کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعلیق در مرز ترکیه


کد خبر : ۱۴۵۲۴پنجشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۳۸۷۷۶۲ بازدید

در پی تداوم سوء‌قصد به مسافران و کامیون‌های ایرانی، روز گذشته گذرگاه بازرگان برای ساعاتی بسته شد .
تعلیق در مرز ترکیهتعلیق در مرز ترکیه

 ایران مرز بازرگان را بست. روز گذشته و در پی حمله افراد ناشناس به یک کامیون ایرانی و به آتش‌کشیدن این کامیون، ایران به صورت یکجانبه مرز بازرگان را بست که البته این انسداد مرز تا عصر دیروز ادامه داشت که حوالی بعدازظهر مجددا عبور و مرور از 2 طرف مرز از سر گرفته شد.

این حمله به کامیون ایرانی در حالی است که طی هفته‌های اخیر سوء‌قصدهای دیگری نیز به جان مسافران ایرانی صورت گرفته بود. به گزارش «وطن امروز»، روز جمعه در پی حمله مسلحانه به یک اتوبوس ایرانی در مسیر دوغوبایزید به شهر وان در ترکیه، یک ایرانی کشته و 3 ایرانی دیگر زخمی شدند. هفته گذشته نیز در 2 نوبت به 2 قطار حامل مسافران ایرانی در ترکیه حمله مسلحانه شد. این سوء‌قصد‌ها البته مصادف شده است با ادامه ناآرامی‌ها در ترکیه به‌گونه‌ای که همزمان با افزایش درگیری‌ها در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه، حمله به مسافران ایرانی نیز تشدید شده است. برخی منابع می‌گویند حمله به قطار آنکارا – تهران توسط اعضای پ‌ک‌ک صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه در گزارشی به نقل از نیروهای پلیس این کشور نوشت: اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) عامل حمله تروریستی به این قطار مسافری بوده‌اند. این قطار با کارگذاشتن مین، مورد حمله قرار گرفته بود. اما این حملات مسلحانه و تداوم ناامنی برای ایرانیان مقیم ترکیه در حالی است که در بعد سیاسی نیز روابط 2 کشور با تنش مواجه شده است. درحالی که قرار بود سفر منطقه‌ای جواد ظریف، روز سه‌شنبه با سفر به ترکیه آغاز شود اما رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مانع انجام این سفر شد.

رسانه‌های ترکیه دلیل مخالفت اردوغان با سفر ظریف به خاک این کشور را انتشار مقاله‌ای از جواد ظریف در یک نشریه منتقد اردوغان عنوان کردند. ظریف مقاله‌ای برای روزنامه جمهوریت نوشته بود که در 2 نوبت در این روزنامه منتقد اردوغان به چاپ رسید. وزیر امور خارجه دولت روحانی در این مقاله به نقد تروریسم و افراطی‌گری در منطقه پرداخته بود. به هر حال در شرایطی که دولت روحانی چندی پیش و در اوج اهانت‌های مکرر اردوغان به مقامات ایرانی و تهمت به جمهوری اسلامی، از او در تهران یک پذیرایی مفصل به‌عمل آورد اما رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر انتشار یک مقاله در روزنامه منتقد خود، مانع سفر وزیر امور خارجه ایران به خاک این کشور شد. در چنین شرایطی که هم ناامنی علیه ایرانیان در ترکیه ادامه داشته است و هم در بعد دیپلماتیک روابط بر مدار دوستانه نیست، ایران تصمیم گرفت مرز بازرگان را تا فراهم شدن امنیت برای مسافران و تجار ایرانی، ببندد.  رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همین رابطه با بیان اینکه سه‌شنبه‌شب یک کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله قرار گرفت، گفت: پس از وقوع این حمله مرز بازرگان به سمت ترکیه بسته شد و رانندگان ایرانی هم تا برقراری امنیت کامل انگیزه‌ای برای سفر به ترکیه ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ داوود کشاورزیان گفت: خوشبختانه راننده ایرانی زنده ماند اما بار و کامیون وی به آتش کشیده شد. وی با بیان اینکه دولت پس از وقوع این حمله مرز خود را بسته است و سفری از ایران به سمت ترکیه انجام نمی‌شود، ادامه داد: رانندگان ایرانی هم فعلا تا برقراری امنیت کامل انگیزه‌ای برای سفر به ترکیه ندارند و مرز بازرگان به سمت ترکیه فعلا بسته است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: البته مرز بازرگان به سمت ایران باز است و کامیون‌های حاضر در ترکیه می‌توانند وارد ایران شوند اما امروز (دیروز) سفری از ایران به ترکیه نداشتیم.

کشاورزیان با اشاره به دیدارش با سفیر ترکیه در ایران گفت: در این دیدار مراتب اعتراض ایران به ترکیه درباره ناامنی‌های اخیر اعلام شد و امیدواریم با انتقال این پیام، دولت ترکیه بتواند امنیت را همان‌طور که ایران برای رانندگان ترک فراهم می‌کند، برای رانندگان ایرانی تأمین کند. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی اضافه کرد: هدف مهاجمان از این حملات تخریب و ضربه‌زدن به دولت ترکیه است و برای خرابکاران تفاوتی ندارد کامیون یا اتوبوس مورد هجوم ترک یا ایرانی یا متعلق به هر ملیت دیگری باشد. به‌طور مثال در همان روز جمعه گذشته که اتوبوس ایرانی مورد حمله قرار گرفت و منجر به کشته شدن راننده آن شد،  2 کامیون ترکیه‌ای نیز مورد حمله قرار گرفتند و پس از متوقف شدن به آتش کشیده شدند.مرز بازرگان البته همان دیروز مجددا باز شد و از مسیر ایران نیز تردد کامیون‌ها به صورت عادی آغاز شد. با این حال اما همچنان نگرانی‌ها از ادامه ناامنی‌ برای مسافران و کامیون‌های ایرانی در خاک ترکیه ادامه دارد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها