کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام SUV دست دوم؟ / مورانو یا پرادو


کد خبر : ۱۴۵۴۹شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۴۷۲۳۱۳۸ بازدید

اين روزها توليد متنوع اين رده از خودروها در بازار داخلی موجب شده است كه خريداران براي خريد اتومبيل مورد نظر خود با طيف وسيعي روبرو باشند كه ...

حداقل ده/دوازده سالی می شود که با توجه به اقبال عمومی مردم از اس‌یووی ها یا همان خودروهای چندمنظوره، اکثر خودروسازان دنیا تولید حداقل یک یا دو مدل از این رده خودروها را در دستور کار خود قرار داده اند و برخی از آنها حتی چندین مدل متنوع را در رده کامپکت، سایز متوسط و یا فول سایز عرضه می‌کنند.

اين روزها توليد متنوع اين رده از خودروها در بازار داخلی موجب شده است كه خريداران براي خريد اتومبيل مورد نظر خود با طيف وسيعي روبرو باشند كه البته قيمت قريب به اتفاق آنها بيش از 100 ميليون تومان است. اگر خودروهايي چون رونيز، موسو و پاجروي مونتاژي را به دلايل مختلفي چون سطح تجهيزات كمتر و يا قديمي شدن بيش از حد اتاقشان و همچنين چيني هاي تازه به بازار آمده را به دليل كيفيت پايين تر، قدرت كمتر و نوع سيستم انتقال نيرويشان كنار بگذاريم، حداقل هزينه پرداختي براي يك SUV توانمند آن هم از نوع دست دومش، بالغ بر 100 تا 120 ميليون تومان خواهد بود که البته رقم بسیار بالایی است. اولين خودروهايي هم كه در اين محدوده قيمتي به ذهنمان خواهد رسيد نيسان مورانوي نسل قديمي، تويوتا پرادو، پاجروي وارداتي و يا مدل دست دوم از نسل جديد كره اي هايي هستند كه با قدوقوارهاي كوچكتر خود در دسته کراس اوورهای کوچک قرارمي گيرند. با اين حساب و در بازار دست دوم ها مجددا به سراغ دو مدل پرادو و مورانويي مي رويم كه باوجود چند سال كاركرد هنوز هم حرف هايي براي گفتن دارند :

تویوتا پرادو نسل قبلی تویوتا پرادو كه از سال 2005 وارد كشور شد در دو تيپ 3 و 5 در و با دو نوع موتور4 سيلندر و ۶ سیلندر عرضه شد كه نمونه هاي 4 سيلندر با كد GX و نسخه هاي 6 سيلندر با كد VX شناخته مي شوند.

xjk21tfbjvpe3rj660ic.jpg

ضمن اينكه سطح امكانات آن هم در نسخه هاي ارائه شده توسط شركت با نمونه هاي وارداتي متفاوت است و نسخه هايي از آن با عنوان اسپشيال از سطح تجهيزات بيشتري برخوردار است. پرادو سمبل SUVها در نسل جديد از شاسی بلندهايي است كه پايشان از سال 2005 به بعد به كشور باز شده است و یکی از پرفروش ترین ها هم به حساب مي آيد. ناگفته پيداست كه بخش اعظمي از اين موفقيت مرهون اعتبار توليدكننده و بخش ديگري مديون قابليت هايي است كه از آن برخوردار است. مدل 6 سيلندر آن از موتور ۴ لیتري بهره میبرد که می تواند ۲۴۰ اسب بخار قدرت را در دور 5200 تولید کند و به كمك گشتاور ۴۰۰ نیوتن متري خود يك آفرود تمام عيار به حساب بيايد. ضمن اينكه چهره خشك و خشن، ارتفاع بلند و گيربكس توانمند آن هم كمك بسياري مي كنند تا اين برداشت تقويت گردد. موتور 4سيلندر آن نیز با 2.7ليتر حجم 160 کدام SUV دست دوم؟! اسب نيرو دارد كه با كمك گشتاور 250 نيوتن متري گرچه ضعيف تر از نمونه VX است اما به خوبي از عهده وظايفش برمي آيد تا جايي كه بسياري موتور 2.7 ليتري آن با مصرف سوخت كمتر را براي نسخه دو درب آن توصیه می‌کنند و موتور 6سيلندر را قويتر از حد انتظار می دانند. پرادو از سيستم هاي كمكي تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل سیستم چهارچرخ متحرک برخوردار است تا يك آفرود خوب با قابليت هاي حركتي مناسب در خارج از شهر به حساب بيايد.

whrkhx1y9y3ym86eh9.jpg

ayhbcpyjdglexn3awgqa.jpg

سواری آن در مسیرهای درون شهری نیز راحت و نرم است و به لطف ارتفاع زیاد، ديد مناسب از اطراف و تعلیق نرم و راحت در عبور از دست اندازها، مناسب ترين دست دوم در بازار آشفته اين روزها به شمار مي آيد و صرف نظر از مصرف سوخت بالاي حدودا 15 ليتري - به ازاي هر 100كيلومتر پيمايش- يكي از گزينه هاي مناسب خريد است. بيشتر خانم ها و جوانان طرفدار نمونه 3درب آن هستند و خريداران مدل 5درب نیز با توجه به جثه و ابعاد بزرگتر يا خانواده های پرجمعیت تر هستند و يا شركت هايي كه در مسيرهاي خارج از شهر از آن استفاده ميكنند.

گرچه كيفيت متريال در آن در حدي متوسط ارزيابي مي شود اما هنوز هم پس از 6 تا 7سال كاركرد، رنگ وبوي خود را به غير از مواردي چون كيفيت فرمان اتومبيل از دست نمی دهد. سطح تجهيزات همان طور كه در ابتدا هم گفته شد بسته به نوع اتومبيل (وارداتي يا شركتي) تفاوت مي كند و در نمونه هاي فول –كه اكثرا وارداتي هستند- شامل کروزکنترل، صندلی های گرمكن داربرقی، تهویه اتوماتیک دوگانه، آیینه هاي برقي، قطب نما، یخچال، سانروف، ايربگ راننده  -سرنشین جلو- جانبی – پرده ای، ABS، تهویه اتوماتیک برای ردیف دوم و سوم صندلی ها، سنسور پارک، تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل، چراغهاي هالوژنی با قابلیت تنظیم و بكسل بند ميشود.


itivgqd77vjr642w0pq.jpg

نیسان مورانو مورانو در ابتدا توسط يك شركت وارد كشورمان شد و پس از آن نيز نمونه هاي وارداتي عرضه شدند. بارها در خصوص اين خودرو و اين كه داراي مشكلاتي چون زمان واردات، نحوه بازاريابي شركت و ايراداتي از قبيل محل نصب پلاك بوده، نوشته ايم. خوب به خاطر داریم كه شركت پارس خودرو در يك اقدام تبليغاتي پيش از عرضه اش به بازار آنرا در پيست آزادي و قبل از يك مسابقه مورد آزمايش قرارداد و اتفاقا بسيار هم مورد توجه قرار گرفت اما قیمت گذاری بالای آن (حدود 70میلیون تومان در آن دوران) و ورود نسل جدیدتر موجب شد تا فروش این خودرو علی رغم شایستگی هایش خیلی هم موفق از آب در نیاید. اين موضوع البته از ارزش هاي مورانو نخواهد كاست چراکه به نظر مي رسد اگر مسئولاني مطلع و آگاه از دنیای خودرو! به سراغ آن ميرفتند، با كمي تامل در همان زمان می توانستند نسل جديدش را وارد كشور کنند.


buazbg45zddtnd5srlez.jpg

صرف نظر از این موضوع طراحی بدنه نیسان بويژه در نسل هاي قبلي آن هيچ گاه عامه پسند نبوده و اين نكته اي است كه در مورانو هم به خوبی ميتوان مشاهده كرد. فرم چراغ هاي جلو و تركيب آن با جلوپنجره كرومي و همچنین طراحي چراغ هاي عقب جزئياتي هستند كه چهره اين اتومبيل را بیش از آن‌که زیبا کند، خاص كرده است. اين ويژگي اتفاقا در نسل جديد آن هم ديده ميشود. نسل قديمي مورانو را بايد مدلي دانست كه به خوبي نمايي از يك SUV سايز متوسط شهري را به نمايش مي گذارد. بدنه آن علی رغم عضلانی بودن نه به خشني پرادو است و نه با کوتاه تر بودن 165میلیمتری ارتفاع به پای پرادو می رسد. با این حال با بهره گرفتن از موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری که 234 اسب بخار قدرت و 318 نیوتن متر گشتاور -که از دور 3600 قابل دسترسی است- دارد و همچنین با کمک گیربکس CVT خود میتواند به میزان کافی انتظارات عبور از مسیرهای خارج از جاده را برآورده کند. ضمن این‌که ناگفته نماند شتاب حرکتی آن هم حدود 1 ثانیه (0.8) سریعتر از پرادوست. دیگر امتیاز برجسته آن نسبت به پرادو نیز استفاده از ابزارهای کمک رانندهای چونEBD و VDC است که کنترل آن را در مواقع ضروری راحت تر کرده است. کیفیت متریال درون کابین بهتر از پرادو بوده و طراحی آن امروزی تر و سطح تجهیزاتش نیز با در نظر گرفتن امکاناتی چون کیسه ایمنی راننده، سرنشین جلو و پرده ای(در کل شش عدد)، روشن شدن خودرو بدون کلید، رادیو کاست و پخش CD به همراه چنجر 6 خشابه، دو تیونر و ساب ووفر، کروز‌کنترل، دوربین، مانیتور، سیستم شستشوی چراغهای جلو، چراغ های LED عقب، صندلی برقی گرم‌کن دار با حافظه و..... اگر از پرادو بیشتر نباشد، مطمئنا کمتر هم نیست.

or8q4qea8ywkkywnis29.jpg

با تفاسیر فوق باید گفت چنانچه خواهان یک SUV مدرن تر متمایل به رفتارهای شهری هستید که چهره اش هم 3/2 سالی جوانتر از پرادو باشد، مورانوی 2008 با قیمتی در حدود 110 میلیون تومان گزینه مناسبی است و اگر هم خواستار یک SUV با قابلیت های آفرود بوده و با توجه به شرایط روز بازار به فکر ارزش ماندگاری و حفظ پولتان هستید با اضافه کردن 20 میلیون، میتوانید یک مدل 2007 پرادو را سوار شوید. 

l147jwp3es59pbz55ce.jpg

* بازنشر از ماهنامه سرعت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها