج هزار درخت سیب گلاب در روستای ورگهان خبر داد و گفت: سیب های تولیدی کشاورزان دهستان ورگهان به شش کشور روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، دوبی، عراق و ارمنستان صادر می شود که برخی از عوامل زیست محیطی باعث ازبین رفتن سیب تولیدی در شهرستان می شود.

حضوری ادامه داد: خشک شدن بیش از پنج هزار درخت سیب ضربه سنگینی به کشاورزان منطقه وارد ساخته که عامل آن شور بودن آب در این روستا است.

وی با بیان اینکه توزیع سم و کودهای غیرمجاز از عوامل دیگر خشک شدن درختان سیب است، بیان داشت: سم و کودهای غیرمجازی که توسط افراد سودجو و دلالان در بین کشاورزان توزیع شده به درختان سیب نیز خسارت جبران ناپذیری را وارد کرده و خواسته اهالی روستا رسیدگی و برخورد مسئولان با این افراد هستند.

صادرکننده نمونه سیب در آذربایجان شرقی با تاکید براینکه کم لطفی ها باعث ازبین رفتن ۴۰۰ هکتار از باغات تولید سیب گلاب در روستای ورگهان خواهد شد، خاطر نشان کرد: روستای ورگهان با بیش از ۲۸۰ هزار تن سیب تولیدی درجه یک و صادراتی از قطب های مهم کشاورزی شهرستان و استان است که اگر مسائل و مشکلات این روستا حل نشود به بحران تبدیل خواهد شد.

روستاهایی که آب لوله کشی ندارند با تانکر آب توزیع می شود

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان اهر در خصوص مشکلات آب شرب و کشاورزی به خبرنگار مهر، گفت: بهسازی چشمه و قنات دهستان ورگهان انجام شده است.

علی صفرعلیزاده افزود: همچنین روستای ورگهان دارای تصفیه خانه آب مجهز شده که روستائیان راغب به استفاده از آن نیستند.

خشکسالی باغات شهر محلات

صفرعلیزاده با تاکید براینکه مشکلات آبی در روستاهای فاقد لوله کشی بزودی برطرف می شود، گفت: برخی از روستاها به دلیل صعب العبور بودن و نبود راه ارتباطی مانع از انجام هرگونه پروژه ها می شود.

وی ادامه داد: تاکنون هیچگونه موردی در تامین آب روستائیان نداشته ایم و حتی روستاهایی که آب لوله کشی ندارند با تانکر، آب در آن ها توزیع می شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان اهر با بیان اینکه حل مشکلات روستائیان مانع مهاجرت آنها به شهرها خواهد شد، خاطر نشان کرد: رفع مشکلات آبی در روستای ورگهان از اولویت های کاری آب و فاضلاب روستایی این شهرستان است که با همکاری اهالی این روستا تسریع می شود.

سال گذشته مسئولان شهرستان اهر گفته بودند که از ۲۰۵ روستای اهر تنها ۶۰ روستا بدون آب است، ولی تاکنون پیشرفتی حاصل نشده و برخی از روستاها، آب شرب از نوع شور مصرف می کنند، علت این بود که مردم نمی توانند چندکیلومتر پیاده روی کرده و از تصفیه خانه آب تامین کنند.

جمعیت کل دهستان ورگهان براساس سرشماری سال ۱۳۹۳، حدود چهار هزار و ۷۴۸ نفر و دارای هزار و ۲۷۰ خانوار بوده و تعداد روستاهای تحت پوشش آن ۴۳ روستاست که ۴۰ روستا دارای سكنه و سه روستا بدون سکنه است.

دهستان ورگهان يكی از مهمترين مناطق كشاورزی شهرستان اهر اعم از زراعی و دامی بوده و به ويژه در زمينه باغداری اين دهستان را می توان قطب باغداری شهرستان اهر محسوب نمود که حدود هزار و ۴۸۰ هکتار از سطح باغات شهرستان اهر را بخود اختصاص داده که از هزار و ۴۸۰ هکتار باغ موجود حدود ۵۸۰ هکتار را درختان سیب تشکیل می دهد و راندمان هکتاری باغات دانه دار به طور متوسط حدود ۸۰ تن می باشد که تولید سالانه محصولات سردرختی در این دهستان به بیش از ۷۵ هزار تن می رسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها